7

قیمت بلیط هواپیما کاهش نمی یابد؟

  • کد خبر : 362462
  • ۰۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۱

نرخ بلیت هواپیما بعد از شیوع کرونا چند نوبت افزایش یافت که آخرین بار آن مربوط به تیرماه سال جاری و رشد ۳۰ درصدی قیمت بود اما در حال حاضر صرفاٌ حدود ده درصد قیمت‌ها کاهش یافت که آن‌هم به نظر می‌رسد اجرایی نشده است.

انجمن شرکت‌های هواپیمایی روز یکشنبه، سی‌ام آبان ماه نرخ جدید بلیت هواپیما برای پروازهای داخلی را اعلام کرد که بر اساس آن حدود ۱۰ درصد قیمت بلیت نسبت به آنچه ایرلاین‌ها از ابتدای تیرماه افزایش داده بودند کاهش پیدا کرد.

از ابتدای تابستان قرار بود با افزایش قیمت بلیت هواپیما، پروازها نیز با مسافران کمتری انجام شود. طی این مدت فیلم‌هایی در فضای مجازی منتشر شد که نشان می‌داد برخلاف این وعده‌ها، ایرلاین‌ها با ظرفیت کامل، پروازشان صورت می‌گرفت. بااین‌وجود طبق پروتکل‌های ابلاغ‌شده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا در ابتدای آبان ماه، دستورالعمل‌های بهداشتی برای همه بخش‌های اقتصادی کشور ازجمله حوزه حمل‌ونقل با توجه به میزان واکسیناسیون تغییر یافت.

نشست شورای عالی هواپیمایی به‌منظور تعیین تکلیف قیمت بلیت هواپیما پس از اجرای رفع محدودیت شصت‌درصدی ظرفیت پرواز روز سه‌شنبه، بیستم و پنجم آبان ماه با حضور رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی برگزارشده بود.

رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی روز دوشنبه، اول آذرماه در حاشیه رزمایش طرح زمستانی راهور ناجا گفت: طی دو سال درگیری با کرونا در کشور شرکت‌های هواپیمایی تنها با شصت درصد ظرفیت خود مسافرگیری کرده بودند.

قاسمی درباره افزایش قیمت بلیت هواپیما گفت: افزایش قیمت بلیت هواپیما قبل از دولت سیزدهم اتفاق افتاد که البته در شورای عالی هواپیمایی کشور کاهش پانزده‌درصدی قیمت بلیت هواپیما از اول آذر در دستور کار خواهد بود.

محمد محمدی بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشور نیز بعد از جلسه شورای عالی هواپیمایی درباره نتیجه آن اعلام کرد: با توجه به تصمیم اتخاذشده در شورای عالی هواپیمایی و موضوعاتی مانند رفع محدودیت ۶۰ درصدی ظرفیت پذیرش پرواز و افزایش ظرفیت پروازها … توافق بر این شد که از اول آذر نرخ بلیت هواپیما به میزانی که اعلام‌شده، کاهش یابد.

قیمت‌های جدید واقعاً اعمال می‌شود؟

طی یک سال و نیم اخیر چند بار قیمت بلیت هواپیما تغییر کرده است. ابتدا در مهرماه ۱۳۹۹ بود که ایرلاین‌ها قیمت بلیت‌ را افزایش دادند. مطابق نرخ نامه‌ای که در تاریخ هیجدهم مهرماه انجمن‌های شرکت‌های هواپیمایی منتشر کرد حداقل قیمت بلیت ۴۹۱‌ هزار ‌و ۷۰۰ و حداکثر آن دو ‌میلیون ‌و ‌۶۷۴‌ هزار‌ و ۲۰۰ تومان بود.

مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی همان زمان درباره نرخ‌های جدید گفته بود: «نرخ … بلیت هواپیما بر اساس دلار ۱۱ هزارتومانی تعیین‌شده از سوی دیگر بر اساس مصوبه ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا … شرکت‌های هواپیمایی باید به حداکثر از ۶۰ درصد ظرفیت صندلی‌های خود استفاده کنند، این مسئله به همراه نرخ دلار ۲۷ هزارتومانی باعث شده تا قیمت‌گذاری جدید توسط انجمن شرکت‌های هواپیمایی انجام شود».

ابتدای تیرماه سال جاری نیز شرکت‌های هواپیمایی بدون این‌که مصوبه‌ای از شورای عالی هواپیمایی کشور داشته باشند اقدام به افزایش قیمت بلیت تا حدود ۳۰ درصد کرده بودند. اما در نرخ نامه جدید که از ابتدای آذرماه اجرایی شد نرخ بلیت پروازهای داخلی به‌طور متوسط ۱۲ تا ۱۳ درصد کاهش می‌یابد.

بر اساس نرخ نامه جدید انجمن شرکت‌های هواپیمایی، قیمت تمام پروازهای داخلی می‌باید تغییر یابد. بااین‌وجود سایت‌های فروش اینترنتی روز دوشنبه، اول آذرماه به این مسئله پایبند و متعهد نبودند. به‌عنوان‌مثال قیمت بلیت تهران -مشهد ۹۲۸ هزار تومان است اما در سایت‌های خرید بلیت آنلاین این پرواز تا یک‌میلیون و ۹۰۰ تومان هم فروخته می‌شود. همچنین نرخ جدید بلیت تهران – بندرعباس ۷۷۷ هزار تومان است اما در برخی از سایت‌های خرید بلیت اینترنتی، بلیت پرواز تا بیش از یک‌میلیون تومان هم به فروش می‌رسد.

به همین دلیل است که ضرورت دارد برای جلوگیری از بروز تخلفات، نظارت دقیق‌تری بر فروش بلیت صورت گیرد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=362462

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر