3

نامزدی یک ایرانی‌تبار دهه شصتی برای ریاست پارلمان نروژ

  • کد خبر : 362509
  • ۰۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۶

مسعود قره خانی متولد تهران در ایران از خانواده‌ای پیرانشهری است که در سال ۱۹۸۷(۱۳۶۶) به همراه خانواده‌اش به نروژ مهاجرت کرد.

به نقل از یورونیوز، این اقدام پس از استعفای “اوا کریستین هانسن” از ریاست پارلمان صورت گرفت. اکثریت پارلمان نروژ در اختیار حزب کارگر است و احتمالا رای‌گیری بر سر ریاست قره‌خانی در روز پنجشنبه (امروز) در پارلمان انجام می‌شود.

قره‌خانی نماینده پارلمان نروژ اهل استان “بوسکرود” این کشور است. وی رهبر کمیته مهاجرت حزب کارگر بوده است.

مسعود متولد تهران در ایران از خانواده‌ای پیرانشهری است که در سال ۱۹۸۷(۱۳۶۶) به همراه خانواده‌اش به نروژ مهاجرت کرد و در “آوور ایکر” بزرگ شد. پدرش بیژن قره‌خانی سیاستمدار و فعال سندیکای کارگری است.

مسعود قره‌خانی در نروژ در رشته رادیوگرافی فارغ‌التحصیل و در بیمارستان مشغول به کار شد و بعدها به فعالیت‌های حزبی پرداخت و وارد حزب کارگر شد. وی در پارلمان نروژ معاون دوم کمیته بازرگانی بوده است.

مسعود قره‌خانی روز گذشته در یک نوشته فیس‌بوکی درباره مهاجرت خانواده‌اش به نروژ گفت: “ما پس از یک سفر طولانی تنها با یک دلار در جیب به نروژ آمدیم”.

وی گفت که پدر و مادرش کار خود را در نروژ با چیدن توت فرنگی در یک مزرعه آغاز کردند. سپس پدرش جذب شهرداری شد و مادرش معلمی را در پیش گرفت و او حالا قرار است ریاست پارلمان را برعهده بگیرد.

او در سال ۲۰۱۱ رویای شهردار شدن در سر داشت و در نشست ملی حزب کارگر یک سخنرانی آتشین ایراد کرد و گفت: “نام من مسعود است، متولد تهران، در جامعه نروژ بزرگ شدم، کشورم نروژ را دوست دارم و شهردار “درامن” خواهم بود”.

با این حال قره‌خانی هرگز شهردار درامن نشد اما از سال ۲۰۱۷ به عضویت پارلمان نروژ معروف به “استورتینگ” درآمد.

زمانی که پنج ساله بود خانواده در بحبوحه جنگ ایران و عراق کشور را ترک کردند. او چند خاطره از آن دوران دارد و می‌گوید در زمان جنگ وقتی به آسمان نگاه می‌کرد، فکر می‌کرد ستاره‌های آسمان را می‌بیند اما در نهایت در آن سن و سال متوجه شد که آن‌ها ستاره نیستند بلکه بمب هستند.

اما مسعود یک روز قبل از رای‌گیری در پارلمان در حساب کاربری فیس‌بوک‌اش نوشت: “وظیفه من به‌عنوان رئیس استورتینک (پارلمان) همراه با سیاستمداران اینجا در مجلس و همچنین دولت ایجاد اعتماد خواهد بود. کار آسانی نیست اما من انگیزه دارم”.

وی تاکید کرد که بازسازی اعتماد بین مردم نروژ و استورتینگ کار سختی است اما معتقد است که دموکراسی نروژ به آن بستگی دارد: “من تمام وقت و انرژی خود را صرف آن خواهم کرد”.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=362509

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر