4

وزارت بهداشت: تعداد زنان مبتلا به ایدز افزایش پیدا کرده است

  • کد خبر : 362680
  • ۰۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۱

گویا گفت: درمورد اعلام آمار اچ آی وی، کوتاهی از ما بوده که به دلیل ازدحام کاری کووید ۱۹ آمار ابتلا به ایدز را هر سه ماه یکبار منتشر می‌کنیم.

رییس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت از شناسایی ۱۲۱ مورد جدید ابتلا به بیماری ایدز در هفته اخیر خبر داد.

به گزارش ایلنا، «محمدمهدی گویا» رییس مرکز مراقبت از بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در نشست خبری به مناسب روز جهانی ایدز گفت: روز جهانی ایدز را در شرایطی برگزار می‌کنیم که بیش از دو سال است که سراسر جهان درگیر پاندمی کروناست. پاندمی کرونا روی بسیاری از همه برنامه‌های کنترل بیماری‌ها در جهان آثار منفی شدیدی به جای گذاشته است. در شرایطی هستیم که بسیاری از برنامه‌های کنترل بیماری‌ها به دلیل اهمیت کرونا دچار آسیب شدید شده است. بسیاری از کسانی که درگیر این بیماری‌ها بودند، به کار کنترل کووید می‌پردازند و این باعث شده در کنار سایر عوامل شناسایی بیماران مبتلا به این عفونت و مراقبت و درمان آن‌ها دستخوش آسیب شود.

او افزود: سال گذشته برای کنترل ایدز در جهان و ایران سال خوبی نبود. اما توانستیم ظرف سال جاری بسیاری از خلاءهای کنترل اچ آی وی را رفع کنیم و دستاوردهای نسبتا خوبی را به دست بیاوریم. اتقاقات رخ داده بعد از شروع پاندمی کرونا باعث شد که شناسایی این بیماران در دنیا کاهش پیدا کند و عدم مراجعه افراد مبتلا به ایدز و سیاست‌های کنترل کرونا، اجازه نمی‌داد برنامه کنترل ایدز به طور منظم برقرار شود و موارد کمتری تحت مراقبت و درمان قرار گرفتند.

گویا گفت: اما الان وقت این است که خلاءها به سرعت جبران شود. ما از سال گذشته برنامه‌ها را شدت دادیم که افراد مبتلا به ایدز وقفه‌ای در درمانشان رخ ندهد و به اندازه‌ای ذخیره دارویی در کشور فراهم کنیم که با مشکلی رو به رو نباشیم و کاری کنیم که افراد تحت درمان به طور مرتب آزمایش‌های لازم برایشان انجام شود که وضعیت سلامتشان به چه صورت است.

او افزود: اما هنوز به آنچه که می‌خواهیم دست پیدا نکرده ایم، درست است که تمام شاخص‌های این برنامه کنترلی را نسبتا ارتقا داده ایم، اما وقتی به قبل پاندمی نگاه کنیم به ایده آل‌ها دست پیدا نکرده ایم. برنامه پنجم ایدز کشور تهیه شده و مراحل پایانی تصویب خودش را طی می‌کند. همه سازمانهای درگیر، برنامه مربوط به سازمانشان را در این زمینه تهیه کرده‌اند.

گویا گفت: امیدواریم با حمایت‌ها هم خلاءها را جبران کنیم و هم به دستاوردهای بیشتری برسیم. هنوز با ایده آل‌ها در زمینه بیماری‌یابی فاصله داریم. ما در برنامه کمپین مبارزه با ایدز سال جاری برنامه‌ای یک ماهه تدارک دادیم که آموزش و اطلاع‌رسانی خودمان را به حداکثر برسانیم و بتوانیم ظرف یک ماه کسانی که در معرض این بیماری هستند را آگاه کنیم که چه طور مراقبت و به مراکز برای آزمایش مراجعه کنند و اگر افراد مبتلا بودند چگونه از خدمت برخوردار باشند.

او افزود: ظرف یک هفته گذشته این برنامه شروع شده است و ۶۰ هزار آزمایش برای افراد دارای رفتار پرخطر برگزار شد و امیداریم به حداکثر آنچه انتظار داریم تا آخر این ماه برسیم. ۱۲۱ مورد مورد مثبت از این تعداد در این هفته در کشور شناسایی شده است. ما کماکان نیاز به آموزش و اطلاع‌رسانی در همه جای کشور داریم که بتوانیم جوانان را آگاه کنیم که از خطرات این عفونت آگاه باشند و اگر رفتارهای خودشان را تغییر ندهند، ممکن است به این عفونت مبتلا شوند. تمام درمان‌های ایدز درمان قطعی نیست. لازم است همه سازمان‌های درگیر بالاترین نقش را ایفا کنند تا نسل جوانی سالم و بدون عفونت ایدز داشته باشیم که بتوانیم در عرصه مبارزه با این بیماری سرآمد باشیم.

گویا گفت: از آغاز شناسایی تا این لحظه ۴۲ هزار و ۹۳۳ مورد ابتلا به ایدز شناسایی کرده‌ایم که از این تعداد ۲۰ هزار مورد جان خودشان را متاسفانه از دست داده اند. ۶۸۷۵ مورد مبتلایان متاسفانه برای درمان مراجعه نکرده اند. درحال حاضر ۲۲۶۸۴ فرد مبتلا به ایدز داریم که زنده هستند. از ابتدای شروع همه گیری ۸۱ درصد موارد ابتلا مربوط به آقایان و ۱۹ درصد به خانم‌ها مربوط بودند. این روند در سالهای اخیر تغییرات جدی داشته و تعداد خانم‌ها افزایش جدی پیدا کرده است. این مساله جدی است. وقتی روند همه گیری در مردان تفاوت چشمگیری با خانم‌ها دارد، اگر درمان را به دقت دنبال نکنیم، طبیعی است که اولین کسی که در معرض ابتلا باشد همسر فرد است و این قابل انتظار است که خانم‌ها به مرور بیشتر مبتلا شوند، مگر اینکه از راههای انتقال بیماری و پیشگیری از آن آگاه باشند و به درستی از خودشان مراقبت کنند.

او درباره رابطه قانون جوانی جمعیت با برنامه کنترل ایدز در کشور گفت: قانون جوانی جمعیت یک سیاست کشوری مهم است که به طور جدی دنبال می شود و دلایل آنهم مشخص است. طبیعی است که هرچه جمعیت به سمت ازدواج و باروری بیشتر برود و روابط سالم‌تر باشد، موارد اچ آی وی هم کمتر می شود. اگر با برنامه ریزی دقیق و حساب شده به اجرا گذاشته شود، باید انتظار داشته باشیم که روابط جنسی خارج از چارچوب ازدواج کاهش پیدا کند. مطمئن هستیم اگر روابط جنسی سالم‌تر در چارچوب ازدواج رواج داشته باشند عفونت اچ‌ای وی کمتر خواهد بود.

گویا گفت: درمورد اعلام آمار اچ آی وی، کوتاهی از ما بوده که به دلیل ازدحام کاری کووید ۱۹ آمار ابتلا به ایدز را هر سه ماه یکبار منتشر می‌کنیم.

او درپاسخ به اینکه برگزاری جلسات کمیته کشوری ایدز در دوسال گذشته چه گونه بوده است، گفت: کمیته کشوری ایدز کمیته غیربخشی است که تمام سازمان‌ها در آن عضو هستند و در آن تصمیم گیری می‌کنند و به استان‌ها ابلاغ می شود. استان‌ها براساس تصمیم‌ها اقدامات را انجام می دهند. کمیته به طور مرتب تشکیل جلسه می‌دهد و در سال جاری دوستان خواهند گفت چند جلسه داشته است و اینکه دو سال وقفه داشته باشد صحت ندارد و کمیته پیشگیری با کمیته علمی آن متفاوت است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=362680

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر