7

تزریق ۱۰۰ میلیون دُز واکسن در ۱۰۰ روز

  • کد خبر : 362609
  • ۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۶

در حالی که در دولت قبلی تعداد واکسن تزریق شده در کشور تا مردادماه به ۱۸٫۵ میلیون دز رسیده بود؛ با روی کارآمدن دولت سیزدهم و تلاش چشمگیر آن در تامین واکسن مورد نیاز، اکنون ۱۰۵ میلیون واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

کرونا حالا نوزاد ناخلفی است که حدود دو سال سن دارد؛ دنیا را با خود درگیر ساخته و هرروز جان تعداد زیادی از مردم جهان را گرفته و عده زیادی را روانه بیمارستانها و مراکز درمانی می‌کند؛ ویروس مهلک و خطرناکی که هر روز با شکل و شمایل دگر‌گون شده خودنمایی می‌کند و دلهره و اضطراب ناشی از ترس از ابتلا به آن، همچون شبه خوفناکی ساکنان این کره خاکی را تعقیب می‌کند.

در مسیر مقابله با این ویروس مرموز قاطبه متخصصان و صاحب نظران پزشکی بر نقش بسیار موثر تزریق واکسن و واکسیناسیون عمومی تاکید و تصریح دارند و موضوع واکسیناسیون عمومی همواره مورد توجه مسؤولان بلند پایه کشورها به خصوص ایران قرار گرفته است.

 در این میان، در دولت گذشته به دلائل مختلف واکسیناسیون عمومی از سرعت قابل قبول و موثری برخوردار نبود و کم توجهی در مسیر تامین واکسن و اقدامتا عملیاتی لازم در تسریع واکسیناسیون مورد انتقاد مردم قرار گرفت.

با روی کارآمدن دولت سیزدهم، آیت الله رئیسی، رئیس جمهور بر اهمیت تسریع و تسهیل واکسیناسیون عمومی علیه کرونا تاکید داشته و در خصوص تامین واکسن‌های وارداتی همت مضاعفی صورت گرفت؛ ضمن اینکه در کنار این تلاش‌ها برای واردات فراوان واکسن‌های خارجی به تولید واکسن داخلی و شرکت‌های تولید کننده وطنی نیز توجه لازم صورت گرفت.

به شکلی که تا ۲۲ مرداد سال جاری تنها ۱۸٫۵ میلیون واکسن در کشور تزریق شده بود اما با روی کارآمدن دولت جدید، در مدت یکصد روز آمار واکسیناسیون عمومی از مرز صد میلیون دز فرار تر رفته است.

تا کنون و بر اساس آخرین آمار اعلامی توسط وزارت بهداشت، ۵۷ میلیون و ۴۰۸ هزار و ۴۶ نفر دُز اول، ۴۶ میلیون و ۵۱۰ هزار و ۳۹۵ نفر دُز دوم و ۹۶۷ هزار و ۹۳۱ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۰۴ میلیون و ۸۸۶ هزار و ۳۷۲ دُز رسید.

همایش «۱۰۰ روز توفیق خدمت، ۱۰۰ میلیون دز تزریق سلامت» به منظور تجلیل از دست اندرکاران این رخداد مهم و نمایش فعالیت و عملکرد نظام سلامت دولت سیزدهم امروز در مرکز همایش‌های بین‌المللی رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد.

به جای باران واکسن سیل واکسن آمد!

 بهرام عین الهی،وزیر بهداشت با اشاره به تلاش همه نیروها و دستگاه‌های مختلف در مسیر مبارزه با کرونا در ایران، بیان داشت:فکر می‌کردیم واکسن به صورت باران بارد اما با لطف خدا به صورت سیل آمد.

وی با بیان اینکه جهانیان در خصوص واکسیناسیون تعجب کرده‌اند، ادامه داد:امروز ایران یک نام درخشان در جهان است. ایران یعنی امام،رهبر معظم انقلاب، یعنی شهدای بزرگ و مردمی که  در مقابل تحریم ایستادند.

وزیر بهداشت با اشاره به رشادت‌های فراوان کادر درمان در مسیر مبارزه با کرونا،افزود:فاجعه‌ای که گرفتار بودیم کوچک نبود و روزانه ۵۰ هزار مبتلا و بیش از ۷۰۰ نفر جان باخته داشتیم.

واکسیناسیون حماسه ملی بود

عین الهی با بیان اینکه واکسیناسیون حماسه ملی بود،گفت: وقتی مردم به صحنه آمدند در مدت کوتاهی واکسیناسیون به موفقیت رسید و امروزه  سازمان‌های جهانی قدت مردم ما را فهمیده‌اند.

۸۵ درصد ایرانیان دز اول را دریافت کردند

وی تصریح کرد:امروز به مرحله ۸۵ درصد تزریق دُز اول در کشور رسیده ایم و حدود ۷۰ درصد دُز دوم  را دریافت کردند و در برخی استانها این میزان به ۷۸ درصد رسیده است‌؛ضمن اینکه  در برخی استانها ۹۳ درصد افراد دز اول را دریافت کردند.

یک میلیون نفر دُز سوم را دریافت کردند/وجود ۲۰ میلیون دز واکسن داخلی

عین الهی با بیان اینکه اکنون حدود یک میلیون نفر دز سوم واکسن را دریافت کردند، متذکر شد: حدود ۱۵۰ میلیون دز واکسن وارد کشور شده و ۲۰ میلیون دز واکسن تولید داخل داریم.

تزریق ۱۰۵ میلیون واکسن کرونا

وزیر بهداشت گفت: در مجموع از ۱۷۰ میلیون واکسن، ۱۰۵ میلیون واکسن تزریق شده است.

وی با تاکید بر اینکه حالا حالاها کرونا در دنیا وجود دارد و باید با آن زندگی کنیم، تصریح کرد:کمیته علمی بسیار قوی داریم و همه درمان‌های طب رایج و سنتی رصد می‌شود.

هنوز ویروس جدید کرونا در ایران دیده نشده است

وزیر بهداشت در خصوص ویروس جدید کرونا،گفت: تا امروز چیزی در خصوص ورود ویروس جدید کرونا در کشور گزارش نشده است و دیروز نیز ستاد ملی مقابله با کرونا نیز ممنوعیت ورود از ۶کشور را اعلام کردند.

واکسن‌های داخلی ۲۰ درصد امکان صادرات دارند

وی با اشاه به نظارت بر ورودی‌های خارجی به کشور،افزود:سیاست،حمایت از تولید واکسن داخلی بود و با توجه به وضعیت نامشخص کرونا،واکسن‌های داخلی به ما اطمینان قلبی می‌دهد و فعلا تا ۲۰ درصد امکان صادرات را دارند.

وزیر بهداشت افزود: قرار است جلسه‌ای با سازندگان واکسن داخلی در خصوص پیش خرید واکسن داشته باشیم.

عین الهی بیان داشت:هیچ کدام از تولید کنندگان داخلی واکسن اعلام نکردند کارشان را متوقف کردند و ما نیز حمایت می‌کنیم.

وزیر بهداشت در خصوص واکسیناسیون،افزود:در نقاط مرزی نیز شرایط واکسیناسیون خوب بوده و بالای ۷۰ درصد است.

ایران واکسیناسیون را به خوبی پیش می‌برد

جعفر حسین، نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران نیز در این مراسم با اشاره به تلاش‌های ایران در مسیر مبارزه با کرونا، اظهار داشت:ایران توانست از منابع مختلف واکسن مورد نیاز را تامین کند و برنامه واکسیناسیون را به خوبی پیش ببرد.

واکسیناسیون در ایران فراتر از پیش بینی‌هاست

وی با بیان اینکه برنامه ایران در واکسیناسیون فراتر از برنامه پیش بینی شده بود، افزود:اکنون ۱۶۰میلیون دز واکسن در کشور وجود دارد و میزان مرگ و میر کرونایی در ایران به کمتر از صد نفر رسیده است و استان در وضعیت قرمز نداریم.

نماینده سازمان جهانی بهداشت گفت: پیش بینی می‌شود اگر برنامه واکسیناسیون کامل تر شده و اقدامات بهداشتی رعایت شود، وضعیت بهتر شود.

جعفر حسین بیان داشت: ایران در حال تلاش برای تولید واکسن بیشتر است و برای تولید مستندات و تکمیل گواهی سازمان جهانی بهداشت تلاش می‌کند و این کار شرایط صادرات واکسن به کشورهای دیگر از جمله منطقه و آفریقا را فراهم می‌کند.

وی از اقدامات سازمان جهانی بهداشت برای مطالعات اثر گذاری واکسن های کرونا در ایران خبر داد.

روحانی به نظر کارشناسان کرونا بی توجه بود

حسینعلی شهریاری،رئیس کمیسیون بهداشت مجلس با اشاره به ناهماهنگی موجود درستاد مقابله با کرونای قبلی بیان داشت: با دولت و رئیس جمهور قبلی خیلی درگیر بودیم.

وی ادامه داد:مشکل جدی در ستاد ملی مقابله با کرونا در دولت قبل این بود که هرچه دل رئیس جلسه می‌خواست بدون توجه به نظر کارشناسان و نخبگان انجام می‌داد.

شهریاری گفت: وضعیت در پیک پنجم کرونا و افزایش جانباختگان در آن به دلیل سو مدیریت رئیس جمهور قبلی بود.

درخشش ایران با ۶ تولید کننده واکسن کرونا 

وی با اشاره به ساخت ۶ واکسن در کشور، تصریح کرد: با ۶ شرکت واکسن سازی جزو بزرگترین کشورها در ساخت واکسن هستیم.

تولید ۶۰ میلیون دز واکسن داخلی تا پایان سال

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس تاکید کرد: تا آخر سال شرکت‌های تولید واکسن داخلی توان تولید ۶۰میلیون دز واکسن را دارند.

وی بیان داشت: واکسن‌های داخلی ما از بسیاری واکسن‌های خارجی اثربخشی بیشتری دارند.

به هرحال، با سرعت قابل قبول در تأمین واکسن و انجام واکسیناسیون در کشور امیدها برای مدیریت و بهبود شرایط کرونایی کشور بیشتر شده است و دل نگرانی‌های چندین ماهه اخیر کمی تعدیل شده است؛ اما دقت کنیم کرونا هنوز باماست و زندگی بدون کرونا تا مدت‌های زیادی قابل تصور نیست؛ در نتیجه همچنان برای گریز از افتادن در دام این ویروس خطرناک ضمن دریافت واکسن، رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در همه سطوح جامعه و تک تک افراد امری اجتناب ناپذیراست.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=362609

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر