3

هشدار! اجاره حساب کاربری و اطلاعات هویتی با وعده درآمد میلیونی!

  • کد خبر : 365767
  • ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۸

با وجود اطلاع‌رسانی‌های بسیار توسط پلیس فتا و روابط عمومی صرافی‌های ارز دیجیتال، همچنان روش کلاه‌برداری با حساب اجاره‌ای، یکی از روش‌های رایج بین دزدان اینترنتی است!

به گزارش روابط عمومیبیت‌پین، کلاه‌برداری با حساب اجاره‌ای صرافی‌های ارز دیجیتال این روزها با وجود اطلاع‌رسانی‌های فراوان، به دلیل سهل‌انگاری کاربران کریپتوکارنسی، همچنان یکی از روش‌های رایج برای سرقت دارایی بانکی و دیجیتالی افراد است. تمام کاربران ارزهای دیجیتال در زمان ثبت‌نام در صرافی‌های ایرانی، مفاد و قوانین ثبت‌نامی پلتفرم‌ها را به‌صورت کامل مطالعه و مسئولیت تمامی اعمال مجرمانه را در صورت تخلف از قوانین، می‌پذیرند. در این راستا پلیس فتا و روابط عمومی بروکرهای ارز دیجیتال ایرانی همچون بیت‌پین، به‌دفعات بسیار اقدام به اطلاع‌رسانی و هشدار در مورد مجازات اجاره حساب بانکی و حساب کاربری صرافی‌های ارز دیجیتال کرده‌اند؛ اما با این‌ وجود، همچنان شاهد این نوع کلاه‌برداری‌ها هستیم. در این مطلب به بررسی «روش‌های فریب و اجاره‌ی حساب بانکی و صرافی ارز دیجیتال» می‌پردازیم. پیشنهاد می‌کنیم برای آگاهی بیشتر، این نوشتار را تا انتها به‌دقت مطالعه کنید!

حساب اجاره ای چیست؟

در روش کلاه‌برداری با استفاده از حساب‌های اجاره‌ای، کلاه‌برداران با انتشار آگهی‌های وسوسه کننده، افراد مختلف را جذب می‌کنند.

این کلاه‌برداران به شیوه‌های مختلف، مردم را تشویق می‌کنند تا به‌عنوان کارمند آن‌ها، در سایت‌ها و صرافی‌های خرید و فروش ارز دیجیتال ثبت‌نام و مراحل احراز هویت خود را تکمیل کنند. با توجه به اینکه در طی مراحل احراز هویت در پلتفرم‌های معاملاتی، از آن‌ها کارت‌بانکی درخواست می‌شود، کلاه‌برداران با اجاره حساب کاربری به‌اصطلاح کارمندان خود، اقدام به پول‌شویی و… می‌کنند. اما، نکته‌ای که در این بین باید به آن توجه ویژه‌ای داشت، این است که آگهی این کلاه‌برداران در ابتدا به‌طور کامل منطقی و قانونی به نظر می‌رسد! در صورتی که در پشت پرده تمام مراحل فریب به‌صورت یک سناریو از پیش‌نوشته شده اجرا می‌شود!

کلاه‌برداران چگونه با استفاده از هویت و حساب قربانی، کسب سود می‌کنند؟

پاسخ بسیار ساده است؛ کلاه‌برداران در این روش، دارای مبالغ زیادی پول هستند که از روش‌های خلاف مانند فیشینگ و… به‌دست‌آمده و یا به سرقت رسیده است. این افراد پول‌های سرقتی را به‌حساب کاربران (همان کارمندها یا قربانیان) واریز کرده و با استفاده از هویت و حساب کاربری این افراد، پول‌های خود را به ارز دیجیتال تبدیل نموده و به آدرس‌های دلخواه و ناشناس برداشت می‌کنند. در این حالت آن‌ها با کمک قربانی توانسته‌اند پول‌شویی کنند. پیگیری این که ارز دیجیتال بعد از خرید، به کدام حساب یا کیف پول منتقل شده است، ساده نیست؛ به همین علت مقامات قضایی به محض ارائه اولین شکایت و ردیابی مجرم به نام شخصی که اقدام به اجاره دادن حساب کاربری خود کرده است، می‌رسند. و این صاحبان حساب‌های کاربری بر اساس تعهدنامه‌ای که به صرافی‌ها در مراحل احراز هویت داده‌اند، مسئول تمامی معاملات و برداشت‌ها بوده و می‌بایست در مراجع قضایی پاسخگو باشند.

چگونه فریب کلاهبرداران را نخوریم؟

در وهله اول به یاد داشته باشید که در هیچ نقطه از جهان خبری از یک شبه ثروتمند شدن نیست. هر جایی که صحبت از پول زیاد بدون کوچک‌ترین زحمت یا سرمایه است، به احتمال خیلی زیاد یا نامشروع و غیرقانونی است و یا کلاهبرداری است. در هر صورت از این دو حالت خارج نیست!

افراد باید سناریوهای مختلف کلاهبرداران را بشناسند، تا خدایی ناکرده مورد سوءاستفاده قرار نگیرند. برخی از این سناریوها به شرح زیر هستند:

  • برخی از کلاهبرداران بیان می‌کنند که ظرفیت معامله با حساب کاربری خودشان تکمیل شده است. اما برای کسب سود بالاتر می‌خواهند بیش‌تر کار کنند. به همین دلیل به دنبال اجاره کردن حساب‌های کاربری اشخاص دیگر هستند.
  • برخی از افراد بهانه‌هایی می‌آورند که خودشان نمی‌توانند در صرافی‌های ارز دیجیتال حساب کاربری داشته باشند. اما معامله‌گر حرفه‌ای هستند و می‌توانند به شما سود خوبی برسانند.
  • برخی دیگر بیان می‌کنند که یک تیم فعال در حوزه ارزهای دیجیتال هستند و می‌خواهند با شما همکاری کنند.

سرنوشت حساب‌های اجاره‌ای چیست؟

واضح است که افرادی که هویت و حساب‌های خود را اجاره داده‌اند، عنوان مجرم اصلی شناخته‌شده و توسط دستگاه‌های قضایی مورد پیگرد قرار می‌گیرند چرا که این افراد با خواست خود هویت خود را اجاره داده‌اند و درنتیجه، پاسخگوی تمام اقدامات مجرمانه کلاه‌برداران خواهند بود.

بر اساس قانون، افرادی که دانسته یا ندانسته با در اختیار قرار دادناطلاعات حساب خود به دیگران به آن‌ها در انجام اعمال خلاف کمک می‌کنند، به‌عنوان شریک جرم شناخته می‌شوند و علاوه بر تحمل حبس به پرداخت جریمه‌های نقدی نیز محکوم می‌شوند.

مجازات مجرمان اجاره‌ی حساب اجاره‌ای ارز دیجیتال

افرادی که با قراردادن اطلاعات شخصی و حساب کاربری خود در اختیار کلاه‌برداران، به پول‌شویی و فیشینگ توسط آن‌­ها کمک می‌کنند، خواه با آگاهی از کلاه‌بردار بودن اشخاص فریب‌دهنده و خواه بدون اطلاع از این مسئله، مطابق قانون به جرم مشارکت در کلاه‌برداری به حبس و جرائم مختلفی محکوم می‌شوند.

جرائم حساب اجاره ایارز دیجیتال عبارتند از:

  • استرداد تمام وجوه مورد مبادله به همراه سود بانکی آن­‌ها
  • پرداخت مالیات وجوه مورد معامله و پرداخت یک­‌چهارم یا بیست‌وپنج درصد کل مبلغ مورد تراکنش تحت عنوان عواید حاصل از جرم.

فرد محکوم تا زمان شناسایی مجرم اصلی پرونده یا سایر تحقیقات تکمیلی می‌بایست در زندان محبوس باشد؛ ولی در صورت پرداخت‌کردن وثیقه‌ای به ارزش تمام دارایی‌های مورد تراکنش قرارگرفته، می‌تواند تا زمان برگزاری دادگاه، آزادی موقت و مشروط داشته باشد.

توصیه پلیس فتا در مورد حساب‌های اجاره‌ای

مطابق با گزارش منتشرشده در پایگاه خبری پلیس فتا، مجرمان فضاهای مجازی و رسانه‌های اجتماعی با انجام تبلیغات گسترده با عناوینی چون کسب درآمد در منزل، به اخذ اطلاعات کارت‌بانکی و هویت افراد در قبال مبلغ پول پرداخته و پس از دریافت این اطلاعات مبالغ سرقتی را به این حساب‌ها منتقل کرده و با استفاده از این روش اقدامات پول‌شویی خود را به انجام می‌رسانند.
از این رو کاربران بایستی در حفظ و نگه‌داری سیم‌کارت‌ها و حساب های بانکی خود دقت لازم را به‌کاربرده و از واگذاری اطلاعات خود به افراد دیگر خودداری نمایند. بر اساس این گزارش ضامن اصلی اقدامات مجرمانه انجام‌شده با این حساب‌ها، صاحبان اصلی کارت‌های بانکی هستند.

در این گزارش و نوشتار، سعی کرده‌ایم تا شما را از روش‌های کلاه‌برداری در اینترنت آگاه کنیم. فراموش نکنید که تمام مسئولیت اجاره حساب و سوءاستفاده از آن توسط کلاه‌برداران، بر عهده‌ی صاحب حساب کاربری خواهد بود!

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=365767

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر