5

ناتوانی شورای شهر سابق تهران در حفظ و نگهداری از باغات

  • کد خبر : 362177
  • ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۶

مشاور طرح شناسنامه باغات گفت: در دوره گذشته شورای شهر، بحث شناسایی و نگهداشت باغات تهران مورد توجه قرار نگرفت و این در حالی بود که ما با کتک‌کاری و حتی زندانی شدن نیروهای‌مان توانستیم به برخی قطعات ورود کنیم.

ناتوانی شورای شهر سابق تهران در حفظ و نگهداری از باغات

به گزارش افق نیوز ، در جریان بیست و سومین جلسه شورای شهر تهران؛‌ بررسی یک فوریت طرح «تکمیل شناسنامه تک باغات و اراضی مشجر شهر تهران تا پایان شهریور ماه سال ۱۴۰۱» در دستور کار اعضای شورای شهر تهران قرار گرفت که در ابتدا مهدی بابایی گزارش کمیسیون شهرداری و معماری را در ارتباط با این طرح مطرح کرد.

در ادامه حبیب کاشانی در مخالفت با یک فوریت این طرح گفت: ما در گذشته این مصوبه را داشته‌ایم اما باید پیگیری بشود که چرا این مصوبه اجرا نشده است؟

وی با اشاره به سبقه مصوبه اشاره شده در ارتباط با شناسنامه باغات خاطر نشان کرد: این موضوع باید پیگیری شود و به نظر می‌رسد بهتر است یک فوریت آن لغو شد.

پرویز سروری دیگر عضو شورای با تاکید بر اینکه مصوبات زیادی از سوی شورا در ارتباط با موضوعات مختلف به تصویب رسیده است گفت: این مصوبات در سالهای اخیر توسط شهرداری انجام نشده است و باید پیگیری شود که چرا این مصوبات اجرایی نمی‌شود.

وی در خصوص مصوبه شورای شهر تهران در خصوص شناسنامه باغات خاطر نشان کرد: در این ارتباط باید مدیرعامل سازمان باغات گزارشی بدهد که چرا این مصوبات اجرایی نشده است؟

سروری ادامه داد: با اجرای این مصوبه قطعا از اجرای بسیاری از رانت‌ها و فسادها جلوگیری می‌شود و باید پاسخ داده شود چرا این مصوبه در این سالها اجرا نشده است؟ انتظار می‌رود شهرداری تهران در ارتباط با مصوبات شورای شهر تهران از فرآیند اجرا و پشرفت‌های آن گزارشی را در صحن شورا ارائه کند.

جعفر شربیانی دیگر عضو شورای شهر تهران در جریان جلسه امروز با اشاره به اینکه تعداد قابل توجهی از مصوبات در ادوار شورای شهر تهران به تصویب رسیده است اما فرآیند اجرایی آنها محقق نشده است گفت: ما باید اثربخشی را در ارتباط با مصوبات شورا داشته باشیم و به این موضوع باید توجه شود.

به گزارش تسنیم، شفیق مشاور طرح شناسنامه باغات در جریان جلسه امروز شورای شهر تهران با اعلام مخالفت با یک فوریت طرح «تکمیل شناسنامه تک باغات و اراضی مشجر شهر تهران تا پایان شهریور ماه سال ۱۴۰۱»  گفت: به نظر می‌رسد در نشست تخصصی جزئیاتی در این ارتباط عنوان شود. از ابتدای سال ۹۵ با حمایت آقای چمران و مختاری کار در این بخش آغاز شد و در سال ۹۶ به اتمام رسید و ما آن زمان مقداری از کار را انجام دادیم.

مشاور طرح «تکمیل شناسنامه تک باغات و اراضی مشجر شهر تهران تا پایان شهریور ماه سال ۱۴۰۱» ادامه داد: در این فرآیند ما با مشکلات جدی برای ورود به برخی از باغات روبه‌رو بودیم و نیاز به حکم دادستانی داشتیم که در این بخش نتوانستیم این احکام را اخذ کنیم و در ادامه نیز اراضی بالای ۵۰۰ متر شناسایی شدند که حدود ۷۳ هزار پارسل و یا قطعه مشخص شدند که از همین تعداد نیز ۱۲ هزار و ۹۶۰ قطعه بیرون کشیده شد و این تعداد مورد بررسی قرار گرفت. البته این تعداد جدای اراضی جداگانه و باغات غیرپیوسته بودند.

وی اضافه کرد: متاسفانه در شورای قبل این مسئله مورد توجه قرار نگرفت و علیرغم تاکید و پیگیری‌های انجام شده شورا و شهرداری دوره گذشته به این موضوع ورود پیدا نکردند و این در حالی بود که ما با کتک‌کاری و زندانی شدن برخی از نیروهای‌مان توانستیم به سه هزار و ۴۰۰ قطعه ورود پیدا کنیم که کار سخت و دشواری در آن مقطع بود.

شفیق با تاکید بر اینکه برای تهیه شناسنامه اکولوژیک و شناسنامه باغات حتما باید به درون محوطه باغات ورود پیدا کنیم گفت: این کار متاسفانه به سختی و با ممانعت صاحبان باغ انجام می‌شود و پیش‌بینی می‌شود که باید در این فرآیند مجوزهای لازم از دادستانی اخذ شود.

وی اضافه کرد: در حال حاضر برای ۳ هزار و ۴۰۰ قطعه کار انجام شده است و به زودی به شورا ارائه خواهیم کرد تا بتوانیم مجوز لازم را اخذ بکنیم اما علیرغم اقدامات انجام شده شناسنامه باغات روی سامانه املاک قرار نگرفته است چرا که شناسنامه باغات می‌تواند منشأ فرایند تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری مسئولان در حوزه‌های مختلف باشد و ان‌شاءالله با همکاری لازم معاونت شهرسازی و معماری و همچنین خدمات شهری شهرداری تهران این کار ادامه پیدا خواهد کرد.

وی با بیان اینکه برخی از درختان فرحزاد دارای شناسنامه شده‌اند گفت: این در حالی‌ست که ما نمی‌توانیم به این باغات ورود پیدا کنیم و قاعدتا این طرح تا پایان ۱۴۰۱ عملیاتی نمی‌شود و باید تصمیم دیگری اخذ شود. باغات بسیاری در اختیار بخش‌های مختلف نظامی، دیپلماتیک و… قرار گرفته و امیداریم این قضیه را با همکاری دو معاونت شهرسازی و خدمات شهری و دو کمیسیون شهرسازی و خدمات شهری شورای شهر تهران به پیش ببریم.

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران پس از اظهارات اعضا و مشاور طرح شناسنامه‌دار کردن باغات گفت: این طرح متأسفانه نیمه کاره مانده است و باید کامل شود. در دوره قبلی شورای شهر و شهرداری رها شده و در جلسه امروز یک فوریت این طرح مطرح شده است.

در ادامه ناصر امانی دیگر عضو شورای ضمن انتقاد به اظهار نظر یکی از اعضای سابق شورای شهر تهران که این دوره از شورای شهر را مخالف نگهداری فضای سبز و توسعه آن عنوان کرده است اظهار کرد: متأسفانه در هفته اخیر یکی از اعضای سابق شورای شهر تهران هجمه‌های شدیدی را علیه شورای شهر و آقای چمران آورده است و  اعلام کرده که حاضر است در این زمینه با بنده مناظره کند که با پاسخ امروز آقای شفیق مشاور طرح شناسنامه دار کردن باغات دیگر نیازی به مناظره نیست.

وی گفت: گزارشی امروز توسط مشاور داده شد نشان از ترک فعل از سوی شورای پنجم در خصوص فضای سبز و حفظ باغات بوده است. این پرسش مطرح می‌شود که چرا این دوستان این کار را کردند به طوریکه فضای سبز کار حمل و نقلی نبوده که نیاز به بودجه و اعتبار داشته باشد!

به گزارش تسنیم، پرویز سروری بار دیگر در ارتباط با یک فوریت طرح اشاره شده خاطرنشان کرد: ما می‌توانیم از طریق عکس‌های هوایی تکلیف باغات را مشخص کنیم و با توجه به اینکه قوه قضائیه شرایط قبل را ندارد و میدانی کار می‌کند می‌توانیم در این زمینه نیز از نظرات دادستانی استفاده کنیم و از ظرفیت آنها به نحو مطلوب بهره ببریم و برای اماکنی که از ورود استنکاف می‌شود حکم قضایی دریافت کنیم.

وی ادامه داد: با این روش ما حتی نیاز به بازه زمانی تا پایان سال ۱۴۰۱ نداریم و می‌توانیم طی یک بازه زمانی شش ماهه تکلیف شناسنامه باغات را مشخص کنیم.

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران نیز در پایان جمع‌بندی نقطه نظرات و اظهارات اعضای شورای شهر تهران خاطر نشان کرد: متأسفانه فضاسازی‌هایی توسط برخی از افراد دوره قبل درباره شورای فعلی صورت گرفته که به هر حال اینگونه موارد بی‌انصافی است و آنها از طریق رسانه‌هایی که دارند به این موضوع دامن می‌زنند.

وی با تاکید بر اینکه شورای قبل ساخت و ساز را در تهران قفل کرد گفت: البته آنها اصلا عقیده‌ای به ساخت مسکن نداشتند به طوریکه در سال ۹۸ تنها دو پرونده تصویب شد و در سال ۹۹ هیچ پرونده‌ای برای ساخت و ساز تصویب نشد.

چمران با تاکید بر اینکه شورای ششم عنایت ویژ‌ه‌ای به حفظ فضای سبز و باغات دارد و خواهد داشت گفت: ما در شورای چهارم نیز به این موضوع عنایت ویژه‌ای داشتیم و قطعا شهروندان تهرانی فریب فضاسازی‌های اخیر را نمی‌خورند و می‌دانند چه کسی کار کرده و چه کسی کار نکرده است.

وی ادامه داد: خوشبختانه قانون باغات در مجمع با پیگیری‌های متعدد به تصویب رسیده و ما در خصوص نحوه اجرای آن بحث داریم و ان‌شاءالله این کار انجام خواهد شد و مردم نیز با چشم باز به این موضوعات عنایت دارند.

چمران گفت: شورا و شهرداری توجهی ویژه به فضای سبز و باغات خواهند داشت و نمونه بارز آن این است که ما در شورای قبل میزان سرانه فضای سبز برای هر فرد از ۹٫۵ متر به ۱۶ متر افزایش دادیم.

وی ادامه داد: قطعا ما اجازه قطع یک درخت را نخواهیم داد و حتی توجه ویژه‌ای به کاشت درخت خواهیم داشت چرا که این موضوع نه تنها برای شهر مفید است بلکه ثواب هم خواهد داشت و ان‌شاءالله در این آینده در این زمینه اقدامات بهتری را برای شهر انجام خواهیم داد.

در ادامه نیز حبیب کاشانی پیشنهاد سلب فوریت طرح «تکمیل شناسنامه تک باغات و اراضی مشجر شهر تهران تا پایان شهریور ماه سال ۱۴۰۱»  را مطرح کرد که با رأی‌گیری از اعضای شورای شهر تهران یک فوریت این طرح رأی آورد و قرار شد طرح به صورت عادی به کمیسیون ها ارجاع داده شود.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=362177

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر