3

علایم اولیه کبد چرب چیست؟

  • کد خبر : 361628
  • ۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۸:۲۹

متخصص طب سنتی گفت: کهیر، اگزما، اختلال آنزیمی کبدی و رنگ زرد شخص می‌تواند نشان دهنده کبد چرب باشد.

علایم اولیه کبد چرب چیست؟

 علیرضا ابوالفضلی، کارشناس طب سنتی  درباره کبد و کارکردهای آن گفت: کبد سمت راست بدن بالای شکم و زیر پرده دیافراگم است. بزرگترین عضو دستگاه گوارش بوده و بیش از یک کیلوگرم وزن دارد.

او ادامه داد: تنها عضوی است که می‌تواند اگر خراب شد خودش را ترمیم کند. پالایشگاه بدن کبد است. غذایی که می‌خوریم سمومش را دفع می‌کند پالایش می‌کند و عناصر مهم را از طریق عروق به سلول‌های مختلف می رساند.

این متخصص طب سنتی تصریح کرد: اینکه چطور یک کبد چرب می‌شود اولین عامل آن استرس ما و تغذیه ما است و دلیل دیگری هم دارد و ثابت نشده است که می‌تواند موروثی باشد یا نه. اضطراب و استرس مداوم و تغذیه نادرست می‌تواند کبد را به اندازه ای چرب کند که راهی جز پیوند زدن آن نباشد و تمام مکانیزم بدن را تحت تاثیر قرار دهد.

ابوالفضلی بیان کرد:کبد مرکز تصمیم گیری بدن و مغز مرکز فرماندهی است. خشم، شادی و فرایندهای ارتباطی و واکنش‌ها همه از کبد است و به ما فرمان می‌دهد عصبانی یا شاد باشیم و مغز فقط فرماندهی می‌کند. از روی خلقیات افراد هم می‌توان به وضعیت سلامتی کبد فرد پی برد. فراموش می‌کنیم که دستگاه‌هایی که در بدن ما هستند نیاز به رسیدگی دارند و دچار تغافل هستیم.

ابوالفضلی افزود: یکی از علائم کبد چرب کهیر، اگزما، اختلال آنزیمی کبدی و رنگ زرد شخص می‌تواند نشان دهنده کبد چرب باشد. کبد مایع زرد رنگی را ترشح می‌کند به نام صفرا و این مایع چربی‌های اضافه بدن را تجزیه می‌کند و یا چربی‌های غیر اضافه را هم می‌تواند تجزیه کند و مازاد آن در کیسه صفرا می‌ریزد. مهم ترین عضو در بدن کبد است و فقط در مهره داران است. اگر بی توجه به کبد باشیم برنامه سلامتی مان به خطر می‌افتد.

او ادامه داد: مواد قندی غیر طبیعی مثل نوشابه، شکلات، بعضی از لبنیات‌ها، فست فودها بزرگترین آسیبی که به بدن می‌زند به عضو کبد است. برخی از افراد به غذای خانگی قائل نیستند و اهتمام دارند که هرروز یا هرهفته فست فود بخورند که این آسیب زا است.

کارشناس طب سنتی اظهار کرد: خوردن ترشیجات به ویژه سرکه سیب برای بهبود وضعیت کبد چرب مناسب است. اگر کسی به آن حساسیت دارد می‌تواند با تبدیل آن به سکنجبین با عسل و نعنا و خاکشیر و تخم شربتی را روزی چهار الی پنج لیوان بخورد. قرص گیاهی لیورگل که در دسترس هم هست شش گیاه غنی شده در داخل این قرص است و برای کبد چرب مناسب است.

ابوالفضلی گفت: افزودن پیاده روی به صورت روزانه سی الی چهل دقیقه و ده دقیقه آخر به صورت ماراتن که بدن به تعریق بیفتد در برنامه روزانه می‌تواند به کبد چرب هم کمک کند.

او درباره تفاوت کبد چرب و کبد گرم تصریح کرد: کبد چرب با کبد گرم متفاوت است گاهی فرد معده سرد ولی کبد گرم دارد؛ این افراد دچار اختلال آنزیمی می‌شود و این راه ها هم می‌تواند در چهل روز بدنشان را بهبود دهد. این افراد مشکلات یبوست دارند.

ابوالفضلی تصریح کرد: یبوست ام الامراض است و خیلی از افراد در کل جهان دچار این مشکل هستند. به محض اینکه کسی دچار مشکل یبوست شود باید به پزشک مراجعه کند و ربطی هم به سن و سال ندارد. در ایران ما ۶۵ درصد کودکان زیر ۷ سالمان به یبوست مبتلا هستند.

این متخصص طب سنتی تاکید کرد: گرایش به فست فودها و فضای مجازی که آنها را بی تحرک و سرشار از استرس می‌کند برای یبوست مضر است.

ابوالفضلی توصیه کرد: خستگی در طول روز خواب آلودگی، زرد شدن پوست با هر رنگ پوستی، زانو درد، کمردرد و عدم تمرکز علائم کبدی است که کارکردش دچار اختلال است.

او ابراز کرد: درد کبد در سمت راست، پشت و به سمت پایین هم از نشانه‌های کبد ناسالم است باید هر پنج یا شش ماه به سونوگرافی و آزمایش بروند، در خوردنی‌ها و تفریحات به سمت طبیعت گرایش یابند، ناشتا دو لیوان آب ولرم و جوشیده را به همراه عسل و آبلیمو بخورند تا از این اختلالات جلوگیری شود.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=361628

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر