9

۵ ترکیب بی‌نظیر عسل و خواص آن‌ها که هر کسی باید بشناسد

  • کد خبر : 360339
  • ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۷

بدون شک همه شما از خواص عسل طبیعی زیاد شنیده‌اید و ممکن است خودتان هم برخی از اثرات عسل را تجربه کرده باشید. عسل به دلیل ترکیباتی که دارد، دارای ارزش غذایی بالایی بوده و استفاده از آن به عنوان یک ماده مقوی و مغذی برای سلامت بدن لازم است.

علاوه بر فوایدی که عسل به تنهایی برای بدن دارد، می‌توان از ترکیب عسل با برخی مواد غذایی دیگر، به ترکیبات خاص و بی‌نظیری رسید که هر کدام خواص منحصر به فردی دارند. ما در این مقاله قصد داریم ۵ نمونه از این ترکیبات را به همراه فوایدی که دارند، به شما معرفی کنیم.

۱- سیر و عسل

مهم‌ترین خاصیتی که این ترکیب دارد، از بین بردن یا جلوگیری از رشد باکتری‌ها، عفونت‌ها و میکروب‌ها در بدن است. این معجون خاصیت ضد ویروسی داشته و از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها مانند آنفولانزا یا تبخال جلوگیری می‌کند.

معجون سیر و عسل دارای ترکیبات آنتی اکسیدانی می‌باشد و در نتیجه سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و از بروز سرطان جلوگیری می‌کند.

مصرف این ترکیب سبب کاهش فشارخون و کلسترول خون می‌شود و هم‌چنین در بهبود سلامت قلب و عروق موثر است.

علاوه بر موارد بالا معجون سیر و عسل در حفاظت از سلول‌های کبدی، کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مغزی و پاکسازی بدن از آلودگی‌های محیطی نیز نقش دارد. شما می‌توانید جهت مطالعه جزئیات بیشتر در مورد خواص این معجون معجزه‌آسا، مقاله “خواص سیر و عسل” مطالعه نمایید.

۲- عسل و زنجبیل

مصرف شربت عسل و زنجبیل به دلیل آنتی اکسیدان‌هایی که دارند، یک ترکیب بی‌نظیر برای از بین بردن اثرات رادیکال‌های آزاد می‌باشد و به حفظ سلامت بدن کمک می‌کند.

استفاده از این شربت خوشمزه، در از بین بردن حالت تهوع، استفراغ و سوء هاضمه به ویژه در مادران باردار و یا افراد در حال انجام شیمی‌درمانی بسیار مؤثر است.

استفاده از این شربت در کاهش وزن نیز مؤثر می‌باشد. مصرف این شربت در صبحگاه، به فرد کمک می‌کند تا مدت طولانی‌تری سیر باشد و از پرخوری جلوگیری می‌کند.

۳- چای و عسل

چای سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدانی نظیر کاتچین، تئافلاوین و تئاروبیگین‌ها است. عسل نیز دارای ترکیبات فلاونوئیدی و پلی فنولی می‌باشد. این ترکیبات آنتی اکسیدانی از بدن در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می‌کنند و سلامت عمومی بدن را ارتقا می‌بخشند.

فلاونوئیدها یکی‌ از ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در چای و عسل هستند که سبب کاهش سطح ‌تری گلیسیرید وکلسترول خون شده و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کم می‌کنند.

ترکیب چای با عسل نسبت به چای و قند برای افراد دیابتی مناسب‌تر است و می‌تواند سبب کنترل قند خون در این افراد شود.

علاوه بر این‌ها چای عسل به طور خلاصه در کنترل فشار خون، تقویت سلول‌های مغزی و بهبود حافظه، کمک به سلامت روده و کاهش خطر ابتلا به سرطان نیز موثر است.

۴- عسل و نعنا

شربت عسل و نعنا که یک شربت خوش‌طعم و خوش‌بو است، علاوه بر مزه خوبی که دارد، دارای خواص بی‌نظیری نیز هست. مصرف این شربت می‌تواند در درمان مشکلات گوارشی مانند نفخ، سوء هاضمه، درد معده و روده تحریک پذیر یا IBS مفید باشد.

معجون عسل و نعناع هم‌چنین می‌تواند در افزایش هوشیاری، رفع اضطراب و استرس، بهبود حافظه و کاهش حس ناامیدی، تأثیر چشم‌گیری داشته باشد.

۵- عسل و آبلیمو

ترکیب عسل، لیمو و آب سرشار از ویتامین C بوده و خواص ضد میکروبی، ضد التهابی و آنتی اکسیدانی فراوانی دارد؛ بنابراین برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است.

این شربت می‌تواند با مرطوب نگه داشتن دستگاه تنفسی، در درمان سرفه و عفونت‌های گلو موثر باشد.

شربت عسل و آبلیمو با تقویت تولید ادرار، می‌تواند به طور طبیعی بدن را از وجود سموم پاک کند.

به علاوه استفاده از این معجون می‌تواند به کاهش وزن کمک کند و به مرور باعث لاغری شود.

به خاطر داشته باشید زمانی ترکیبات بالا می‌توانند اثرات گفته شده را داشته باشند که برای تهیه آن‌ها از عسل اصل و حرارت ندیده استفاده کنید. برای تشخیص عسل طبیعی از تقلبی، تنها یک راه قطعی وجود دارد که آن هم آزمایش عسل در آزمایشگاه است. در این آزمایش فاکتورهایی مانند میزان ساکاروز یا میزان پرولین اندازه‌گیری شده و از مقایسه مقادیر به دست آمده با مقادیر استاندارد، طبیعی و خام بودن عسل مشخص می‌شود. پس حتما از فروشگاه‌هایی عسل خریداری کنید که عسل‌هایش را قبل از فروش آزمایش کرده باشد و آن‌ها را با برگه آزمایش ارائه دهد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=360339

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر