6
دکتر کربلایی کارشناس ارشد رسانه:

صدا و سیما در مبحث مقابله با کرونا کارنامه ارزشمندی از خود برجای گذاشت

  • کد خبر : 365212
  • ۰۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۵

در حیطه مقابله با کرونا، صدا و سیما توانست کارنامه ارزشمندی از خود بجا بگذارد اما شاید بهتر بود در زمینه مجاب کردن مخاطبان دیرباور و بی‌اعتنا، آیتم‌های ویژه بیش‌تری تدارک دیده می‌شد تا این گونه، سطح وسیعی از اقناع عمومی نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی صورت گیرد.

 

مدیرمسئول پایگاه خبری تحلیلی «نیک‌رو» گفت: صدا و سیما در مبحث مقابله با کرونا کارنامه ارزشمندی از خود برجای گذاشت.
دکتر حسن کربلایی در گفتگویی در پاسخ به این سئوال که نقاط ضعف و قوت عملکرد خبری سازمان صدا و سیما در همه‌گیری کرونا را تشریح کنید و بگویید کدام یک از نقاط قوت به دیگر رسانه‌ها قابل تعمیم است؟ خاطرنشان ساخت: در حیطه مقابله با کرونا، صدا و سیما توانست کارنامه ارزشمندی از خود بجا بگذارد اما شاید بهتر بود در زمینه مجاب کردن مخاطبان دیرباور و بی‌اعتنا، آیتم‌های ویژه بیش‌تری تدارک دیده می‌شد تا این گونه، سطح وسیعی از اقناع عمومی نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی صورت گیرد.
وی تاکید کرد: توجه کلان به موضوع کرونا خوشبختانه در سطح همه رسانه‌های ما دیده می‌شد. اما در این میان و تا جایی که من دیدم، خبرگزاری‌های بزرگ و حرفه‌ای چون تسنیم، ایرنا، فارس، مهر و ایسنا و همینطور تعدادی از رسانه‌های مکتوب مثل کیهان ورود پررنگ‌تری داشتند. البته تاکید می‌کنم این یافته من است و شاید رسانه‌های دیگر نیز چیزی کم نگذاشتند.
تحلیلگر مسائل سیاسی در ادامه در جواب این پرسش که عملکرد خبری صدا و سیما در زمینه بسیج اجتماعی در مقابله با همه‌گیری کرونا چگونه بوده است؟ گفت: در این زمینه صدا و سیما توانست این مطلب را جا بیندازد که مقابله با یک بیماری همه‌گیر تنها با التزام افراد به رعایت پروتکل‌های بهداشتی در محدوده فردی، حادث نمی‌شود و نیاز به یک بسیج عمومی و اجتماعی است. از طرف دیگر، صدا و سیما با تهیه گزارش‌های مختلف از مراکز امدادرسانی مثل بسیج و فعالان بسیج، نوعی همبندی و دغدغه عمومی را ایجاد کرد که ما نتایج آن را در شرکت مردم در طرح مساوات دیدیم.
وی همچنین در جواب این سئوال که عملکرد خبری صدا و سیما در زمینه آگاهی‌بخشی در مقابله با همه‌گیری کرونا چگونه بوده است؟ بیان کرد: صدا و سیما از ابتدای شیوع بیماری کرونا به‌خوبی و با تمام قوا وارد میدان شد. دعوت از کارشناسان مجرب و حاذق در بخش‌های مختلف خبری و غیرخبری، سرکشی دوربین خبری به بیمارستان‌ها، ارسال اطّلاعات و هشدارهای لازم به‌طور مستمر، ارائه آمارهای روزانه از ایران و جهان درباره تعداد مبتلایان و فوتی‌ها … از جمله عملکردهای مثبت صدا و سیما بود.
این استاد دانشگاه در پاسخ به این سئوال که عملکرد خبری صدا و سیما در زمینه آرامش‌بخشی در مقابله با همه‌گیری کرونا چگونه بوده است؟ گفت: بخش‌های خبری صدا و سیما در گفتگو با کارشناسان مجرب شناخته‌شده و مسئولان ذیربط، توانست این پیام را بدهد که در صورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی جای نگرانی نیست. تاکید بر این گزاره خود توانست بخشی از التهابات عمومی را مدیریت کند.
کربلایی در همین زمینه در جواب این سئوال که عملکرد خبری صدا و سیما در زمینه آموزش در مقابله با همه‌گیری کرونا چگونه بوده است؟ تاکید کرد: قاب صدا و سیما ضمن ارائه آمارها درباره میزان ابتلائات و تلفات، بر ارائه بسته‌های بهداشتی اصرار داشت. ضمن اینکه تلاش می‌کرد آخرین اطّلاعات و یافته‌های پزشکی و تجربیات تازه کشور‌های دیگر را در قالب مطالب آموزشی اما در قالب خبر و گزارش ارائه کند.
مدیرمسئول پایگاه خبری تحلیلی «نیک‌رو» همچنین در پاسخ به این سئوال که عملکرد خبری صدا و سیما به کدام یک از کارکردهای رسانه در بحران (انفعالی، واکنشی، فعال و فوق فعال) نزدیک‌تر بوده است؟ گفت: بی‌شک به گزینه فوق فعال. همه امکانات صدا و سیما در زمینه مقابله با بحران همه‌گیری کرونا، با تعهدی عینی به خدمت درآمد تا جایی که رهبر معظم انقلاب عملکرد رسانه ملی را در این زمینه تحسین نمودند. این را هم بگویم که چند نفر از اهالی پرتلاش صدا و سیما به دلیل فعالیت در بخش‌های مختلف سازمان که تعطیلی و محدودیت در آن به‌طور کامل قابل تحقق نبود، مبتلا به کرونا شدند و جان به جان‌آفرین تسلیم کردند.
مدیرعامل سابق خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی (آنا) در جواب این سئوال که عملکرد کدام یک از بخش‌های خبری را در این چهار کارکرد (آگاهی‌بخشی، آموزش، سرگرمی و بسیج اجتماعی) موفق می‌دانید؟ گفت: یکی از دلایل توفیق صدا و سیما در مقابله با کرونا این بود که این رسانه در هر چهار زمینه آگاهی‌بخشی، آموزش، سرگرمی و بسیج اجتماعی، به شکل ویژه و موازی ورود کرد. اگر جز این بود، توفیقی در کار نبود.
کربلایی در پاسخ به این سئوال که ارتباط بین خبر سازمان صدا و سیما و اطّلاع‌رسانی دیگر نهادهای دولتی و حاکمیتی مثل وزارت بهداشت و … را چطور ارزیابی می‌کنید؟ تاکید کرد: توفیق صدا و سیما در امر مبارزه با کرونا، بدون شک بی‌یاری نهادهای گوناگون رخ نمی‌داد. شما گزارش‌های روزانه سخنگوی وزارت بهداشت را به یاد دارید. اما شاید نهادی مانند وزارت بهداشت می‌توانست همکاری بهتری با بخش‌های غیرخبری کند.
این استاد دانشگاه در خاتمه در جواب این پرسش که عملکرد خبری صدا و سیما در همه‌گیری کرونا در حوزه مقابله با اخبار جعلی چگونه بوده است؟ گفت: در این زمینه اطّلاع‌رسانی مستمر و بهنگام توانست تاثیرات اخبار و مطالب جعلی و غیرعلمی را که بیش‌تر در فضای مجازی منتشر می‌شد، خنثی کند. آرامش مخاطب اساسا به همین دلیل بود.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=365212

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر