تور خودروهای کلاسیک تهران-کاسپین برگزار شد/ وقتی دفتر خاطرات چالوس ورق می خورد

 

بسیاری از ایرانی ها از جاده چالوس خاطرات نوستالژیک و زیبایی دارند. اما اگر جاده چالوس هم آلبوم خاطرات خود را ورق بزند، حتما خاطرات به یادماندنی از رفت و آمد خودروهای مختلف در دهه های گذشته دارد. روزهایی که ترافیک جاده چالوس تبدیل به رنگین کمانی از خودروهای زیبا می شد و مثل امروز چالوس پر ازخودروهای سفید و مشکی نبود، قطعا بهترین خاطرات این جاده پیر از حضور ایرانیان است.

تور خودروهای کلاسیک در بیش از ۱۰ سال گذشته از آن کارهایی است که خاطرات زیبایی را برای این جاده زنده می کند. توری که ماشین های زمان با عبور از جاده چالوس خود را به آبی نیلگون و سبز مانای خط ساحلی شمال کشور می رسانند. این بار نیز تور خودروهای کلاسیک و آنتیک به همت انجمن وسایل نقلیه تاریخی ایران که نماینده رسمی و انحصاری فدراسیون جهانی خودروهای تاریخی نیز هست با همکاری کلوپ وسایل نقلیه تاریخی کانون جهانگردی و اتومبیل رانی در روزهای ۲۱ تا ۲۳ مهرماه برگزار شد.

مسیر تور کلاسیک از تهران تا نمک آبرود بود و تور (( تهران- کاسپین)) نام داشت. در این برنامه بیش از ۱۴۰ دستگاه خودروی کلاسیک و آنتیک آلمانی، آمریکایی، ژاپنی و ایتالیایی با شعار ((رانندگی ایمن، سلامتی ایمن)) در خط استارت حضور داشتند و حدود ۱۰۰ دستگاه از این خودروها کاروان کلاسیک سواران را به سمت شمال همراهی کردند. هر چند در طول مسیر و شهر نمک آبرود با پیوستن خودروهای کلاسیک دیگر تعداد کلاسیک ها به بیش از ۱۵۰ خودرو رسید. از جمله نکات جالب توجه در این تور باید به حضور رانندگان خانم با خودروهای کلاسیک اشاره کرد و بسیاری از شرکت کنندگان نیز با خانواده های خود در این تور حضور پیدا کردند.

برداشت اول، کولکیشن ایران مال

برداشت اول تور کلاسیک که همچون یک سریال رئال بود، در لوکیشن ایران مال انجام شد. لوکیشنی که از نظر بصری زیبا و جذاب بود. شاید جمله بهتر این باشد: فضای ایران مال و خط استارت تور در شان ماشین های زمان بود. خودروهای کلاسیک کم کم از حدود ساعت ۸:۱۵ دقیقه در پارکینگ ایران مال حضور پیدا کردند و احتمالا عجیب ترین و جذاب ترین صحنه ای که کارمندان این مرکز تجاری تا به حال دیده بودند، حضور رنگین کمان صنعت خودرو زیر سقف پارکینگ ایران مال بود. از این رو همه تبدیل به فیلمبرداران و عکاسانی شده بودند که لحظه لحظه این حس تاریخی را با گوشی های تلفن همراه ثبت کردند.

برداشت اول سریال کلاسیک ها کات خورد تا دوربین ها به سمت خط استارت در فضای باز گیت ورودی درب اصلی ایران مال بروند. خودروها به نظم وارد مسیر استارت شدند و فضاسازی با موزیک نظر هر بیننده ای را جلب می کرد. جذابیت حضور خودروها جلوی درب اصلی مرکز تجاری به حدی بود که حتی یکی از کارمندان این مجتمع تجاری به همکاران خود گفت: اشکالی ندارد امروز را دیرتر کارت بزنیم، چون این صحنه ها را نمی توان همیشه دید!

براشت دوم، هتل گاجره- دیزین

مسیر تور کلاسیک از ایران مال به سمت اتوبان تهران شمال ادامه داشت و خودروها بعد از عبور از عوارضی اتوبان تازه تاسیس شمال غربی تهران، به سمت جاده چالوس و هتل گاجره حرکت کردند. در طول مسیر تونل ها تبدیل به محلی برای عرض اندام خودروهای پر قدرت آمریکایی و اجرای سمفونی موتورهای ۸ سیلندر آنها شده بود. جایی که شورولت کوروت C2 و C3، فوردهای ماستنگ، شورولت کامارو و پونتیاک ها هوش از سر می بردند. البته در این تور اعضاء کلوپ بلیزر سواران نیز با شورولت های بلیزر و سابربن حضور داشتند و در ترافیک مقطعی جاده چالوس قد بلند آنها از چند پیچ عقب تر دیده می شد.

پیچ های خلوت منتهی به هتل گاجره نیز جایی بود که نمایندگان کلوپ رسمی BMW هندلینگ مثال زدنی خود را به رخ کشیدند تا بهانه کل کل با آمریکایی سواراها حسابی جور شود. ناهار در فضای باز و به صورت آماده در هتل گاجره سرو شد. زیرا یکی از مهمترین نکات در برگزاری این تور رعایت کامل پروتکل های بهداشتی در مبارزه با ویروس کرونا و حفظ سلامتی حاضرین بود.

برداشت سوم، هزار چم- سیاه بیشه

احتمالا شما هم با نگارنده هم نظر هستید که زیباترین بخش های جاده چالوس آن هم در پاییز، هزارچم و سیاه بیشه هستند. جایی که رنگ های درختان بلوط، راش، توسکا و تمشک در پاییز مخملی با رنگ های نارنجی، قرمز، زرد و سبز روی کوهستان می کشند که از هر تبالو نقاشی زیباتر است. حالا تصور کنید یک آلفارومئو ولوچه ۲۰۰ سبز رنگ پشت سر مرسدس بنز w115 آبی رنگ در پیچ های سیاه بیشه در حال عبور باشند و از دورتر هم فولکس واگن های بیتل قرمز رنگ و اُخرایی نزدیک شوند. این صحنه نه تنها برای عشق ماشین ها جذاب است که مردم عادی را هم به وجد می آورد تا لبخند رضایت در صورت هر نظاره گری دیده شود.

از نکات جذاب عبور از پیچ های هزار چم باید به رانندگی ایمن، تکنیکی و بدون نقص رانندگان خانم با خودروهای کلاسیک اشاره کرد. جایی که پیکان جوانان مدل ۱۳۴۷، مرسدس بنز W107 کروکی قرمز رنگ، نیسان پاترول و پونتیاک ترنزام با رانندگان خانم پیچ ها را پست سر گذاشتند تا کسی تصور نکند خودروی کلاسیک و ماشین بازی فقط یک علاقه مردانه است.

برداشت چهارم، هتل هایت-نمک آبرود

حدود ساعت ۴ تقریبا همه خوروها به نمک آبرود رسیدند و با استقبال کمیته های استانی انجمن حفاظت از وسایل نقلیه تاریخی ایران راهی پارکینگ شدند. هتل هایت سابق و پارسیان خزر فعلی که سال ۱۳۵۴ ساخته شده است و از زیباترین هتل های ایران از نظر طراحی و جغرافیا به حساب می آید، حالا شاهد نقاشی بود که تاریخ صنعت خودرو بود و احتمالا به این بوم زیبای تاریخ حسودی می کرد.

میزانسن پارکینگ هتل هایت در سریال کلاسیک ها آنقدر زیبا از کار درآمد که خستگی سفر حدود ۲۰۰ کیلومتری در کوهستان های پر پیچ و خم چالوس هم باعث نمی شد کلاسیک سواران برای دریافت کلید اتاق های خود در هتل راهی لابی شوند! این در حالی بود که کم کم مردم عادی و میهمانان هتل هم راهی پارکینگ شدند تااز حضور ماشین های زمان لذت ببرند.

از دیگر نکات قابل توجه در این برنامه نظم در اجرا بود. زیرا تیم اجرایی تور کلاسیک علاوه بر پیش بینی نیازهای حاضرین با نظم اتاق های کلاسیک سواران را که از قبل مشخص شده بود به آنها تحویل دادند و به این ترتیب همه راهی اتاق های خود شدند. اما با کمال تعجب حدود ۳۰ دقیقه بعد دوباره بیشتر آنها به پارکینگ آمدند تا بازی نور غروب در رنگ و فُرم بدنه خودروهای کلاسیک را با دوربین های خود ثبت کنند.

برداشت پنجم، لوکیشن مجتمع تله کابین نمک آبرود

مجتمع تفریخی تله کابین نمک آبرود معمولا در تورهای کلاسیک میزبان کلاسیک سواران می شود. فضای پارکینگ این مجتمع و حضور مردم باعث شده کلاسیک سواران راهی این منطقه شوند تا لذت خود از خودروها را با مردم به اشتراک بگذارند. به عبارتی این بخش از سریال کلاسیک ها را به رسم سریال های سنتی باید پیام اجتماعی نامید. این برداشت از آنجایی جذاب تر شد که چند دستگاه از خودروهای کلاسیک حاضر در استان نیز به کاروان پیوستند که از جمله آنها باید به شورولت ایمپالا مدل ۱۹۵۹ اشاره کرد.

برداشت آخر، رستوران هتل هایت

بعد از حضور در نمک آبرود در روز پنج شنبه، کلاسیک سواران برای تفریح و خرید راهی شهرهای مجاور و مراکز تجاری شدند. شب هنگام نیز لابی هتل جایی بود برای گپ و گفت های دوستانه و کل کل های مختلف با ادبیات ماشین بازی. البته عده ای هم در پارکینگ مشغول بررسی وضعیت فنی خودرو خود بودند تا صبح هنگام دوباره به دل جاده بزنند. آنهایی که راهشان دور تر بود، مثل کلاسیک سواران مشهد،کرمان، بوشهر، اصفهان، شیراز و تبریز با دقت بیشتری خودروها را بررسی می کردند. تور کلاسیک تهران- کاسپین عملا بعد از صبحانه روز جمعه در هتل پایان یافت و آخرین برداشت این سریال با خداحافظی جمعی صمیمی همراه شد. دست آخر کاروان کلاسیک ها به دسته های چندتایی تقسیم شدند تا به سمت منزل و شهرهای خود باز گردند.

رامین صالح خو نایب رئیس انجمن وسایل نقلیه تاریخی ایران در پایان این تور کلاسیک در گفت و گویی کوتاه با نمایندگان رسانه های حاضر گفت: همه سعی برگزار کنندگان تور کلاسیک تهران- کاسپین فرهنگ سازی در خصوص ارزش معنوی و فرهنگی خودروهای کلاسیک و آنتیک است. او ادامه داد: انجمن وسایل نقلیه تاریخی ایران متولی حوزه خودروهای کلاسیک در ایران است و فدراسیون جهانی ( Fiva) نیز در این حوزه تنها این انجمن را به رسمیت می شناسد که این مهم بار فعالان در انجمن را سنگین تر می کند.

او ضمن اشاره به فعالیت های این انجمن در آینده تصریح کرد: گسترش همکاری ها با کمیته های استانی از اولین اهداف این انجمن است و تا به امروز نیز به یاری دوستان و خداوند توانستیم چند استان را فعال کنیم. همچنین در آینده برنامه های مختلفی را اجرا خواهیم کرد که به زودی در خصوص آن از طریق مراجع رسمی اطلاع رسانی می کنیم.

عکاس: محدثه حاتمی