2

میثم شکری ساز و اهمیت ترویج کارآفرینی، کلید اصلی توسعه ملی

  • کد خبر : 363064
  • ۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۸

کارآفرینان نقش مهمی را در رشد اقتصادی و توسعه‌ی اجتماعی یک کشور ایفا می‌کنند. آنها مردم را ترغیب می‌کنند تا رویاهای بزرگی را در سر بپرورانند، آنها آغازگر تغییرات بزرگ هستند و از همه مهمتر، آنها برای ملت خود شغل و ثروت ایجاد می‌کنند و به توسعه‌ی آن کمک می‌کنند.

اما کارآفرینی دقیقاً چگونه باعث توسعه‌ی یک کشور می شود؟ این سوال مدت‌ها است که توجه بسیاری از محققان را به خود جلب کرده و به همین دلیل ما در این مطلب می‌خواهیم اهمیت ترویج کارآفرینی برای توسعه‌ی ملی را از زبان میثم شکری ساز مورد بررسی قرار دهیم.

نقش و اهمیت کارآفرینی در توسعه ملی

دکتر میثم شکری ساز با مشخص کردن ۱۰ مورد از فواید کارآفرینی برای جامعه، اهمیت کارآفرینی در توسعه ملی را برجسته می‌سازد. این ۱۰ مورد به شرح زیر هستند:

۱٫ اشتغال زایی

کارآفرینان سهم زیادی در ایجاد مشاغل جدید دارند. آنها با راه‌اندازی کسب و کارهای جدید، فرصت‌های شغلی جدیدی را فراهم می‌سازند و به نیروی کار غیر ماهر اجازه می‌دهند تا آموزش ببینند و تجربه‌ی لازم را کسب کنند. سالانه بخش بزرگی از شغل‌های جدید توسط شرکت‌های کوچک و نوپا ایجاد می‌شوند. شرکت‌های کارآفرینی با جذب افراد غیر ماهر، آنها را به یک نیروی کار با تجربه‌ تبدیل می‌کنند.

۲٫ افزایش استانداردهای زندگی

استاندارد زندگی بر اساس کالاها و خدماتی که در یک زمان معین توسط یک خانوار مصرف شده‌اند، محاسبه می‌شود. کارآفرینان با ارئه‌ی محصولات و خدمات نوآورانه‌ی خود، کیفیت محصولات و خدمات مصرفی خانوارها را افزایش داده و همانطور که در مورد قبل ذکر شد، برای افراد بیشتری اشتغال‌‌زایی کرده و به افزایش درآمدشان کمک می‌کنند.

۳٫ خود کفایی ملی

کارآفرینی یکی از بزرگترین عوامل خودکفایی ملی به شمار می‌رود و دلیلش این است که کارآفرینان می‌توانند کالاها و خدمات وارداتی را با نوآوری‌های خود جایگزین‌ کنند و بدین ترتیب وابستگی کشور به سایر کشورها را به حداقل برسانند. حتی آن‌ها می‌توانند محصولات و خدمات نوآورانه‌ی خود را به سایر کشورها هم صادر کنند و بدین ترتیب مبادلات ملی کشور خود را افزایش دهند. ارتقای صادرات و جایگزینی واردات باعث کاهش وابستگی به سایر کشورها می شود. به بیان ساده، کارآفرینی می‌تواند استقلال اقتصادی یک کشور را تضمین کند.

۴٫ گسترش و بهبود کسب‌وکارهای موجود در کشور

کارآفرینی نقش مهمی را در تقویت، توسعه و گسترش سایر شرکت‌ها و کسب‌وکارها ایفا می‌کند. کارآفرینان با ایجاد تکنیک‌های تولید جدید و بهبود تکنیک‌های موجود، باعث می‌شوند که سایر شرکت‌ها نیز تکنیک‌های خود را به روز کنند و عملکرد خود را توسعه دهند.

۵٫ ایجاد فرصت‌های جدید

کارآفرینان همیشه به طور مستقیم و غیر مستقیم، فرصت‌های شغلی مختلفی را ایجاد می‌کنند. همانطور که در مورد اول ذکر شد، آن‌ها با راه اندازی یک کسب و کار جدید برای خودشان، باعث می‌شوند که افراد زیادی در آن کسب و کار مشغول به کار شوند و بدین ترتیب به طور مستقیم اشتغال‌زایی می‌کنند. از طرف دیگر، آنها با راه‌اندازی چندین شرکت کوچک در سرتاسر نقاط کشور، میلیون‌ها شغل را به مردم جامعه‌ی خود ارائه می‌دهند. بنابراین مشکل بیکاری در کشور کاهش می‌یابد.

۶٫ ایجاد سرمایه

کارآفرینان با صدور اوراق بهادار می‌توانند پس‌اندازهای عمومی را به کار بگیرند و آن‌ها را وارد چرخه‌ی صنعت کنند. وقتی که پس‌اندازهای عمومی وارد صنعت می‌شوند، نرخ ایجاد سرمایه افزایش می‌یابد و این برای رشد اقتصادی یک ملت ضروری است. به همین دلیل است که کارآفرینان سازنده‌ی ثروت هستند.

۷٫ پیوند با سایر بخش‌های صنعت

وقتی که یک کسب و کار جدید با هدف تولید محصولات جدید راه‌اندازی می‌شود، نیاز دارد که مواد اولیه‌ی مورد نیاز خود را از جاهای دیگر تأمین کند، بدین ترتیب یک واکنش زنجیره‌ای را در میان بخش‌های مختلف صنعت ایجاد می‌کند. کارآفرینان با راه‌اندازی یک کسب و کار جدید، میزان تقاضا برای محصولات سایر شرکت‌ها را هم افزایش می‌دهند و می‌توانند به مجموعه‌ای از کسب و کارها سود برسانند.

۸٫ راه‌حل‌های نوآورانه برای مشکلات

یک شرکت کارآفرینی همواره در تلاش است تا راه‌حل‌های مؤثری را برای رویارویی با مشکلات جامعه پیدا کند. یک کارآفرین می‌تواند رویکردهای کاملاً جدیدی را ابداع و آزمایش کند و این رویکردهای جدید، همان چیزی هستند که منجر به رشد یک ملت می‌شود. راه حل‌های آن‌ها می‌تواند در قالب خدمات یا کالاها باشد.

۹٫ الهام بخشیدن به جامعه

راه‌اندازی یک شرکت کارآفرینی می‌تواند برای سایر افراد جامعه الهام‌بخش باشد و آن‌ها را تشویق کند تا ایده‌های خود را عملی کرده و کسب و کار خود را راه‌اندازی کنند و محصولات و خدمات نوآورانه‌ای را توسعه دهند تا بدین ترتیب به رشد کشور خود کمک کنند. این فرایند کم کم تبدیل به یک زنجیره‌ی بزرگ می‌شود و با تقویت هرچه بیشتر فعالیت‌های کارآفرینی، به رشد اقتصادی کشور کمک می‌کند.

۱۰٫ توسعه‌ی متوازن در تمام مناطق کشور

کارآفرینان معمولاً برای راه‌اندازی کسب‌وکار خود به دنبال مکان‌هایی می‌گردند که ارزان‌تر از سایر مناطق باشند، مناطق ارزان‌قیمت هم معمولاً مناطقی هستند که کمتر از سایر قسمت‌های کشور توسعه یافته‌اند. کارآفرینان با ایجاد مشاغل و راه‌اندازی واحدهای صنعتی جدید در این مناطق، باعث رشد و پیشرفت آن‌ها می‌شوند. راه‌اندازی فعالیت‌های کارآفرینانه در مناطق توسعه‌نیافته به مرور منجر به بهبود زیرساخت‌های آن منطقه شده و جاده‌ها و خطوط ریلی، فرودگاه‌ها، مدارس، بیمارستان‌ها، مراکز خرید و سایر خدمات عمومی و خصوصی را برای مردم آن منطقه فراهم می‌سازد.

جمع‌بندی

میثم شکری ساز با ذکر موارد فوق، ثابت می‌کند که کارآفرینان سهم بزرگی در توسعه‌ی ملی دارند و به همین دلیل ترویج کارآفرینی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. ما با ترویج کارآفرینی در کشور خود می‌توانیم افراد بیشتری را به این کار تشویق کنیم و همانطور که گفتیم، هر کارآفرین خودش می‌تواند مشوق و الهام‌بخش سایر افراد باشد، بدین ترتیب یک زنجیره‌ی کارآفرینی در کشور ایجاد می‌شود که در نهایت به رشد و توسعه ملی منجر خواهد شد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=363064

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر