6

نسخه نویسی الکترونیک درگیر پیچ وخم عدم اجرای کامل

  • کد خبر : 364077
  • ۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۹:۴۴

چراکه در این طرح حتی برای زمان اختلال سامانه های اینترنتی جایگزین سربرگ پزشک ، در نظرگرفته شده است که متاسفانه گویا برخی پزشکان تمایلی به این کار نداشته و یا منع شده اند.

به گزارش خبرنگار افق ؛ ۲۵ آبان امسال بود که وزیر بهداشت و درمان درخواست استمهال ۶ ماهه برای برای اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک را از رئیس جمهور طلب کرد.

که البته چند روز بعد در ۲۹ آبان توسط رئیس جمهور این موضوع رد شد ومورد موافقت قرار نگرفت و رئیس جمهور تاکید بر اجرا از ابتدای دی ماه کرد.

طبق قانون برنامه پنجم و ششم دولت موطف به الکترونیکی نمودن کلیه نسخ دارویی خود تا پایان ۱۴۰۰ است.

که این موضوع چند سالی است مهلتی به شرکت های بیمه گر داده شده که زیرساخت های لازم این موضوع را فراهم نمایند.

محسنی بندپی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی حتی تهدید به اجرای طرح توسط دولت نمود

اگر نسخه نویسی الکترونیکی اجرا نشود تفاوتی بین وزارت بهداشت در دولت فعلی با دولت گذشته وجود ندارد و باید این اصلاح ساختار انجام شود و مجلس انتظار دارد که نسخه نویسی الکترونیکی اجرا شود، نه اینکه وزیر بهداشت در نامه ای خواستار استمهال از رئیس جمهور و وقت ۶ ماهه برای اجرای این طرح شود

 

طرح نسخه نویسی الکترونیک از ابتدای دی ماه آغاز شد.

مراجعه خبرنگار افق به یکی از بیمارستان های دولتی زیرمجموعه دانشگاه تهران نشان می دهد هنوز با گذشت بیش از ۱۰ روز از اجرای این طرح ، این طرح در اجرا دارای نقص های جدی و فراوانی هست.

در حین نسخه نویسی ، یکی از مراجعان که خانمی ۴۰ ساله بود بشدت تاکید داشت بر پزشک اطفال که حتما و حتما در نوشتن نسخه دققت نماید و حتی المقدور از نسخه کاغذی استفاده نماید ؛ چراکه به گفته او چند روز پیش تر شوهرش بخاطر همین موضوع چند روزی در بخش مراقبت های ویژه بستری شده بود.

یکی دیگر از مراجعان از عدم تمایل پزشکان به نوشتن کد ملی در نسخه های کاغذی سربرگ دار خود گله مندی شدید داشت و گفت: شب گذشته هرچه به پزشک بخش اصرار کردیم کد ملی در نسخه سربرگ دار خود بنویسد این کار را نکرد و ما ساعت ۱۲ شب بالاحره اجبارا به صورت آزاد داروی خاص خود را از داروخانه ۱۳ آبان تهیه کردیم.

وی ادامه داد: حال که فرزندم از بخش مرخص شده ، برای نسخه نویسی الکترونیک ما را به پذیرش مجدد در اورژانس و دریافت هزینه مجدد توسط بیمارستان  آنهم صرفاً بابت الکترونیکی کردن نسخه پزشک بخش توسط پزشک اورژانس ارجاع دادند.

این مراجعه کننده ادامه داد: جالب است بعد از حدود ۱ ساعت در نوبت ماندن و پرداخت هزینه ویزیت به بیمارستان و چندین بار پاسکاری بین داروخانه بیمارستان و پزشک اورژانس  بدلایل عدم وجود کدهای داروها، در نهایت به دلیل اعلام اختلال این کار صورت نپذیرفت و ناچارا در همان موقع به صورت آزاد کلیه داروها را تهیه نمودم.

مصایبی از این قبیل بی شک در بیمارستان ها و مراکز درمانی به وفور پیدا می شود اینکه چرا یک بیمارستان دولتی تمایلی به اجرای یک طرح ندارد خود جای تامل دارد.

چراکه در این طرح حتی برای زمان اختلال سامانه های اینترنتی جایگزین سربرگ پزشک ، در نظرگرفته شده است که متاسفانه گویا برخی پزشکان تمایلی به این کار نداشته و یا منع شده اند.

طرحی که اجرای آن علاوه برای صرفه جویی چند ده میلیاردی بابت حذف کاغذ از فرآیند نسخه نویسی، شفافیت سوابق بیماران و روند درمان آنها را در پی دارد.

خیرنگار: فرناز سادات حسینی

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=364077

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر