4

اعتماد به بورس برمی گردد؟ / بازار تحت تاثیر خبرهای برجامی

  • کد خبر : 365224
  • ۰۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۵

یک کارشناس بازار سرمایه توافق هسته‌ای را بهانه‌ای برای بازگشت اعتماد به بازار دانست و گفت: با ایجاد ثبات در شرایط کلی اقتصاد کشور و عبور شاخص بورس از کانال یک میلیون و ٣٠٠ هزار واحد به یک میلیون و ۴٠٠ هزار واحد اعتماد به بازار باز می‌گردد و اکنون پتانسیل چنین رشدی فراهم است.

“عرفان هودی” امروز (چهارشنبه) به تغییر احتمالی نرخ دلار و تاثیر آن بر معاملات بورس اشاره کرد و افزود: بازار سرمایه اکنون تحت تاثیر عوامل مختلف در وضعیت نوسانی قرار گرفته و در چنین موقعیتی تصمیم‌گیری درست از سوی سهامداران برای حضور در این بازار و سرمایه‌گذاری در بورس دشوار شده است.

افق نیوز ، به گفته وی، در کنار عوامل مختلفی که بازار از آنها تاثیر پذیرفته است، موضوع مربوط به برجام از جمله مسایلی است که تاثیرگذاری آن در بازار بیش از دیگر عوامل است و سهامداران به دلیل وجود ابهام در آینده نرخ ارز و تغییر احتمالی نرخ دلار چندان پیش‌بینی درستی را از این بازار در اختیار ندارند.

    هودی، به عوامل قابل توجه در حوزه مذاکرات برجام که سهامداران و نیز فعالان حاضر در تحلیل‌های خود بیش از هر عامل دیگری به آن‌ها توجه می‌کنند، تاکیدکرد و اظهار داشت: در حوزه مذاکرات برجام و توافقات هسته‌ای باید چند نکته مورد توجه قرار گیرد، در ابتدا بخش زیادی از معاملات بازار مبتنی بر قیمت‌های جهانی است و این بازار به‌طور کامل تحت تاثیر قیمت روز دلار در حرکت است.

    این کارشناس بازار سرمایه به برداشت اشتباه سهامداران از تاثیرپذیری بازار از نرخ دلار تاکید کرد و گفت: باور اشتباهی که در بین برخی از فعالان بازار و  سرمایه‌گذاران حاضر در بورس وجود دارد، مساله مربوط به کاهش قیمت دلار است که گاهی این مساله را به ضرر شرکت‌های بورسی می‌دانند.

    وی اعلام کرد: سهامداران باید به این موضوع آگاه باشند که چنین تصور و برداشتی از بازار اشتباه است و باید ضمن تفکیک درست از نرخ دلار در بازار آزاد و نرخ نیمایی، قادر به تحلیل درست بازار ارز و تاثیرپذیری شرکت‌ها از این مساله باشند.

    هودی خاطرنشان‌کرد: زمانی که صورت‌های مالی شرکت‌ها در دوره‌های مختلف مورد بررسی قرار می‌گیرند، شاهد هستیم که همه شرکت‌ها از زمانی که دلار چند نرخی شد و بحث مربوط به دلار نیمایی مطرح شد، شرکت‌ها صورت‌های مالی خود را براساس نرخ دلار نیما تنظیم کردند و نرخ این ارز هدایت کننده عملکرد شرکت‌ها در بازار است.

    این کارشناس بازار سرمایه بیان‌داشت: در چند وقت گذشته شاهد بودیم که فاصله نرخ دلار نیما با نرخ دلار در بازار آزاد در حال کاهش است که این اتفاق می‌تواند به عنوان امری خوشایند برای اقتصاد کشور باشد و سیگنالی مثبت را به اقتصاد کشور برای ایجاد ثبات کند.

    وی تک نرخی بودن در قیمت کالاهای مختلف را لازمه ایجاد ثبات در اقتصاد کشور عنوان کرد و گفت: بارها چنین مساله‌ای مطرح شده است که نباید در بازار شاهد چند نرخی بودن کالاها در بازار باشیم.

    هودی با بیان اینکه نرخ دلار نیمایی برخلاف نرخ دلار در بازار آزاد رو به صعود بوده است، افزود: در چند روز اخیر نرخ دلار نیمایی برخلاف نرخ دلار در بازار آزاد که با کاهش همراه بود، حدود ۴٠٠ تومان افزایش یافت که این امر به عنوان اتفاقی مثبت در بازار سرمایه، عملکرد شرکت‌ها و نیز سودآوری آنها محسوب می شود.

    این کارشناس بازار سرمایه ادامه ‌داد: اشتباه رایجی که اکنون در میان سهامداران در جریان است و برخی از فعالان بازار در تحلیل‌های خود به آن اشاره می‌کنند، بی‌توجهی ها نسبت به نرخ دلار نیمایی و تاثیرپذیری بازار از این اتفاق است که بهتر است چنین مساله‌ای مورد اصلاح قرار گیرد.

    وی تاکید کرد: بحث برجام و نتیجه آن، زمینه ساز ایجاد شوک مثبت در بازار سرمایه خواهد بود و می‌تواند با تاثیر مثبت در عملکرد شرکت‌ها و روند معاملات بورس همراه شود.

    هودی معتقد است که این اتفاق در کوتاه‌مدت برای حوزه بازار سرمایه مفید است و عمده سهام رو به صعود خواهند رفت.

    این کارشناس بازار سرمایه اعلام کرد: اکنون اصلی‌ترین دغدغه بازار سرمایه، موضوع اعتماد است؛ بنابراین توافق هسته‌ای می‌تواند بهانه‌ای برای زمینه‌سازی بازگشت اعتمادها به معاملات بازار سرمایه باشد.

     

    منبع: ایرنا
    لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=365224

    نوشته های مشابه

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    آمار کرونا
    مجموع مبتلایان در جهان
    آخرین بروزرسانی در:
    مبتلایان

    فوتی‌ها

    بهبود یافته‌ها

    موارد فعال

    مبتلایان امروز

    فوتی‌های امروز

    موارد بحرانی

    کشورهای تحت تأثیر