3

روسیه یهویی جلوی واردات فلفل را گرفت

  • کد خبر : 362839
  • ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۴

می‌گویند در تولید این محصولات از سمومی استفاده شده که مورد قبول روسیه نیست. در حقیقت اقدام آنها فی البداهه و یهویی است. چرا که از قبل هیچ پروتکل یا تفاهم نامه‌ای به امضای دو طرف نرسیده که از چه سمومی نباید در محصولات وارداتی استفاده شود.

روز گذشته خبری مبنی بر ممنوعیت واردات محصولات کشاورزی از جمله فلفل از ایران به روسیه منتشر شد. در این خبر ذکر شده بود که روسیه به دلیل وجود باقی مانده سموم کشاورزی در محموله‌های فلفل این ممنوعیت را برقرار کرده است. موضوعی که رئیس سازمان حفظ نباتات توضیحاتی در این خصوص ارائه داد.

کیخسرو چنگلوایی در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره اظهار کرد: سوم آذر ۱۴۰۰ سرویس فدرال نظارت بر حقوق مصرف کنندگان روسیه نامه‌ای به وزارت بهداشت و جهادکشاورزی ایران ارسال و اعلام کرد که در چند محموله از فلفل‌های ایران مقداری سموم پیدا شده که در کشور روسیه ثبت و استفاده نمی‌شود و پس از آن یعنی از ۸ آذر نیز واردات فلفل به این کشور ممنوع شد.

وی ادامه داد: بر اساس قانون، سازمان حفظ نباتات کشور وظیفه نظارت بر آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز محصولات کشاورزی را دارد و در هیچ مقوله‌ی دیگری یعنی بررسی فلزات سنگین، باقی مانده سموم ، نیترات و … نقشی ندارد. در حقیقت  نظارت بر این موارد بر عهده سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت است.

رئیس سازمان حفظ نباتات اضافه کرد: باید تمام محصولاتی که عرضه می‌شود مورد بررسی قرار گیرند و اگر میزان سم باقی مانده در آنها بالاتر از حد مجاز بود، اجازه توزیع به آنها داده نشود.

وی در ادامه گفت: در حقیقت بحث کشور روسیه این نیست که چرا فلفل‌های باقی مانده سموم کشاورزی دارند بلکه آنها می‌گویند در تولید این محصولات از سمومی استفاده شده که مورد قبول این کشور نیست. در حقیقت اقدام آنها فی البداهه و یهویی است. چرا که از قبل هیچ پروتکل یا تفاهم نامه‌ای به امضای دو طرف نرسیده و حتی مکاتبه‌ای هم نداشتیم تا شروط واردات مشخص شود و آنها صریحا اعلام کنند که از چه سمومی نباید در محصولات وارداتی استفاده شود.

چنگلوایی با بیان اینکه این محموله‌ها به کشور برگشت نخورده و فعلا واردات فلفل به طور موقت به روسیه ممنوع شده است، گفت: مکاتباتی با سازمان غذا و دارو انجام داده‌ایم و در روزهای آتی نیز جلساتی خواهیم داشت تا برای آن تمهیداتی در نظر بگیریم و این اتفاقات تکرار نشود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در پایان اضافه کرد: به طور کل معتقدیم باید محصولات در مبدا یعنی در استانی که تولید می شوند بررسی شوند و اگر تاییدیه استانی نگرفت توزیع صورت نگیرد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=362839

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر