2

اوکراین روسیه را به انجام اقدامات خطر آفرین در نیروگاه اتمی چرنوبیل متهم کرد

  • کد خبر : 366928
  • ۰۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۰

معاون نخست وزیر اوکراین نیروهای روسیه را به اقدامات “بی مسوولانه” در اطراف نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل متهم کرد که می‌تواند جان میلیون‌ها نفر را در سرتاسر اروپا به خطر اندازد.

اوکراین روسیه را به انجام اقدامات خطر آفرین در نیروگاه اتمی چرنوبیل متهم کرد

معاون نخست وزیر اوکراین نیروهای روسیه را به اقدامات “بی مسوولانه” در اطراف نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل متهم کرد که می‌تواند جان میلیون‌ها نفر را در سرتاسر اروپا به خطر اندازد.

به گزارش افق نیوز، ایرینا ورشچوک گفت که نیروهای روسیه در حال «نظامی» کردن منطقه ممنوعه در اطراف نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل هستند.

وی ادامه داد، نیروهای روسیه در حال انتقال مقادیر زیادی تسلیحات قدیمی به نزدیکی نیروگاه چرنوبیل هستند که خطر آسیب به پوشش ساخته شده در اطراف راکتور چهارم این نیروگاه هسته را افزایش می‌دهد.  

راکتور چهارم نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل در سال ۱۹۸۶ منفجر شد.

معاون نخست وزیر اوکراین همچنین مدعی شد که نیروهای روسیه از دسترسی آتش نشانان برای خاموش کردن چندین آتش‌سوزی در اطراف این نیروگاه جلوگیری می‌کنند.

ورشچوک افزود: در زمینه ایمنی هسته‌ای، اقدامات غیرمسئولانه و غیرحرفه‌ای نظامیان روسیه تهدیدی بسیار جدی نه تنها برای اوکراین، بلکه برای صدها میلیون اروپایی ایجاد می‌کند.  

پیش از این آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یکشنبه شب به‌رغم تعمیرات انجام شده، در مورد ایمنی نیروگاه برق چرنوبیل اظهار نگرانی کرده بود.

شرکت ملی انرژی اوکراین (اوکرنر گو)  در روزهای پایانی اسفند ماه اعلام کرد که عملیات تعمیر نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل را به اتمام رسانده و تامین برق این نیروگاه را از سر گرفته است.

نیروهای روسیه روز ۴ مارس (۱۳ اسفند) نیروگاه زاپوریژیا را گلوله‌باران کرده و به تصرف خود در آوردند. این مساله موجب وقوع آتش سوزی در داخل نیروگاه شد که زنگ خطر یک فاجعه هسته‌ای احتمالی در اروپا را به صدا در آورد.

پیش از این نیز در روزی که روسیه به اوکراین حمله کرد، نیروهایش نیروگاه از کار افتاده چرنوبیل که محل فاجعه سال ۱۹۸۶ بود را تصرف کردند. حادثه رخ داده در این نیروگاه هسته‌ای موجب کشته شدن صدها نفر و انتشار آلودگی رادیواکتیو در مناطق مجاور شد.

بیش از ۲ هزار پرسنل برای جلوگیری از یک فاجعه هسته‌ای دیگر، هنوز در این نیروگاه کار می‌کنند.

اوکراین دارای چهار نیروگاه هسته‌ای فعال است که حدود نیمی از برق این کشور را تامین می‌کند.  

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز ۲۱ فوریه گذشته (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۵ اسفند نیز عملیاتی نظامی که آن را “عملیات ویژه” خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. درگیری‌ها در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

منبع: ایرنا
لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=366928

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر