4

شرایط شکننده همه‌گیری/ عادی‌انگاری و احتمال شکل‌گیری پیک ششم +نقشه و نمودار

  • کد خبر : 362129
  • ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۶

بررسی آمارهای رسمی نشان می‌دهد، روند همه‌گیری همچنان در مداری تقریباً ثابت در حرکت است و هرگونه عادی‌انگاری می‌تواند یکباره جهت شاخص‌ها را صعودی کند.

جدیدترین اخبار کرونا در ایران| شرایط شکننده همه‌گیری/ عادی‌انگاری و احتمال شکل‌گیری پیک ششم+ نقشه و نمودار

به گزارش افق نیوز ، نقشه کرونایی کشور در سایه بی‌توجهی به پروتکل‌ها و امید بستن به واکسیناسیون به تنهایی بدون توجه به اعمال قوانین سخت‌گیرانه کرونایی ازسوی دولت، مجدداً در حال حرکت به سمت قرمز شدن  است؛ اگر چه آمارها از اوایل شهریور ماه نزولی شده اما تقریباً از هفته گذشته آمار بیماران بستری در بیمارستان ها ثابت مانده، و حتی در برخی روزها در حال افزایش بوده است. تجربه موج‌های گذشته کرونا نشان می‌دهد که هر بار مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی بی‌توجهی کرده و سهل‌انگار بودند، کرونا خروشان ظاهر شد و غافلگیر کرد و بر عکس هر بار مردم پروتکل‌ها را جدی گرفتند، این بیماری عقب‌نشینی کرد.

اما این روزها بار دیگر بی‌توجهی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اماکن عمومی، بازارچه‌ها و بازارها کاملاً مشهود است، با کاهش آمارهای مبتلایان به کرونا پروتکل‌های بهداشتی نیز نزولی شده و عده‌ای از مردم نسبت به توصیه های بهداشتی پیشگیری از انتشار ویروس کرونا سهل‌انگاری می‌کنند و این در حالی است که‌ رئیس‌ جمهور چندی پیش در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، با اشاره به لزوم تقویت زیرساخت‌ها برای مقابله موفق با موج احتمالی ششم بیماری کرونا گفت: امیدواریم با موج جدیدی از بیماری مواجه نشویم، اما در هر صورت باید آمادگی داشته باشیم تا در برابر موج احتمالی بیماری مواجهه انفعالی نداشته باشیم. نباید اجازه دهیم موج احتمالی جدید بیماری مانند موج پنجم کشور را غافلگیر کند، ‌باید با تمهید اقدامات و آمادگی‌های لازم از تکرار مشکلات کشور در مواجهه با موج پنجم کرونا جلوگیری کنیم. در این زمینه وزارت بهداشت مکلف است وضع کشور را به دقت رصد کند و پیگیری‌های لازم را انجام دهد.

براسا جدید نقشه کرونایی کشور، شهرستان‌هایی که در وضعیت  قرمز کرونایی قرار دارند عبارتند از:‌ جلفا و مرند در استان آذربایجان شرقی، اشنویه، پلدشت، پیرانشهر، چایپاره، سردشت و شوط در استان آذربایجان غربی، بیرجند، طبس و قائنات در استان خراسان جنوبی، بردسکن، خلیل‌آباد و کاشمر در استان خراسان رضوی، گرمه در خراسان شمالی، دامغان در استان سمنان، زابل در استان سیستان و بلوچستان، استهبان، جهرم، سرچهان و ممسنی در استان فارس، بانه در استان کردستان، زرند و شهربابک در استان کرمان و خاتم و مهریز در استان یزد هستند.

وضعیت قرمز از برخی مناطق به شهرهای همجوار در حال گسترش است و اعمال محدودیت‌های شدید در شهرهای قرمز کنونی برای کاهش آمار ابتلا و فوت، درگیر شدن شهرهای همجوار و پیشگیری از شروع موج ششم کرونا بسیار ضروری است.

خوشبختانه برخی شهرها که به تازگی قرمز شده بودند از وضعیت قرمز خارج شدند و واکسیناسیون گسترده در پیشگیری از افزایش تعداد مبتلایان و ادامه وضعیت قرمز این شهرها بسیار موثر بوده است. براساس این گزارش، اکنون ۲۲ شهرستان قرمز، ۸۷ شهرستان نارنجی، ۲۲۲ شهرستان زرد و ۱۱۳ شهرستان در وضعیت آبی هستند.

استان آذربایجان غربی/۲۱۱ نفر در بخس آی‌سی‌یو بستری شدند

محمدامین ولی‌زاده، با اشاره به بستری ۲۱۱ نفر در بخش بستری آی‌سی‌یو اظهار داشت: همچنین ۵۱۷ نفر نیز که مشکوک به کرونا هستند در بیمارستان‌ها بستری شدند.

وی تصریح کرد: همچنین تاکنون ۶۹ هزار و ۹۰۰ نفر از بیماران بستری کرونایی آذربایجان‌غربی بهبود یافته و از بیمارستان مرخص شده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی آذربایجان‌غربی با اشاره به فوت هشت نفر دیگر در شبانه‌روز گذشته بیان کرد: تاکنون متاسفانه ۶ هزار و ۹۹۳ نفر بر اثر کرونا جان باخته‌اند.

وی با اشاره به ثبت ۵۳۵ نفر مبتلای دیگر در شبانه‌روز گذشته افزود: تاکنون ۳۱۲ هزار و ۵۷۷ نفر به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند.

ولی‌زاده با اشاره به وجود ۹۴۴ بستری سندروم حاد تنفسی در آذربایجان‌غربی اظهار داشت: هم اکنون ۴۵ نفر وصل به دستگاه ونتیلاتور شدند.

وی از واکسیناسیون ۳۱ هزار و ۶۹۸ نفر دیگر در شبانه‌روز گذشته خبر داد و تصریح کرد: هم اکنون تعداد دز سوم دریافت شده در استان به ۱۴ هزار و ۱۸ نفر رسیده است.

شرایط شکننده همه‌گیری/ عادی‌انگاری و احتمال شکل‌گیری پیک ششم +نقشه و نمودار

استان بوشهر/ ۶۰ درصد واجدین شرایط علیه کرونا کامل واکسینه شدند

سعید کشمیری، با اشاره به وضعیت رنگ‌بندی کرونایی استان بوشهر اظهار داشت: این استان تنها استان کشور است که همه شهرستان‌های ۱۰ گانه آن به‌صورت کامل به رنگ آبی کرونایی یا کم خطر تبدیل شده است.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر با اشاره به سیر نزولی ابتلا به کرونا در استان خاطر نشان کرد: آمارها نشان می‌دهد کمتر از ۱۰ درصد مراجعه کنندگان برای دریافت درمان مشکوک به بیماری کرونا هستند.

وی طرح واکسیناسیون کرونا را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: ۶۰ درصد واجدان شرایط این استان هر ۲ نوبت واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند که در زمینه تزریق واکسن این استان به ایمنی کامل رسیده است.

کشمیری با اشاره به تزریق روزانه ۱۲ تا ۱۵ هزار واکسن کرونا در استان بوشهر خاطر نشان کرد: با این روند انتظار می‌رود تا پایان آبان ماه ۷۰ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال این استان هر ۲ نوبت واکسن کرونا دریافت کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بستری بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان را کاهشی دانست و تصریح کرد: تعداد بیماران بستری مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بوشهر اکنون ۸۶ نفر است و در شبانه‌روز گذشته ۱۷ بیمار جدید در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر بستری شده‌اند که از این تعداد ۳ مورد به کرونا مثبت، قطعی است.

وی با اشاره به اینکه اکنون ۱۵ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند افزود: از این مجموع موارد بستری در بخش‌های ویژه کرونایی، ۳ نفر در وضعیت حاد این بیماری قرار دارند.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر روند فوتی‌ها را کاهشی دانست و با اشاره به اینکه روز گذشته به سبب ابتلا به کرونا فوتی ثبت نشد گفت: تاکنون ۲ هزار و ۱۱ نفر از ابتدای شیوع کرونا در استان بوشهر به علت ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: خوشبختانه در شبانه‌روز گذشته ۱۲ بیمار بخش کرونایی با حال عمومی خوب از بیمارستان‌های استان بوشهر ترخیص شده‌اند، که از این تعداد ۶ نفر از آنها مثبت قطعی بوده‌اند

کشمیری اضافه کرد: از آغاز شیوع کرونا تاکنون ۸۸ هزار و ۵۰۰ نفر در استان بوشهر به این ویروس مبتلا شده‌اند.

شرایط شکننده همه‌گیری/ عادی‌انگاری و احتمال شکل‌گیری پیک ششم +نقشه و نمودار

خراسان‌رضوی/ ۴۵ هزار دُز واکسن آنفلوانزا در اختیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد قرار گرفته است

سعید فردین فر، اظهار داشت: پرسنل بهداشتی، درمانی، آزمایشگاهی، اورژانس پیش بیمارستانی ، دانشجویان مشمول، بیماران aids و hiv از جمله گروه‌های هدف هستند که ۲۲۰۰۰ واکسن برای آن‌ها درنظر گرفته شده است.

وی افزود: برای زنان باردار ۶۲۰۰دز، گروه تحت پوشش سازمان بهزیستی ۲۵۱۵ دز،بیماران خاص و صعب العلاج نیز ۳۰۶۷ دز واکسن در نظر گرفته شده است. ۴۹۲۷ دز واکسن آنفلوانزا نیز برای سازمان زندان‌ها و ۴۱۰۸ دز واکسن نیز برای بنیاد شهید و جانبازان در نظر گرفته شده است.

وی با تاکید براینکه رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک مانع ابتلا به بیماری‌های ویروسی از جمله کرونا و آنفلوانزا می‌شود، گفت: در فصول سرد سال که احتمال ابتلا به بیماری‌های ویروسی بیشتر است لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی بیش از گذشته احساس می‌شود.

استان فارس/ بستری بیش از ۱۶۰۰ بیمار کرونایی در بیمارستان‌ها

براساس آخرین اعلام وزارت بهداشت هم‌اکنون ۳ شهرستان از استان فارس در وضعیت قرمز، ۳ شهرستان در وضعیت آبی، ۶ شهرستان در وضعیت نارنجی و مابقی در وضعیت زرد یا کم خطر قرار دارد.

متولیان بهداشت و درمان استان فارس معتقدند که وضعیت کنونی شکننده و ناپایدار است و با توجه به قرمز شدن شهرستان‌های استهبان، ممسنی و سرچهان این شرایط ممکن است دیگر شهرستان‌های استان را نیز درگیر کند بنابراین رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی امری لازم و ضروری است.

دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزایش تعداد بستری‌ها در چند روز گذشته را به منزله زنگ خطر دوباره کرونا در استان اعلام و از مردم درخواست کرده که همچنان شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت کنند.

براساس آخرین اعلام دانشگاه علوم پزشکی شیراز از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون یک میلیون و ۴۶۱ هزار و ۳۷۰ تست تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه‌های استان تهیه شده که با بررسی نمونه‌های انجام شده، ۴۳۳ هزار و ۶۸۹ بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است.

همچنین از ابتدای آغاز طرح شهیدحاج قاسم سلیمانی تاکنون ۲۳۴ هزار و ۳۵۳ مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد ۵۴ هزار و ۸۴۶ بیمار مثبت و در مجموع از ابتدا تاکنون، ۴۸۸ هزار و ۵۳۵ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در استان فارس شناسایی شده است.

با اعلام بستری ۱۹۵ بیمار جدید طی ۲۴ ساعت گذشته، مجموع بیماران بستری مثبت و مشکوک دارای علائم در بیمارستان‌های استان به هزار و ۶۰۸ نفر رسیده که از این تعداد، ۱۹۱ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی در بخش‌های ICU مراقبت‌های ویژه درمانی دریافت می‌کنند.

با اعلام جان باختن هفت هم استانی دیگر در اثر این بیماری طی روز گذشته تاکنون، مجموع جان باختگان ناشی از کووید ۱۹ از ابتدای شیوع بیماری به هفت هزار و ۹۹ نفر رسیده  است.

استان کرمان/ تغییر معنادار وضعیت رنگبندی

طبق آخرین رنگ‌بندی اعلام شده همچنان دو شهرستان شهربابک و زرند در استان کرمان در وضعیت قرمز، چهار شهرستان استان در وضعیت نارنجی و تنها یک شهرستان ما در وضعیت آبی کرونایی قرار دارد.

در طول هفته گذشته روند شیوع کرونا در ۲۳ شهرستان استان کرمان افزایشی بوده و در حال حاضر ۱۶ شهرستان استان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

سخنگوی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان با اشاره به آخرین آمار استان کرمان از وضعیت موارد مثبت بستری و مرگ و میر ناشی از بیماری کووید ۱۹ تا ظهر امروز اظهار داشت: در حال حاضر تعداد کل موارد بستری مثبت قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان ۲۹۶ مورد است.

وی ادامه داد: از این تعداد ۱۵۴ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان، ۴۰ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، ۱۱ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، ۱۷ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم و ۷۴ مورد در حوزه دانشکده علوم پزشکی سیرجان تحت درمان قرار دارند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به بستری ۶۲ بیمار جدید قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان گفت: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در استان از ابتدای شیوع کووید ۱۹، تاکنون به ۴۲ هزار و ۴۳۹ مورد رسیده است.

وی به فوت ۴ بیمار کرونایی دیگر در استان کرمان اشاره کرد و افزود: مجموع جان باختگان کرونا در استان کرمان از ابتدا به ۴ هزار و ۹۶۸ مورد رسیده است.

صحبتی با بیان اینکه آمار واکسن تزریق شده نوبت اول کرونا در استان کرمان یک میلیون و ۹۹۹ هزار و ۷۴۳ مورد عنوان کرد و گفت: واکسن تزریق شده نوبت دوم کرونا در استان را یک میلیون و ۴۲۹ هزار و ۷۹ مورد است.

استان مرکزی/ شمار جانباختگان از ابتدای همه‌گیری به ۲۹۳۰ نفر رسید

رئیس دانشگاه علوم‌ پزشکی اراک با اشاره به آخرین آمار مبتلایان به کرونا در استان مرکزی اظهار داشت: شمار جان‌ باختگان کرونا در استان مرکزی از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون به ۲ هزار و ۹۳۰ نفر رسید.

سیدمحمد جمالیان افزود: ۹۸ مورد جدید ابتلا به کرونا در استان مرکزی طی شبانه روز اخیر شناسایی شد که ۲۹ نفر از بیماران جدید شناسایی شده در این استان برای پیگیری امور تخصصی درمانی در بیمارستان‌ها بستری شدند.

وی ادامه داد: ۶۹ نفر از این افراد نیز خدمات درمانی سرپایی دریافت کرده و باید تا زمان منفی شدن جواب آزمایش و درمان نهایی در منزل قرنطینه باشند و شمار مبتلایان به کرونا از زمان شیوع این ویروس تاکنون در استان به ۱۰۴ هزار و ۱۱۲ نفر رسید.

رئیس علوم پزشکی اراک خاطرنشان کرد: متاسفانه براثر ابتلای به بیماری کرونا در استان مرکزی، ۲ شهروند دیگر طی شبانه روز اخیر بر اثر ابتلای قطعی به کرونا فوت کردند.

جمالیان بیان کرد: استان مرکزی دومین استان بود که درگیری کرونا در آن شروع و در اواخر بهمن ماه ۱۳۹۸ اولین مورد در آن شناسایی شد به طوری که در اوایل اپیدمی فضای رعب آور و وحشتناکی حاکم بود چرا که حتی بسیاری از پرسنل اداری و خدماتی جرئت حضور در بخش های کرونایی را نداشتند و اطلاعات دنیا بسیار کم بود که کار را برای ارائه خدمت سخت تر می‌کرد اما خوشبختانه امروز گام‌های بلندی در استان برای واکسیناسیون و درمان بیماران برداشته شده است.

شرایط شکننده همه‌گیری/ عادی‌انگاری و احتمال شکل‌گیری پیک ششم +نقشه و نمودار

 

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=362129

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر