4

دست اندازهای زیرساختی برای رسیدن به ایستگاه مترو هشتگرد| تردد روزانه ۲۵۰نفر با مترو صرفه ندارد

  • کد خبر : 363893
  • ۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۲

کرج- با گذشت حدود دو سال از افتتاح مترو هشتگرد، انتظارات و رضایت مردم از این پروژه برآورده نشده و طبق شواهد و پاسخ مسئولان اینطور به نظر می رسد که تا رسیدن به حد مطلوب دست اندازهای زیادی وجود دارد.

دست اندازهای زیرساختی برای رسیدن به ایستگاه مترو هشتگرد| تردد روزانه ۲۵۰نفر با مترو صرفه ندارد

خدیجه ستارزاده؛ بازارکلنگ ساخت خط مترو هشتگرد به گلشهر به عنوان «آخرین ایستگاه خط ۵ مترو برون شهری تهران و جزئی از خط یک مترو کرج» سال ۸۰ به زمین خورد و از سال ۸۷ عملیات اجرایی آن شروع شد.

این پروژه بعد از ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی برای مدتی متوقف شد و مجددا از سال ۹۲ با روی کار آمدن دولت روحانی در دستور کار قرار گرفت و در نهایت ۱۰ دی ماه سال ۹۸ توسط رئیس جمهور وقت افتتاح شد.

افتتاح مترو شهر جدید هشتگرد و خیال حل شدن مشکل رفت و آمد، جرقه امیدی بود بر دل مردم ساوجبلاغ و به ویژه مستاجرانی که با هزار امید در مسکن مهر شهر جدید هشتگرد ساکن شدند. اما با گذشت حدود ۲ سال از افتتاح این خط، مشکلاتی وجود دارد که انتظارات شهروندان را به عنوان مترو و با تعریف واقعی آن برآورده نکرده است.

مترو روزهای تعطیل و در ساعات پیک بعدازظهر تعطیل است
یکی از شهروندان ساوجبلاغ در گفتگو با بازار در این زمینه گفت: مترو شهر جدید هشتگرد حدود ۲ سال است به طور نمایشی افتتاح شده اما در عمل مردم، کارگران و کارمندان نمی توانند از مترو استفاده کنند. چون ساعت کاری مترو هشتگرد محدود و کم و فاصله زمانی حرکت قطار ها هر ۲ ساعت یکبار است.

این شهروند با بیان اینکه در ساعات پیک بعدازظهر و روزهای تعطیل هم مترو هشتگرد تعطیل است، افزود: شرکت عمران شهر جدید از یک سال قبل بارها اعلام کرده که به زودی ساعت کاری مترو هشتگرد هم مثل کرج به تهران می شود، اما هیچ اتفاقی نیفتاده است.

دست اندازهای زیرساختی برای رسیدن به ایستگاه مترو هشتگرد| تردد روزانه ۲۵۰نفر با مترو صرفه ندارد

یکی دیگر از شهروندان شهر جدید هشتگرد در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: شاغل تهران هستم و تا سال گذشته در گرمدره مستاجر بودم. با شروع بکار مترو هشتگرد در خانه ای که از مسکن مهر خریداری کرده بودم با امید فراوان ساکن خانه خود شدم.

وی افزود: اما به دلیل انتظار و طولانی بودن ساعت حرکت قطار صبح ها با مشکل مواجه هستم. بعداز ظهرها هم مترو هشتگرد فقط تا ساعت ۳ حرکت دارد و من که تا ساعت ۶ مشغول بکار هستم برای برگشت باید با اتوبوس یا تاکسی برگردم.

وی با بیان اینکه تنها حُسن استفاده از مترو صبح ها خلوت بودن آن است، گفت: ساعت و تعداد حرکت قطار انتظارات مردم را برآورده نمی کند و رضایت بخش نیست. تعریف مترو با شرایطی که در حال حاضر در این محدوده اجرا می شود متفاوت است.

۹۰درصد سیگنالینگ به اتمام رسیده و فقط تهیه یک نرم افزار از کشور آلمان باقی مانده است
عضو هیات مدیره شرکت عمران شهر جدید هشتگرد اما در پاسخ به مطالبات مردم در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: همه تجهیزات مترو نصب شده و از نظر سخت افزاری کامل است، در خصوص سیستم سیگنالینگ مترو هم بیش از ۹۰ درصد به اتمام رسیده است. اما در خصوص یک نرم افزار که باید از یکی از شرکت های آلمان، برای لینک شدن این موضوعات به هم وارد شود، معطلی وجود داشت.

«محمد علی حاجی زاده» اظهار کرد: این تاخیر در تامین نرم افزار به دلیل تحریم ها و مشکلات مرتبط با آن بوده است. پیمانکار ما قرارگاه خاتم الانبیاء است و شرکت زیر مجموعه آن «ارتباط توسعه فجر» پیمانکار سیگنالینگ ماست که پیگیر این موضوع است و امیدواریم بعد از وارد کردن این نرم افزار بحث سیگنالینگ ما که رو به اتمام است حل شده و بهره بردار پروژه را تحویل بگیرد.

حاجی زاده با بیان اینکه در خصوص سرویس دهی و زمان حرکت مترو، بهره بردار پروژه که مترو شهرداری تهران است برنامه ریزی و تصمیم گیری دارد و پاسخگو است، افزود: از طرفی بهره بردار، این بحث را دارد که تعداد قطار و سرویس هایی که ارائه می کند منطبق با حجم مسافران است.

یکی از موضوعاتی که در آن مشکل داریم بحث حمل و نقل های داخلی و درون شهری و دسترسی شهرهای اطراف به ایستگاه مترو است، شهرهای اطراف باید سیستم حمل و نقل خود را برای ایستگاه مترو مهیا کنند که بتوانند سرویس دهی خوبی به شهروندان و مراجعین داشته باشند تا از استفاده مترو استقبال شود

عضو هیات مدیره شرکت عمران شهر جدید هشتگرد گفت: یکی از موضوعاتی که در آن مشکل داریم بحث حمل و نقل های داخلی و درون شهری و دسترسی شهرهای اطراف به ایستگاه مترو است. شهرهای اطراف باید سیستم حمل و نقل خود را برای ایستگاه مترو مهیا کنند که بتوانند سرویس دهی خوبی به شهروندان و مراجعین داشته باشند تا از استفاده مترو استقبال شود.

دست اندازهای زیرساختی برای رسیدن به ایستگاه مترو هشتگرد| تردد روزانه ۲۵۰نفر با مترو صرفه ندارد

حاجی زاده افزود: بحث دیگر اتمام سکو یا «ایستگاه ماموت» است. این پروژه فی مابین شهر جدید هشتگرد و گلشهر و درست در نقطه ای قرار گرفته است که کارکنان خودِ کارخانه ماموت، شهرهای گلسار، کوهسار و شهرک های صنعتی اطراف از آن بهره مند شوند. این پروژه در دست اجراست و حدود ۷۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

هزینه ها و سرمایه گذاری های مترو شهر جدید هشتگرد
وی با بیان اینکه برای این پروژه غیر از بحث تملک اراضی مسیر، و فقط در بخش اجرا ۱۵۰۰ میلیارد تومان هزینه شده، افزود: سرمایه گذاری برای ایستگاه ماموت تاکنون حدود ۵۳ میلیارد تومان است که با تغییراتی که انجام می شود تا اتمام پروژه پیش بینی می شود ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه شود.

حاجی زاده ادامه داد: در خصوص سیستم سیگنالینگ یا هوشمند سازی نیز قرارداد با قرارگاه خاتم الانبیاء بالغ بر۱۲۱ میلیارد تومان است که با تغییرات تا پایان پروژه حدود ۱۶۰ میلیارد تومان خواهد بود.

عضو هیات مدیره شرکت عمران شهر جدید هشتگرد در پاسخ به این پرسش خبرنگار بازار که برای ادامه پروژه و تکمیل آن با کمبود بودجه مواجه هستیم یا خیر، گفت: ما یک شرکت «درآمد هزینه ای» هستیم و از محل فروش اراضی باید تامین مالی داشته باشیم. یک سری وظایف هم داخل شهر جهت توسعه، معابر و غیره برای رفاه حال شهروندان داریم و از طرف دیگر پروژه مترو یک پروژه ملی است، به طبع باید از محل فروش همین اراضی هم باید پروژه مترو را کامل کنیم.

حاجی زاده اضافه کرد: به همین دلیل و کمبود بودجه ای که داشتیم مدیران شرکت مادر در سنوات گذشته و در سال جاری، از محل درآمد سایر شهرها در خصوص توسعه و اتمام پروژه به شهر جدید هشتگرد کمک کردند. ۲۱ شهر جدید اقماری در کشور داریم که از محل درآمد این شهرها به شهر جدید هشتگرد کمک شایانی شد که از آنها تشکر می کنیم.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که در بحث تشویق و ترغیب مردم شهرهای اطراف برای استفاده از سرویس مترو با شهرداری ها چه تعاملات و اقدامی داشتید، گفت: جلسات متعددی با نماینده مجلس و فرماندار ساوجبلاغ داشتیم و آنها دستوراتی را جهت سرویس دهی شهروندان به شهرداران اطراف دادند.

حاجی زاده افزود: ما حتی جهت رفاه حال شهروندان در ایستگاه، قرارداد جداگانه ای بالغ بر ۸ میلیارد تومان برای ساخت نمازخانه، سرویس بهداشتی و ایستگاه های اتوبوس و تاکسی داشتیم. اما باید با شهرداری های اطراف هماهنگی لازم را انجام دهند که بتوانند سرویس دهی رفت و برگشت را تا ایستگاه مترو به شهروندان داشته باشند.

افق پیش بینی شده برای این پروژه جابجایی ۲۵۰ هزار مسسافر در روز است اگر این امر تحقق پیدا کند استان های همجوار و شهرهایی که از اتوبان رفت و آمد می کنند، بتوانند از مسیر این مترو برای دسترسی به کرج و تهران استفاده کنند

عضو هیات مدیره شرکت عمران شهر جدید هشتگرد با بیان اینکه حدود ۱۸ شهر و چندین استان از اتوبان کنار هشتگرد، جهت دسترسی به کلانشهر کرج و تهران رفت و آمد می کنند، افزود: افق پیش بینی شده برای این پروژه جابجایی ۲۵۰ هزار مسافر در روز است اگر این امر تحقق پیدا کند استان های همجوار و شهرهایی که از اتوبان رفت و آمد می کنند، بتوانند از مسیر این مترو برای دسترسی به کرج و تهران استفاده کنند.

حاجی زاده با تاکید بر اینکه برای تحقق این امر جای پارکینگ و اتومبیل هم باید تعبیه شود، افزود: جلسات متعددی برای تحویل کامل پروژه مترو شهر جدید هشتگرد به دستگاه بهره بردار که شرکت بهره برداری تهران و حومه است برگزار کردیم و امیدواریم به زودی بتوانیم با اتمام سیگنالینگ پروژه را در اختیار بهره بردار قرار دهیم.

دست اندازهای زیرساختی برای رسیدن به ایستگاه مترو هشتگرد| تردد روزانه ۲۵۰نفر با مترو صرفه ندارد

دلیل کم بودن سرویس های مترو هشتگرد فراهم نبودن زیرساخت هاست
قائم مقام عملیات شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه نیز در گفتگو با بازار در این زمینه گفت: در حال حاضر روزانه در محدوده بین هشتگرد تا گلشهر از ۶ صبح تا ۳ بعدازظهر ۱۶ سرویس «۸ سرویس رفت و ۸ سرویس برگشت» داریم.

«کامران آزادی» افزود: در واقع هر نود دقیقه یک سرویس داریم و علت آن هم این است که زیرساخت ها شامل سیستم سیگنالینگ، یک سری سیستم های کنترلی دیگر و بحث رفع نواقص و تحویل گیری آن مجموعه هنوز فراهم نیست.

آزادی با بیان اینکه ما بحث تحویل گیری از شرکت عمران شهر جدید هشتگرد را داریم، گفت: برخی از تجهیزات هنوز تکمیل نشده، جزئیاتی هم در زمینه روسازی و ریل هنوز باقی مانده است. اما عمده بحث ما سیگنالینگ و سیستم اِی تی پی و سیستم های کنترلی است. اگر این موارد برطرف شود می توانیم سرویس دهی مطلوب تری در این حوزه داشته باشیم.

طبق ظرفیت قطارهای ما باید بین ۲ هزار تا ۳ هزار نفر در حرکت جابجا کنند اما متاسفانه واقعیت طبق ظرفیت و پیش بینی ها نیست و ما روز گذشته ۱۱۰ مسافر در این خط داشتیم، هفته گذشته یک روز ۱۵۰ نفر، یک روز ۱۸۰ نفر و نهایت مسافری که در این خط جابجا می شود ۲۵۰ نفر است و این آماری است که برای ما اصلا به صرفه نیست

قائم مقام عملیات شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه با اشاره به اینکه خط مترو هشتگرد تا گلشهر۲۶ کیلومتر است، افزود: طبق ظرفیت قطارهای ما باید بین ۲ هزار تا ۳ هزار نفر در حرکت جابجا کنند اما متاسفانه واقعیت طبق ظرفیت و پیش بینی ها نیست. ما روز گذشته ۱۱۰ مسافر در این خط داشتیم، هفته گذشته یک روز ۱۵۰ نفر، یک روز ۱۸۰ نفر و نهایت مسافری که در این خط جابجا می شود ۲۵۰ نفر است و این آماری است که برای ما اصلا به صرفه نیست. اگر این مسافران را با یک خودرو به صورت دربست جابجا کنیم ،هم برای آنها هم برای ما بهتر است و این رویه اصلا به صرفه نیست.

وی اظهار کرد: در حقیقت چیزی که برای مسافران آن منطقه درجه اهمیت بالایی دارد اینکه فاصله حرکت قطارهای هشتگرد به گلشهر کاهش پیدا کند و شبیه خط اصلی «کرج به تهران» که هر یک ربع ساعت یک اعزام داریم شود.

اگر همه سیستم ها را هم کامل کنیم، قطعا” ظرفیت خالی خواهیم داشت
آزادی با اشاره به رایج بودن استفاده مردم از خودروهای شخصی گفت: برداشت من این است که اگر همه سیستم ها را هم کامل کنیم، ظرفیتی که در طراحی در نظر گرفته شده پر نشود و قطعا” ظرفیت خالی خواهیم داشت. در واقع رفاه مردم در این قطارها بیشتر خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه مطلوب این است که بتوانیم هر ۱۰ دقیقه یک اعزام داشته باشیم، افزود: تحقق این امر اما و اگر دارد. هم بحث تامین قطارهاست چون باید به میزان کافی قطار داشته باشیم و هم بحث تعمیر، نگهداری و دیگر هزینه ها را بتوانیم پوشش دهیم.

قائم مقام عملیات شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه در پاسخ به این پرسش خبرنگار بازار که دلیل منطبق نبودن استقبال مردم با پیش بینی ها نبود زیرساخت هاست یا فرهنگ سازی استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی وجود ندارد، گفت: یک واقعیت تلخی که وجود دارد اینکه تا زمانیکه استفاده از خودرو ارزان باشد، استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی همین وضعیت را دارد.

بلیط قطارهایمان ارزان است اما به دلیل راحتی استفاده از خودرو کسی که از درب خانه با خودروی خود حرکت می کند، حاضر است هزینه بیشتری را بپردازد اما با مترو رفت و آمد نکند، تا وقتی که این تفکر وجود دارد اگر زمان حرکت قطارها را هر ۱۰ دقیقه یکبار هم بکنیم باز هم به ظرفیتی که در طراحی وجود دارد نخواهیم رسید

آزادی افزود: بلیط قطارهایمان ارزان است اما به دلیل راحتی استفاده از خودرو کسی که از درب خانه با خودروی خود حرکت می کند، حاضر است هزینه بیشتری را بپردازد اما با مترو رفت و آمد نکند. تا وقتی که این تفکر وجود دارد اگر زمان حرکت قطارها را هر ۱۰ دقیقه یکبار هم بکنیم باز هم به ظرفیتی که در طراحی وجود دارد نخواهیم رسید.

وی تاکید کرد: وقتی سیاست گذاری حاکمیتی است که مردم را به سمت استفاده از خودرو سوق داده و زیرساخت ها هم مهیا نیست قطعا با حد مطلوب فاصله خواهیم داشت.

آزادی در خصوص میزان هزینه های مترو هشتگرد برای بهره بردار گفت: هنوز هزینه های ما در این خط شروع نشده اما چون بستر ما در این خط بستر بالاستی است برای ما هزینه زیادی خواهد داشت.

برآورد سالانه ۱۵۰ میلیارد تومان هزینه نگهداری برای شرکت بهره بردار مترو هشتگرد
وی افزود: ما در حال حاضر تقریبا” دو رام تردد داریم که خیلی هزینه ندارد و بعد از رفع نواقص توسط عمران هشتگرد، زمانیکه خط را تحویل بگیریم هزینه تعمیر نگهداری شبکه ریل، برق، مخابرات و سیگنالینگ ما طبق برآورد سالانه هزینه ای بالغ بر ۱۵۰ میلیارد تومان برای شرکت بهره بردار خواهد بود که در هزینه هایمان باید لحاظ کنیم.

قائم مقام عملیات شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه گفت: وزارت راه باید به ما کمک کند و این هزینه ها به بهره بردار پرداخت شود چون برای ما مشکل خواهد بود.

آزادی در پایان با اشاره به اینکه در کنار خط ما، یک اتوبان و بزرگراه با چند لاین رفت و برگشت وجود دارد و فرهنگسازی استفاده از مترو هم انجام نشده اظهار کرد: با تکمیل و درست شدن سیستم، مسافران ما چند ده برابر خواهد بود اما ظرفیت قطارهای ما قطعا خالی خواهد بود.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=363893

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر