1

دهه فجر باعث تغییر مناسبات سیاسی جهان شد

  • کد خبر : 367344
  • ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۳

دهه‌ فجر نه تنها منشا تحوّل در کشور ایران، بلکه باعث تغییر ژئوپلوتیک منطقه و حتی تغییر مناسبات سیاسی جهان شد. اساسِ عظمت و گستردگیِ این تغییر را باید در اساس ایدئولوژی امام و انقلاب جستجو کرد.

به گزارش خبرنگار افق ؛ محمدرضا مردانی، رئیس سازمان بسیج اساتید، در وبینار ریزش‌ها و رویش‌های انقلاب اسلامی فرارسیدن دهه فجر انقلاب اسلامی ضمن تبریک فرارسیدن دهه فجر و اظهار داشت: دهه‌ فجر نه تنها منشا تحوّل در کشور ایران، بلکه باعث تغییر ژئوپلوتیک منطقه و حتی تغییر مناسبات سیاسی جهان شد. اساسِ عظمت و گستردگیِ این تغییر را باید در اساس ایدئولوژی امام و انقلاب جستجو کرد.

وی تصریح کرد: انقلاب ما یک انقلابِ صرفاً ملی نبود که آرمانش محدود به حدود و تنگنایِ جغرافیای سیاسی‌اش باشد، یکی از آرمان‌های انقلاب اسلامی ایران رهایی مردم جهان بالاخص مسلمین از استثمار ابرقدرت‌ها بود. نای (حنجره) امام عظیم الشأن انقلاب، نفیرِ نایِ (ناله) بی رمقِ مردم مظلومی بود که ملجأی جز او برای استمداد در برابر استعمار نیافته بودند.

رئیس سازمان بسیج اساتید کشوریکی از وظایفِ مغفول نیروهای انقلابی در قبال انقلاب را تبیین، روایت و تحلیل دانست و گفت: اگر ما تاریخِ خود، منظورِ خود، آرمانِ خود را تبیین و تشریح نکنیم دیگران با نیت سوء آنها را تحریف و تخطئه می کنند.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در ارتباط با لزوم تبیین حقایق، افزود: دهه فجر بهانه‌ خوبی برای روشنگری و فرصت مغتنمی برای التزام به دستور مقام عظمای ولایت در ارتباط با جهاد تبیین است.

مردانی ادامه داد: هیچ جامعه‌ زنده‌ای نمی توان یافت که تولد و مرگ جزء لاینفکِ تحولاتِ آن جامعه نباشد. حیات مکاتب، ادیان و انقلاب‌ها نیز چنین است، جنبش‌های اجتماعی شاهدِ تولدهای متعدد و لاجرم مرگ‌های متعدد هستند. با این تفاوت که در مورد تحولات و جنبش‌های اجتماعی، این تولد و مرگ‌ها نه فقط زیستی که سیاسی و الهی و اجتماعی نیز هستند.

وی گفت: تعبیر زیبای ِ ریزش‌ها و رویش‌ها تا جایی که بنده بخاطر دارم اولین بار توسط مقام معظم رهبری و ناظر به همین تولدها و مرگ عنوان شد. نه رویش‌ها الزاماً ضامن بقایِ یک حرکت اجتماعی اند و نه ریزش‌ها الزاماً سبب فنای آن، بلکه نسبت و کیفیت این دو است که باعث روند استحکام و یا اضمحلالِ یک خیزش اجتماعی یا الهی می شود.

مردانی افزود: تعبیر مقام معظم رهبری در این خصوص قابل توجه است؛ ایشان می فرمایند: “مسئله‌ى رویش‌هاى ‌نوبه‌نو در نظام جمهورى اسلامى، یکى از اساسى‌ترین و مهم‌ترین مسائل است. اگر هر انقلابى و هر حرکت و نهضتى در عالم، رویش‌هاى نوین و پى‌درپى نداشته باشد، محکوم به زوال و فنا است.

وی ادامه داد: جمهورى اسلامى در طول این سال‌ها توانسته است در هر برهه‌اى از خود جلوه‌اى نو و متناسب با نیاز، بُروز بدهد. افرادى نگران ریزش‌ها بودند؛ گفته شد رویش‌ها بر ریزش‌ها غلبه خواهند کرد؛ و همین شد. آنچه مهم است این است که نگاه نسل نو و همه‌ى کسانى که نیروى جوانى را در خدمت به اهداف و آرمان‌هاى بلند می‌خواهند، باید به آینده‌هاى روشن و دور باشد – فقط جلوى پاى خودمان را نبینیم – آینده‌ دور، ایجاد تمدن اسلامى است”.

این استاد دانشگاه در ادامه با شاره به ریزش‌ها و رویش هایی که در اثناء عمر با برکت انقلاب اسلامی روی داده است آن را نماینگر وجود یا عدمِ وجود برخی ویژگی‌های کلیدی، در سرنوشت افراد و عاقبت آنها در تاریخ سیاسی ِ کشور و انقلاب دانسته و برخی نکات و ویژگی‌ها را عنوان کرد.

خبرنگار: میرحسین میربابایی

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=367344

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر