4

ماجرای سرقت‌های عجیب در پایتخت | نگهبان می‌گذاریم و دوربین نصب می‌کنیم

  • کد خبر : 366516
  • ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۹

سازمان زیباسازی شهر تهران همه ساله المان‌های متعددی را به فضای شهری اضافه می‌کند و از طرفی در طول سال خبرهایی مبنی بر سرقت تعدادی از این آثار هم به گوش می رسد. شلوغی شهر از المان ها و آثار حجمی هم دغدغه دیگری است که از سوی هنرمندان و کارشناسان مطرح می شود.

حفظ آثار

به گزارش افق نیوز ، مجید قادری معاون فرهنگی و هنری سازمان زیباسازی شهرداری تهران درباره برنامه سازمان زیباسازی برای جلوگیری از سرقت آثار هنری شهری می‌گوید: بنای ما بر این است که کم ترین سرقت را داشته باشیم ولی تهمیداتی که برای جلوگیری از سرقت آثار هنری شهری انجام می شود، صفر تا صدی نیست و امنیت صد درصدی را حتی برای بانک ها هم نمی‌توان متصور بود. با این همه اگر به آمار نگاه کنیم، سرقت‌ها نسبت به ۱۰ ـ ۱۵ سال گذشته کاهش یافته است. تا جایی که بتوانیم برای حفاظت از آثار ارزشمند نگهبان می‌گذاریم و اطراف آنها دوربین نصب می‌کنیم؛ اگرچه که وظیفه ما تنها نصب و جانمایی این آثار است و محافظت از آنها برعهده مسوولان مکانی است که اثر در آن قرار داده می‌شوند.

در ادامه از او درباره برنامه این سازمان برای سال آینده نسبت به نصب و تولید المان‌های جدید هنری شهری و ترمیم آنها می‌پرسیم. می‌گوید: سازمان وظیفه دارد که مرمت آثار هنری ساخته شده توسط هنرمندان را به صورت مستمر و با برنامه ریزی منظم انجام دهد که این امر به طور متناوب طی سالیان مختلف انجام شده است.

در سال ۱۴۰۱ هم بنا داریم که یک بار به طور کامل شهر را از منظر المان‌های شهری بررسی کنیم تا هم آثاری که موجود هستند و شاید استانداردهای لازم را نداشته باشند از سطح شهر جا به جا کنیم و هم آثاری که نیاز به مرمت دارند را با اولویت بندی در اسرع وقت ترمیم کنیم.

قادری تصریح می‌کند: بنا داریم که در سال جدید المان‌های فاخر برنزی شهر را به مرور گسترش دهیم و قطعا در سال ۱۴۰۱ چند اثر فاخر، به مجموعه گنجینه شهر تهران اضافه خواهد شد. همچنین در میادین و معابر، المان‌های مختلف حجمی ساخته خواهد شد و برگزاری سمپوزیوم‌های حجمی نیز در دستور کار ما برای سال ۱۴۰۱ قرار دارد.

از او می‌پرسیم که چقدر قصد دارند این برنامه‌ها را با همکاری انجمن مجسمه سازان پیش ببرند؟ می‌گوید: برای ما اولویت هنرمندان هستند ولی تا جایی که بتوانیم از ظرفیت انجمن‌ها هم استفاده خواهیم کرد تا مردم شاهد اتفاقات هنری خوبی در سطح شهر باشند.

«بهتر نیست که ساخت المان‌های شهری با همکاری انجمن‌ها صورت بگیرد؟» پاسخ می‌دهد: لزوما اینگونه نیست که هنرمندانی که انجمن معرفی می‌کند کاری بسازند که صد درصد مورد تأیید باشد یا اگر انجمن معرفی نکند کار بدی ساخته شود. یک امر بینابینی است و بالاخره هنرمندان پیشکسوت هم برای خود سبک و سیاقی دارند و حتی اگر در انجمن‌ها عضو نباشند باید از هنر آنها بهره مند شد.

او درباره اقداماتی که طی ۴ ماه گذشته داشته‌اند، می‌گوید: در چهار ماه گذشته بالغ بر ۳۰ سردیس و حدود ۳۰ المان حجمی به سطح شهر اضافه شد. البته نمادهای حجمی مناسبتی هم در دستور کار ما قرار دارند؛ مثلا انارهای شب یلدا یا تخم مرغ‌های نورزوی، نمادهای حجمی هستند که به صورت مناسبتی در سطح شهر نصب می‌شود. همچنین بر اساس اولویت آثار و همکاری هنرمندان، ماهانه به طور میانگین بین۵ تا ۱۰ اثر مرمت می‌شود.

ایسنا

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=366516

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر