8

۱۰۰ روز تلاش در راه افزایش قدرت خرید مردم

  • کد خبر : 363473
  • ۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۶

بانک صادرات ایران سال گذشته پس از ۶ سال ، زیان انباشته خود را پوشش داد و به سود عملیاتی و قابل تقسیم رسید.

۱۰۰ روز تلاش در راه افزایش قدرت خرید مردم

 

به گزارش افق نیوز بنابر اعلام روابط عمومی بانک صادرات به نقل از شادا، بازاریابی‌های جدید، توسعه بانکداری الکترونیک و افزایش سهم بانک از بازار پول در هر دو بخش منابع و مصارف، در کنار طرح‌های اعتباری نوینی همچون «طراوت»، «اعتبار در حساب جاری»، «همیان»، «محیا» و «کارا» باعث شد این بانک بتواند نقش قابل توجهی در تحریک تقاضا، حمایت از زنجیره‌های ارزش و هدایت نقدینگی به سمت تولید ایفا کند.

بانک صادرات ایران در ۱۰۰ روز سپری شده از استقرار دولت سیزدهم برای هدایت نقدینگی به سوی تولید چه اقداماتی انجام داده است؟
اولویت اصلی بانک صادرات ایران از دیرباز به ویژه از ۳ سال پیش، تأمین مالی تولید بوده است. بانک صادرات ایران، طرح طراوت را برای تأمین مالی کل زنجیره تولید تعریف کرد.

همچنین در سال ۱۳۹۹ که سال «جهش تولید» نامگذاری شد، بانک صادرات ایران علاوه بر طرح «طراوت» که به تأمین مالی سرمایه در گردش تولید اختصاص داشت، طرح «طراوت توسعه» را تعریف کرد. طرح طراوت توسعه به تأمین مالی واحدهای صنعتی اختصاص داشت و هدف از اجرای آن این بود که این واحدها خطوط جدید تولید احداث کنند و ظرفیت تولیدشان را افزایش دهند.

کار دیگری که بانک صادرات ایران در سال‌های گذشته انجام داده و کماکان ادامه دارد، طرح «همیان سپهر» است که به تأمین حقوق و مزایای کارگران و کارکنان واحدهای تولیدی مربوط می‌شود

بنابراین هر کدام از کارکنان دولت، بازنشستگان و دیگر شهروندان می‌توانند برای خرید لوازم خانگی ایرانی از بانک صادرات ایران اعتبار بگیرند و کالای مورد نظر خود را با قیمت مناسب از تولیدکننده دریافت کنند. این امر باعث رونق تولید لوازم خانگی مثل یخچال، ماشین‌لباسشویی، فرش و نظایر آن شده است. قدم بعدی اعطای تسهیلات به منظور خرید از فروشگاه‌های زنجیره ای مثل رفاه، شهروند و کوروش است که باز باعث می‌شود قدرت خرید مردم و تقاضا افزایش یافته و تولید رونق پیدا کند.

بانک صادرات ایران خوشبختانه در سال ۱۳۹۹ موفق شد پس از ۶ سال زیان انباشته خود را پوشش داده و به سود عملیاتی و سود قابل تقسیم برسد. در سال ۱۴۰۰ هم در تلاشیم که این سود عملیاتی را پایدار کنیم.

بانک صادرات ایران در یک سال گذشته با توجه به بازاریابی‌های جدید و توسعه بانکداری الکترونیک، هم موفق شده سهم تراکنش‌های غیرحضوری را بالا ببرد و هم توانسته مشتریان جدیدی جذب کند که این، سهم بانک در بازار پول را در هر دو بخش منابع و مصارف حدود یک درصد افزایش داده است.

در اجرای طرح‌ها و پرداخت تسهیلات تا چه حد به عدالت سرزمینی توجه دارید؟ آیا شاخص‌هایی از قبیل کاهش شکاف «مرکز» و «پیرامون» و توسعه پایدار «پهنه شرقی» کشور که نسبت به «پهنه غربی» کم‌برخوردارتر است،  برای بانک صادرات ایران اولویت دارد؟

در حال حاضر چه مقدار از ظرفیت‌های بانک صادرات ایران در اختیار طرح‌های پیشران توسعه‌ای کشور قرار گرفته است و مهمترین طرح‌هایی که در ۱۰۰ روز اخیر تامین مالی شده‌اند، کدامند؟
هرچند با توجه به وضعیت نقدینگی در کشور، تأمین مالی طرح‌های بلندمدت در بازار پول محدود شده، اما این موضوع برای بانک صادرات ایران همچنان مهم بوده و به همین دلیل بخش قابل قبولی از تسهیلات این بانک در طرح‌های بلندمدت که پیشران توسعه‌اند، استفاده شده است.

وقتی یک واحد تولیدی بدهی خود را نمی‌پردازد، طبعا بانک از روش‌های مختلف برای وصول طلب خود استفاده می‌کند و در نهایت شاید ناچار از تملک آن باشد. در این حالت، چه تدبیری می‌اندیشید که خط تولید، تعطیل و کارگران بیکار نشوند؟
در ۵ سال اخیر حتی یک مورد هم نبوده که بانک صادرات ایران واحدی تولیدی و در حال کار را تملک کند. حتی برای واحدهای تولیدی در حال کار که دچار تنگنای مالی شده اند و نمی‌توانند اقساط خود را بپردازند، طرح «محیا» را تعریف کرده‌ایم تا با تأمین سرمایه در گردش بیشتر بتوانند به کار خود ادامه دهند و همزمان اقساط‌شان را پرداخت کنند. بانک صادرات ایران حتی نیاز مالی برخی واحدهای تولیدی راکد را که صاحبان‌شان برنامه‌های خوبی برای فعال‌سازی آنها دارند، ولی نیازمند نقدینگی هستند؛ تأمین کرده است.

تسهیلات بانک صادرات ایران تا چه حد وثیقه‌محور و چه‌قدر مبتنی بر اعتبارسنجی‌اند؟ آیا این چشم‌انداز وجود دارد که بانک برای بنگاه‌های تولیدی اعطای خطوط اعتباری و تامین زنجیره‌های ارزش (Supply chain finance) را جایگزین تامین مالی وثیقه‌محور کند؟

اولویت اصلی بانک صادرات ایران در طرح‌های تسهیلاتی، اعتبارسنجی است. اخذ وثیقه، آخرین اقدام و برای اطمینان خاطر نهایی است. اگر مشتری، اعتبار مناسب و یا برنامه کسب و کار مطمئنی نداشته باشد، وجود وثایق محکم، کمکی به بانک نمی‌کند، چراکه کار بانک تملک آپارتمان و زمین و کارخانه نیست. بانک وظیفه دارد تسهیلات پرداخت و اقساط آن را دریافت کند و در اختیار واحدهای دیگر قرار دهد

حجم عملیات ارزی بانک صادرات ایران در ۱۰۰ روز گذشته و تأثیر آن را بر گره‌گشایی از تراز تجاری کشور چگونه ارزیابی می‌کنید؟
حجم عملیات ارزی بانک صادرات ایران به دلیل محدودیت‌های بین‌المللی رضایت‌بخش و قابل مقایسه با سال‌های بدون تحریم و محدودیت نیست، ولی سعی کرده‌ایم سهم بانک از مجموع تراز تجاری کشور و واردات و صادرات حفظ شود. حتی حجم عملکرد بانک صادرات ایران نسبت به سال گذشته افزایش داشته است؛ به طوری که در ۶ ماهه اول امسال نسبت به ۶ ماهه مشابه سال گذشته حدود ۳۰ درصد افزایش عملیات داشته‌ایم و فکر می‌کنم در ۹ ماهه ۱۴۰۰ بتوانیم بیش از سال گذشته عملیات ارزی داشته باشیم

با توجه به تعداد قابل توجه شعب خارجی بانک صادرات ایران، این بانک در شرایط ناشی از محدودیت‌های بین‌المللی چه کمکی می‌تواند به کاهش مشکلات تجاری و تبادلات برون مرزی کند؟
بانک صادرات ایران در کشورهایی مثل کشورهای همسایه که روابط قوی‌تری با ایران دارند، بهتر فعالیت می‌کند. در مجموع محدودیت بین‌المللی بانکی بر کار بانک صادرات ایران چه در کشورهای همسایه، چه در اروپا و چه در کشورهای خاور دور تأثیر گذاشته، اما سعی کرده‌ایم از ظرفیت شعب آسیای میانه، همسایه‌ها و کشورهای اروپایی به بهترین نحو استفاده کنیم.

فعالان اقتصادی که از بانک صادرات ایران تسهیلات می‌گیرند، تا چه حد به قراردادهای خود با بانک دسترسی دارند و نحوه محاسبه سود، وثایق، تضامین، جریمه‌ها و سایر شرایط تسهیلات چه قدر برایشان شفاف است؟
قراردادهای تسهیلاتی همه مشتریان به طور کامل به آنها ارائه می‌شود، این وظیفه بانک است و هیچ محدودیتی در دسترسی به قراردادها وجود ندارد. در برخی موارد، خود مشتری صرفا چند صفحه اول و یا صفحات امضا شده آخر قرارداد را می‌خواهد. در خصوص محاسبات هم شعبه حتما جدول محاسبات اقساط و نحوه محاسبه را در اختیار هر مشتری که بخواهد، قرار می‌دهد. بنابراین همه مشتریان این امکان را دارند و فکر می‌کنم همه چیز شفاف است.

اوایل امسال بانک صادرات ایران رتبه برتر در شاخص واگذاری دارایی‌های مازاد را در بین بانک‌های دولتی و خصوصی‌شده به دست آورد. چه شد که بانک به این جایگاه رسید و پس از این موفقیت چه میزان از اموال خود را واگذار کرد؟
کار اصلی بانک بانکداری است. بانک صادرات ایران زمانی با توجه به ضرورت‌ها، بیش از ۳ هزار شعبه داشت، ولی در برهه کنونی فعالیت برخی شعب به دلیل فقدان صرفه اقتصادی، نزدیکی به شعب دیگر و یا تغییر ساختار جمعیتی، فاقد توجیه است که در نتیجه تعطیل شده و محل این شعب مازاد به فروش رسیده است. علاوه بر این به طور طبیعی بانک‌ها در فرآیند تسهیلات‌دهی و بازپرداخت تسهیلات، گاهی ناچار از تملک برخی وثایق می‌شوند که این اموال نیز به اموال بانک اضافه و سپس واگذار می‌شود.
بخشی از اموال بانک هم در قالب سهام بوده که واگذار شده است. در هر حال روند واگذارایی دارایی‌های مازاد همچنان ادامه دارد؛ به طوری که تقریبا هر سه ماه، یک آگهی مزایده برای فروش املاک داریم.

با توجه به اینکه پرداخت تسهیلات خرد و همین طور پرداخت تسهیلات به بنگاه‌های کوچک و زودبازده از یک سو محرک اقتصاد است و از سوی دیگر باعث کاهش شکاف‌های اجتماعی می‌شود، چه برنامه‌ای در این خصوص دارید؟
پرداخت تسهیلات خرد در بانک صادرات ایران گسترش داشته، ادامه دارد و به شعب سطح کشور هم ابلاغ شده است. برای مثال در هشت ماه اول امسال، حدود ۱۰۰هزار فقره وام ازدواج به ارزش حدود ۸۵ هزار میلیارد ریال به زوج‌های جوان پرداخت شده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۸۳ درصد رشد داشته است. سایر تسهیلات خرد شامل مرابحه، جعاله، قرض‌الحسنه، خرید کالا و طرح‌هایی از قبیل تأمین مالی درمان است که پرداخت آن تداوم دارد. در حال حاضر، وضعیت معیشتی هموطنانمان دشوار است و قدرت خرید بخشی از مردم پایین آمده که با این تسهیلات خرد وظیفه داریم در مسیر بهبود معیشت آنها قدم برداریم.

در بخش پرداخت وام ودیعه مسکن چه عملکردی داشته‌اید؟

این وام به نسبت خوبی پرداخت شده است. پرداخت وام ودیعه مسکن منوط به ارائه قرارداد رسمی است. بخشی از مراجعان، اجاره‌نامه‌های غیررسمی داشتند که بانک‌ها در پرداخت وام به آنها با معذوریت روبه‌رو بوده‌اند. هر متقاضی که قرارداد رسمی و کد رهگیری داشته، از این تسهیلات بهره‌مند شده است.

در حوزه خرید تضمینی محصولات کشاورزی هم اقداماتی داشته‌اید؟
بخشی از این تسهیلات به میزان ۲۵ هزار میلیارد ریال برای خرید تضمینی گندم و سایر محصولات کشاورزی به کشاورزان، بخشی به شرکت بازرگانی دولتی برای خرید اقلام و کالاهای اساسی و بخشی هم به شرکت پشتیبانی دام و طیور برای واردات علوفه پرداخت شد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=363473

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر