2

ادغام بانک تات در کارگروه بانک مرکزی بررسی می شود

  • کد خبر : 36616
  • ۱۷ تیر ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۰

بانک مرکزی در مورد انحلال و ادغام بانکها قطعا باید با سازمان بورس تعامل داشته باشد.

افق:(ofoghnews.ir) با اینکه در راستای مصوبات شورای پول و اعتبار، مجوز بانک تات لغو شده و قرار است بانک جدیدی به نام بانک “آینده” شروع به فعالیت کند که به دلیل الزامات سازمان بورس، تشکیل این بانک جدید با ابهاماتی مواجه شده است.
بر اساس آخرین مصوبات شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی قرار است بانک لغو مجوز شده تات با دو موسسه صالحین و آتی ادغام شده بانک جدیدی به نام بانک “آینده” شروع به فعالیت کند که به دلیل مقررات سازمان بورس مبنی بر الزامات شرکتهای تحت نظارت خود و اخذ مجوزهای لازم از این نهاد ناظر که تا کنون انجام نشده است، تشکیل بانک جدید آینده با ابهاماتی مواجه شده است.

اگرچه تغییر نام بانک تات به بانک آینده در کلیه شعب این بانک در حال انجام است که هنوز جزئیات ادغام توسط بانک مرکزی اعلام نشده و مشخص نیست که این ادغام به چه صورت قرار است اتفاق بیافتد؟ تکلیف ۱۱ هزار سهامدار این شرکت چگونه است ؟نظر سازمان بورس به عنوان نهاد ناظر شرکتهای سهامی عام در این خصوص چیست و آیا اساسا ادغام یک شرکت سهامی عام با شرکتهای سهامی خاص امکان پذیر است؟ترکیب سهامداری و نحوه ارزشگذاری این شرکت چه می شود؟
این در حالی است که به دلیل ادغام بانک تات با دو موسسه دیگر،باید تکلیف و ترکیب سهامداران این بانک روشن شود، اما علی رغم ابهامات فراوان در ادغام این شرکت سهامی عام، بانک مرکزی بدون اشاره به نحوه ادغام، تنها به بیان این جمله اکتفا کرده است که سپرده گذاران و سهامداران بانک تات، موسسات صالحین و آتی نگران نباشند،بانک “آینده” تعهدات این سه موسسه را ایفا می کند!

بانک مرکزی همچنین اعلام کرده است که هیچ گونه نگرانی در خصوص سپرده‌های قبلی مشتریان و سهام این سه موسسه وجود نخواهد داشت و کماکان ادامه فعالیت آنها در قالب شخصیت حقوقی جدید «بانک آینده» امکان پذیرخواهد بود.

در این شرایط مسئولان سازمان بورس و فرابورس در خصوص ادغام بانک تات نظراتی ارائه کردند و همگی بر رعایت حقوق سهامداران این بانک تاکید کردند.

ادغام بانک تات در کارگروه بانک مرکزی بررسی می شود

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار از بررسی وضعیت ادغام بانک تات در کارگروه بانک مرکزی خبر داده و گفته بود:ادغام بانک تات و حقوق سهامداران این شرکت در کارگروه بانک مرکزی که با حضور مسئولان بازار سرمایه برگزار می شود، مطرح خواهد شد.

وی تاکید کرد:موضوع ادغام یا انحلال این بانک مطرح نیست بلکه موضوع مورد نظر سازمان بورس این است که باید حقوق سهامداران جزء این شرکت رعایت شود.

رییس سازمان بورس با بیان اینکه مطالبه‌ی سازمان از بانک مرکزی این است که تکلیف سهامداران باید به گونه‌ای روشن شود که کسی متضرر نشود، گفته بود: در این راستا مذاکراتی با بانک مرکزی انجام شده است که تکلیف سهامدارانی که سهام این بانک را خریداری کرده‌اند، مشخص شود.

بانک مرکزی با بورس تعامل کند

از سوی دیگر مدیر اداره نظارت بر ناشران سازمان بورس با بیان اینکه سازمان بورس منافع سهامداران خرد را رعایت می کند، به تعامل بانک مرکزی با سازمان بورس در خصوص انحلال و ادغام بانکها تاکید کرد.

امیر حمزه مالمیر در گفت‌وگو با ایسنا ، در خصوص نظر سازمان بورس در مورد ادغام بانک‌های پذیرفته شده در فرابورس گفت:بانک مرکزی در مورد انحلال و ادغام بانکها قطعا باید با سازمان بورس تعامل داشته باشد.

وی در خصوص ادغام بانک تات توضیح داد:سال گذشته مجمع این شرکت برگزار شد ولی موضوع ادغام در دستور جلسه این بانک مطرح نشد و این موضوع در سایر موارد عنوان شد؛این در حالی است که طرح موضوع مشکلی ندارد ولی تصمیمی که در مجمع شرکت گرفته شده است تحت عنوان مصوبه تلقی نمی شود.

وی اعلام کرد:در این راستا سازمان بورس با اداره ثبت شرکت‌ها مکاتباتی کرده است که مصوبه این بانک را بدون تایید سازمان بورس ثبت نکند و حتما نظر سازمان بورس در این خصوص اعمال شود.

مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس اعلام کرد:نظر سازمان این است که اگر قرار است ادغامی صورت گیرد باید منافع سهامداران خرد در آن رعایت شود. همچنین برای ادغام بانک تات با سایر موسسات باید مجوز لازم از سازمان بورس اخذ شود تا این کار بتوانند انجام شود در غیر اینصورت ادغام صورت نمی گیرد.

باید سهامداران متوجه ضرر نشوند

همچنین معاون حقوقی سازمان بورس به تلاش سازمان بورس جهت متضرر نشدن سهامداران بانک تات اشاره کرد.

حسین فهیمی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص بانک تات و ادغام آن گفت:تخلف این بانک به زمان تاسیس آن برمی گردد که ترکیب سهامداری قانونی یعنی مالکیت ۵ درصد اشخاص حقیقی و ۱۰ درصد اشخاص حقوقی را رعایت نکردند.

وی اظهار کرد:در چنین شرایطی فقط تلاشمان این است که در جریان ادغام و تغییر ترکیب سهامداری، سهامداران خرد متوجه ضرر و زیان نشوند.

ادغام بانک تات از نظر حقوقی باید توسط بانک مرکزی بررسی شود

معاون سازمان بورس با بیان این‌که جزییات ادغام بانک تات هنوز مشخص نشده است، اعلام کرد: انحلال و ادغام بانک تات از نظر حقوقی باید توسط بانک مرکزی بررسی شود.

مصطفی امیدقائمی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص مجوز شورای پول و اعتبار به ادغام بانک تات و تشکیل بانک آینده گفت: هنوز جزییات ادغام این بانک مشخص نیست و احتمال دارد در پذیره‌نویسی بانک آینده، سهامداران بانک تات جزو لیست موسسین بانک آینده قرار گیرند. هم‌چنین ممکن است بانک تات منحل شده و منابع حاصل از آن جهت تاسیس بانک جدید اختصاص یابد.
مدیر عامل فرابورس ایران با بیان این‌که هنوز جزییات ادغام به فرابورس ایران اعلام نشده است، عنوان کرد: باید موضوع انحلال یا ادغام بانک تات از نظر حقوقی توسط بانک مرکزی مورد بررسی قرار گیرد و از سازمان بورس مجوز تاسیس شرکت سهامی عام گرفته شود.

امیدقائمی با تاکید براین‌که باید حقوق سهامداران این بانک رعایت شود، خاطر نشان کرد: بانک مرکزی سازمان بورس و خود شرکت باید بررسی کنند که مجوز ادغام را به چه شکل صادر کنند.

امید قائمی تاکید کرد: سهامداران این بانک نگران حق و حقوق خود نباشند، زیرا فرابورس به طور جدی پیگیر حقوق آنها است و دائما در حال تعامل با بانک مرکزی برای تعیین تکلیف سهامداران خرد این بانک است.

به گزارش ایسنا، بانک تات در روز ۲۱ مرداد‌ماه سال ۹۰ با پذیره‌نویسی وارد فرابورس شد، ولی با تصمیم شورای پول و اعتبار مبنی بر ادغام آن با دو موسسه‌ی مالی با چالش مواجه شده است و تکلیف ۱۱ هزار سهامدار این بانک نامشخص شد.
در حالی که بانک تات این روزها با چالش ادغام و انحلال مواجه است، قرار است در روز ۲۹ تیر ماه اقدام به برگزاری مجمع کند تا با اصلاح اساسنامه تکلیف سهامداران بلاتکلیف آن روشن شود.
به این ترتیب دو مجمع سالانه و فوق العاده این بانک به دلیل اتمام سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۰ و لزوم اصلاح اساسنامه در اجرای مصوبات شورای پول و اعتبار در خصوص ادغام بانک تات با موسسات صالحین و آتی و انتخاب نمایندگان و تعیین حدود اختیارات آنها تشریفات قانونی لازم در امر ادغام، در ساعت ۹ و ۱۰ صبح پنج شنبه ۲۹ تیر ماه برگزار می شود.
با این حال باید تا زمان برگزاری مجمع این شرکت صبر کرد و دید چه اتفاقی برای سهامداران این شرکت می افتد و مجمع چگونه در راستای حقوق سهامداران این شرکت تصمیم گیری می کند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=36616

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر