7

شهردار تهران چرا درباره فساد کرسنت سخن گفت؟

  • کد خبر : 362426
  • ۰۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۳

آیا مسئولی در انقلاب اسلامی می تواند نسبت به برداشت ظالمانه چهار میلیون تومان از جیب هر شهروند ایرانی در این شرایط اقتصادی بی تفاوت باشد؟!

مهدی جهان تیغی: نام علیرضا زاکانی با افشاگری از پرونده فساد بزرگ کرسنت گره خورده است. او بیش از یک دهه از زندگی سیاسی خود را پای افشا و محاکمه عاملان این خیانت بزرگ گذاشته است. زاکانی در دوران نمایندگی خود پرونده های فساد و تخلف سیاسی بزرگی از جناح راست و چپ و از وزیر تا برادر رئیس جمهور و از دادستان تهران تا وزیر اطلاعات به سرانجام رسانده است. در این میان پرونده کرسنت یکی از پرونده ها باز برای او محسوب می شود که این روزها با همت قوه قضاییه، نهادهای امنیتی و نمایندگان مجلس به فینال خود نزدیک می شود.

اما پرونده کرسنت با مافیاهای سیاسی و اقتصادی بزرگی در سپهر سیاسی ایران گره خورده است و اسامی افرادی همچون مهدی هاشمی رفسنجانی و بیژن زنگنه در آن به وضوح به چشم می خورد. به این اسامی، نام دو رئیس جمهور یعنی محمد خاتمی و حسن روحانی را نیز باید اضافه کرد که هر کدام دورانی از سرگذشت این پرونده در زمان ریاست جمهوری آنها رقم خورده است. به همین دلیل پرونده کرسنت فراتر از زاکانی برای جمهوری اسلامی نیز جنبه حیثیتی پیدا کرده و باید این لکه سیا را از دامن پاک خود دور کند.

این روزها بیژن زنگنه و رسانه های وابسته و حامی اصلاحات و دولت حسن روحانی تلاش می کنند، در مسیر رسیدگی قضایی به این پرونده خلل ایجاد کنند. این جریانات حمله به شهردار تهران را که بخش اعظمی از سرنوشت این روزهای پرونده کرسنت را از چشم او می بینند، مورد هجمه مجدد قرار دادند. شهردار تهران چند روز قبل تنها یک جمله کوتاه درباره کرسنت گفت: «جمهوری اسلامی تکلیفش را با مقصران خسارت کرسنت مشخص کند». همین تک جمله کفایت می کرد که جریان رسانه ای اصلاحات و اعتدال که پدرخوانده هایشان سالها سابقه حضور در مسئولیت های کلان و عدم اقدام موثر در مسائلی همچون آلودگی هوا و ترافیک پایتخت را در کارنامه داردند، از عدم حل این مشکلات در فاصله تنها چند هفته از دوران جدید مدیریت شهری در رسانه های خود انتقاد کنند! حمله با محور آلودگی هوا و ترافیک و مترو در واقع رمز حاشیه سازی برای روند رسیدگی به پرونده فساد بزرگ کرسنت است. اما واقعیت این است که آنها از سخن گفتن زاکانی می‌ترسند و می دانند او هر سخنش می تواند روند نحوه رسیدگی به این پرونده را تحت تاثیر قرار دهد.

در این میان برخی نیز از این نکته غافل هستند که پرونده کرسنت آنقدر برای جمهوری اسلامی حیثیتی شده است که اظهارات شهردار تهران در واقع بخش از ادای وظیفه ای است که بسیاری دیگر از مسئولین فعلی جمهوری اسلامی نیز برای کمک به سرانجام رساندن آن بر عهده دارند. از سوی دیگر که اگر زنگنه و تیمش محاکمه نشوند، ایران مجبور به پرداخت ۱۲.۴ میلیارد دلار خسارت به کرسنت خواهد بود که معادل نصف بودجه عمومی یک سال کشور خواهد بود و سهم هر ایرانی هم نزدیک به ۴ میلیون تومان خواهد شد! آیا مسئولی در انقلاب اسلامی می تواند نسبت به برداشت ظالمانه چهار میلیون تومان از جیب هر شهروند ایرانی در این شرایط اقتصادی بی تفاوت باشد؟!

البته شهردار تهران در حالی این روزها مشغول طرح ریزی و آغاز اجرای طرح های کلان فنی شهرداری برای اداره پایتخت است که علاوه بر آن، مبارزه با فساد برای شخص او و پس از مدیر شدنش بسته نشده است. گرچه دکتر زاکانی دیگر در جایگاه نمایندگی مجلس نیست و نمی تواند بحث فساد را با حال و هوای وظایف ذاتی یک نماینده پیگیری کند ولی این روزها در جایگاه یک مدیر ارشد با بحث فساد برخورد می کند. روش او اینبار در مبارزه با فساد متفاوت شده است. روشی که تمرکزش بر خشکاندن سرچشمه فساد در شهرداری تهران تمرکز دارد.

زاکانی در اولین گام بزرگ، انضباط مالی در شهرداری را با بستن ۱۲۰۰ حساب آغاز کرد. حساب های مختلفی که البته خود سرچمشه فسادهای جدی در شهرداری تهران می شدند. در فرامتن انضباط مالی ایجاد شده در شهرداری تهران تلاش حقیقی و پایدار برای خشکاندن سرچمشه های فساد، نهفته است و البته دیر نخواهد بود که اخبار خوبی نیز درباره دستاوردهای آن منتشر شود.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=362426

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر