5

رونمایی از یارانه ۹۰ و ۱۱۰ هزار تومانی| لایحه تامین ارز ۴۲۰۰ تومانی در رفت و برگشتهای خبرساز

  • کد خبر : 362173
  • ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۱

جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: در زمینه یارانه ها محاسبات صورت گرفته و قرار است به ۶۰ میلیون نفر ۹۰ هزار تومان و ۱۱۰ هزار تومان به دهک‌های پایین جامعه تعلق گیرد.

رونمایی از یارانه ۹۰ و ۱۱۰ هزار تومانی| لایحه تامین ارز ۴۲۰۰ تومانی در رفت و برگشتهای خبرساز

 دولت سیزدهم لایحه تامین کالای اساسی، نهاده های دامی، دارو و تجهیزات پزشکی و سیاست‌های جبرانی برای حمایت از معیشت اقشار آسیب پذری را  چند روز گذشته راهی مجلس کرد.

این لایحه که به دلیل اتمام ارز ۴۲۰۰ تومانی در شش ماهه اول سال، جهت تامین یارانه کالای اساسی داده شده بود، در حالی به مجلس ارائه شد که در بسیاری از موارد شاهد افزایش قیمت کالای اساسی مردم بودیم.

از این رو محسن زنگنه، نماینده مردم تربت حیدریه در همین زمینه گفته بود؛ دولت در این لایحه می‌گوید ۸ میلیارد دلار تا آخر سال برای تهیه دارو، گندم و نهاده‌های دامی کافی نیست و از مجلس اجازه افزایش ۴.۶ میلیارد دلاری را درخواست کرده است.

همچنین جبار کوچکی نژاد در همین زمینه به خبرنگار بازار گفت: دولت با ارایه لایحه دوفوریتی به مجلس قصد دارد ارز ۴۲۰۰ تومانی را به دلیل ناکارآمدی آن در بهبود معیشت مردم اصلاح کند. همچنین دولت می‌تواند در ازای اصلاح روش تامین یارانه کالاهای اساسی تا سقف ۲۶ هزار میلیارد تومان به مردم یارانه مستقیم یا نقدی پرداخت کند.

با همه این تفاسیر امروز –  ۲۳ آبان ماه – و در جریان مذاکرات صحن علنی مجلس شنیده شد که «لایحه تامین مطمئن کالای اساسی، نهاده های دامی،دارو و تجهیزات پزشکی و سیاست‌های جبرانی برای حمایت از معیشت اقشار آسیب پذیر» از دستور کار مجلس خارج شده است.

جعفر قادری در گفت و گو با خبرنگار بازار ضمن تائید این مسئله گفت: هنوز معلوم نیست که چرا دولت این لایحه را استرداد کرده است.

اما طولی نکشید که عضو هئیت رئیسه مجلس شورای اسلامی از پشت تریبون مجلس گفت: «لایحه تامین کالای اساسی، نهاده های دامی، دارو و تجهیزات پزشکی و سیاست‌های جبرانی برای حمایت از معیشت اقشار آسیب پذیر» در کارتابل نمایندگان قرار گرفته است.

مجتبی یوسفی در جریان مذاکرات صحن علنی و در پاسخ به سوال خبرنگار بازار مبنی بر اینکه طبق گفته عضو دیگر هئیت رئیسه مجلس پیرو این لایحه، آیا این لایحه اعلام وصول شده و یا خیر؟ گفت:بله اعلام بررسی این لایحه در مجلس به منزله اعلام وصول آن بوده و دو فوریت «لایحه تامین کالای اساسی، نهاده‌های دامی، دارو و تجهیزات پزشکی و سیاست‌های جبرانی برای حمایت از معیشت اقشار آسیب پذیر» امروز در صحن مجلس بررسی می‌شود.

همچنین محسن زنگنه در همین زمینه و در توضیحات بیشتر به خبرنگار بازار گفت: دولت ۲۷۰۰۰ هزار میلیاردی که مطالبه می‌کند را می‌تواند از  تبصره ۱۴ لایحه بوجه بردارد و نیازی به نظر مجلس ندارد.

وی بیان داشت: در حال حاضر آنچه که دولت به دنبال گرفتن مصوبه آن از مجلس است، آن ۴.۶ دهم میلیارددلاری است که علاوه بر ۸ میلیارد دلار است؛ لذا دولت می‌کوشد مجوز هزینه کرد ۴.۶ دهم میلیارد دلار را از مجلس اخذ کند که البته بخشی از آن هزینه شده است و در حقیقت به دنبال اخذ مجوز آن از مجلس است.

زنگنه تاکید کرد: همچنین ارز ۴۲۰۰ تومانی که به غیر از گندم و دارو به کالاهای اساسی دیگری اختصاص پیدا می‌کرد در ۴ ماه آینده حذف خواهد شد و دیگر تعلق نخواهد گرفت و در ازای آن یارانه در قالب ۲۷۰۰۰ هزار میلیارد در سال جاری به مردم پرداخت خواهد شد.

وی تاکید کرد: این یارانه احتمالا در قالب یارانه ۱۱۰ هزار تومانی به مردم اختصاص خواهد یافت؛ در این زمینه محاسبات صورت گرفته و قرار است به ۶۰ میلیون نفر ۹۰ هزار تومان و به دهک‌های پایین ۱۱۰ هزار تومان هم تعلق خواهد گرفت.

با همه این تفاسیر نمایندگان در حال حاضر مشغول بررسی کلیات لایحه مذکور در صحن علنی مجلس بوده و هم اکنون رئیس سازمان برنامه و بودجه توضیحاتی را به نمایندگان ارائه می دهد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=362173

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر