8
عطاالله خسرویان،کارشناس اقتصاد ورزش:

قوانین در حوزه اقتصاد ورزش باید اصلاح شود 

  • کد خبر : 361308
  • ۰۸ آبان ۱۴۰۰ - ۸:۲۸

در خصوصی سازی متاسفانه اهلیت و تخصص  افراد مورد بررسی قرار نمی گیرد

 

 

 

امروز صنعت ورزش در جهان یکی از صنایع مهم در توسعه اقتصاد هر کشور است و این درحالی است که هنوز در کشور ما این صنعت نهادینه نشده است. امروزه فوتبال بدون پوشش حرفه ای و نداشتن اسپانسر امکان ادامه حیات ندارد. فوتبال یک ورزش پرخرج است .در کشورهای توسعه یافته، ورزش بعنوان صنعتی است که با دو بال تخصص و اقتصاد پرواز می کند و بعنوان یک کارخانه پولسازی نگریسته می شود. ورزش علاوه بر فرصتی برای گذران اوقات فراغت، می تواند بال قدرتمند اقتصادی خود را بسط دهد. بنابراین اساسا در تمام دنیا ورزش بدون توجه به مولفه های اقتصادی، ورزشی پویا و زنده نیست.در عصرحاضر، گستره پرتکاپوی ورزش بعنوان صنعتی پویا در اقتصاد بر کسی پوشیده نیست. جامعه شناسان و اندیشمندان حوزه ورزش و اقتصاد در مطالعات شناختی، به ورزش و نقش آن در اقتصاد بعنوان یک منبع اثرگذار در اشتغالزایی و ایجاد درآمد، تقویت روابط دیپلماسی و ابزاری مهم در ابعاد استعدادیابی، تفریحی و فراغتی افراد جامعه توجه می کنند. در ایران، پتانسیل اقتصادی ورزش به لحاظ وابستگی این صنعت به دولت بطور جدی دنبال نمی شود و به زعم برخی صاحبنظران، ورزش ما قبل از آنکه به استعدادیابی و ایجاد زیرساخت ها بپردازد، تحت فشار نتیجه گرایی صرف و عوامل هواداری است. براین اساس، بدلیل اهمیت موضوع،  به گفتگو با عطاالله خسرویان ، فعال عرصه اقتصاد و ورزش می پردازیم؛

عطاالله خسرویان با بیان اینکه متاسفانه برای ایجاد صنعت ورزش با ضعف و یاعدم شفافیت قوانین روبرو هستیم، عنوان کرد: عدم شفافیت قانون  و مشکلات سر راه اقتصاد در ورزش  به خصوص بورو کراسی اداری باعث شده،   نه تنها در این حوزه پیشرفت نکنیم بلکه در عمل عقب ماندگی هم داشته باشیم  و نتوانیم از تبلیغات محیطی به نحوه شایسته بهره ببریم.

مشاور اقتصادی و بازاریابی فدراسیون هاکی با تاکید بر اینکه امیدداریم قوانین در حوزه اقتصاد ورزش اصلاح شود که در این صورت کارهای بزرگی را می‌توان بدون انجام بوروکراسی‌های طولانی اداری در حوزه ورزش کشور انجام داد، گفت: ورزش در ایران همیشه به عنوان یکی از مباحث فرعی در اقتصاد مورد توجه قرار گرفته است. موضوعی که در کشورهای توسعه یافته به عنوان یک رکن مهم اقتصادی، سیاسی و اجتماعی به آن نگاه می شود. کشورهایی نظیر آلمان، بخش قابل توجهی از تولید ناخالص داخلی خود را از طریق رونق اقتصادی ورزش به دست می آورند. اما در ایران کمتر از ۱ درصد از تولید ناخالص داخلی از طریق اقتصاد ورزش تامین می شود.

عطاالله خسرویان  کارشناس اقتصاد ورزش با اشاره به خصوصی سازی در ورزش متذکر شد: اقتصاد از جمله مقوله هایی است که در همه ی حوزه ها نقش اساسی را ایفا می کند. در حوزه ی ورزش نیز این نقش اساسی مشهود است. حال این سوال مطرح می شود که در بخش ورزش این ساز و کارهای اقتصادی چقدر می تواند مفید به فایده و نقش تعیین کننده ای در جهت گیری ورزش کشور داشته باشد. در پاسخ باید گفت، ما به همه ی علوم آگاهی نداریم و در حقیقت ضعیف هستیم؛ بنابر این سالها طول می کشد تا آن اشکال را بشناسیم و به ماهیت آن پی ببریم.

وی گفت: در خصوصی سازی متاسفانه اهلیت و تخصص  افراد مورد بررسی قرار نمی گیرد و افراد بر اساس رابطه و یا علاقه  وارد ورزش می شوند و در یک برهه  زمانی هزینه می کنند  و بعد هم با شکست روبرو می شوند  و عطای سر مایه گذاری در ورزش را به لقایش می بخشند.

خسرویان ادامه داد: بنابراین باید افرادی که در برای سرمایه گذاری در بخش ورزش و به خصوص در  رشته فوتبال  ورود پیدا می کنند باید با یک گروه اقتصادی و تیم کاری قوی جلو بیایند  و یک بیزینس و در آمد زایی خوبی در حوزه ورزش با اسپانسر های قوی داشته باشند.  بنا براین  در وا گذاری باشگاه ها ، به بخش خصوصی  به کسی باید واگذار کنیم که بتواند درامد زایی  را بلد باشد ، نه این که تیم را با بدهی تحویل بگیریم بعد از مدتی با دو برابر بدهی تحویل بدهد ، که متاسفانه این امر باعث شده تا ورزش ما با بد هی های انباشته مواجه گردد.

وی در ادامه  بیان کرد: ورزش اقتصادی، نیازمند فهم اقتصاد ورزش است و پایه فهم اقتصاد ورزش، معیارهای صحیح اندازه‌گیری توانایی افراد، تعیین سرمایه مورد نیاز، نظارت علمی و کارشناسانه، مطالعه تطبیقی و الگوبرداری از کشورهای توسعه یافته است. جمع  این گزاره ها،شاید فرصت کارآفرینی ورزشی یا پیدایش کارآفرین ورزش را فراهم کند.

خسرویان اذعان داشت:در تعریف کارآفرینی، ریسک پذیری، شجاعت، مهارت و تخصص، استفاده از ظرفیت های تشویقی و حمایتی و تحقق حقوق اجتماعی کارآفرین مدنظر است. اینکه سیاست های ورزشی ما چقدر توانسته به توسعه کارآفرینی و تحقق حقوق اجتماعی در ورزش کمک نماید، جای تامل دارد. همچنین، اهداف کارآفرین در یافتن نیروی توانمند و تشکیل تیم، نیازمند تفکر، برنامه ریزی، سرمایه و حمایت است. با استفاده از ابزارهای سنجش مناسب، نظام های نظارتی و هدایتی استاندارد، تثبیت روابط سیاسی و بین المللی، برگزاری کارگاه های آموزشی و ایجاد بسترهای لازم، کارآفرینی شکل می گیرد و می تواند مسیر پویای خود را در ورزش نیز دنبال نماید.

کارشناس اقتصاد ورزش در پایان گفت :بستر سرمایه گذاری باید فراهم شود، پتانسیل بسیار قوی در کشور ما از لحاظ هواداری وجود دارد  لذا مسوولان این پتانسیل بالقوه را به بالفعل تبدیل کنند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=361308

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر