8

افزایش ۷برابری واردات واکسن کرونا در دولت سیزدهم؛ مرگ‌ومیر ۲رقمی نتیجه واکسیناسیون میلیونی + نمودار

  • کد خبر : 363388
  • ۰۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۸

تنها در پنج ماه نخست دولت سیزدهم، میزان واردات واکسن افزایشی ۷برابری نسبت به دولت دوازدهم یافته است و همزمان با افزایش تزریق این واکسن‌ها، نمودار فوتی‌ها نیز رو به نزول است.

دو سال پیش بود که زمزمه‌های شیوع ویروسی مرموز در یکی از شهرهای چین شنیده شد؛ ویروسی که طی مدت زمانی کوتاه به کشورهای مختلف جهان سرایت کرد و به‌تدریج جان تعداد زیادی از افراد را گرفت. مدتی پس از شیوعْ این ویروس یک همه‌گیری جهانی نام گرفت و دانشمندان جهان قدم در راه ساخت واکسنی مؤثر علیه بیماری کرونا گذاشتند.

از زمان آغاز تولید واکسن‌های کرونا در جهان، تلاش‌هایی برای واردات واکسن کرونا به ایران نیز صورت گرفت. نخستین محموله واکسن در بهمن‌ماه ۱۳۹۹ وارد کشور و به تعدادی از اعضای کادر درمان تزریق شد؛ رفته رفته به تعداد محموله‌های وارداتی افزوده شد اما میزان واکسن‌های واردشده، کفاف واکسیناسیون جمعیت هدف را نمی‌داد.

از بهمن‌ماه سال ۹۹ تا پایان کار دولت دوازدهم؛ حدود ۱۸ میلیون دوز واکسن کرونا وارد کشور شد که تنها کفاف بخش کوچکی از واکسیناسیون جامعه هدف را می‌داد.

کرونا , واکسن کرونا , وزارت بهداشت , بهداشت و درمان , پروتکل های بهداشتی , کرونا , واکسن کرونا , وزارت بهداشت , بهداشت و درمان , پروتکل های بهداشتی ,

با روی کار آمدن دولت سیزدهم، واردات واکسن شتاب بسیار زیادی گرفت؛ علیرضا رئیسی، معاون بهداشت سعید نمکی وزیر بهداشت دولت دوازدهم، به تأثیر تماس تلفنی آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور با رئیس‌جمهور چین در افزایش سرعت واردات اذعان و بیان کرد: “در تماس تلفنی رئیس‌جمهور کشورمان با رئیس‌جمهور چین، قرار شد میزان واکسنی که قرار بود آبان ماه وارد شود، در همان مهرماه به دستمان برسد”.

تنها طی پنج ماه پس از آغاز به کار دولت سیزدهم، بیش از ۱۳۱ میلیون دوز واکسن کرونا وارد کشور شد؛ بنابر اطلاعات گمرک و سازمان غذا و دارو، تنها در پنج ماه نخست دولت سیزدهم، میزان واردات واکسن افزایشی ۷برابری نسبت به دولت دوازدهم داشته است.

کرونا , واکسن کرونا , وزارت بهداشت , بهداشت و درمان , پروتکل های بهداشتی ,

کاهش چشمگیر شیب فوتی‌های کرونایی، مؤید تأثیر شگرف واکسیناسیون کرونا است؛ این روزها با کاهش سن واکسیناسیون به ۱۲ سال، روند فوتی‌ها به کمترین میزان خود طی تمام ماه‌های اخیر رسیده است.

کرونا , واکسن کرونا , وزارت بهداشت , بهداشت و درمان , پروتکل های بهداشتی ,

در شبانه‌روز گذشته ۲۱ استان کشور، مرگ‌ومیر صفر و یک داشته‌اند؛ در حالی که در اواسط مردادماه سال جاری، تنها در شهر تهران ۱۶۲ نفر طی ۲۴ ساعت بر اثر ابتلا به ویروس کرونا فوت کرده بودند؛ روز گذشته (۴ دی‌ماه ۱۴۰۰)  تعداد موارد فوت بیماران کرونایی در استان تهران ۵ نفر بوده است.

این روزها با شیوع گونه‌ای جهش‌یافته از ویروس کرونا در کشورهای جهان موسوم به “اومیکرون” تزریق دوز سوم واکسن سریعاً در دستور کار وزارت بهداشت نیز قرار گرفته است و بسیاری از مراکز واکسیناسیون دوباره فعال شدند تا از بروز پیک جدید بیماری جلوگیری شود.

با وجود این، دستاوردهای بزرگی که در دولت سیزدهم در عرصه واکسیناسیون کرونا حاصل شده است، نباید قربانی کم‌توجهی عده‌ای به رعایت پروتکل‌های بهداشتی شود و ضروری است با استفاده از ماسک، شست‌وشوی دست‌ها، پرهیز از حضور در تجمعات و مشارکت در امر واکسیناسیون، به بهبود روزافزون شرایط کرونا در کشور کمک کنیم.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=363388

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر