به گزارش خبرنگار افق ؛ ارمیا ذوالریاستین ادامه داد: این نوع از پیشگیری به عنوان یک مداخله با «هزینه¬ فایده» و «هزینه¬ اثربخشی» بالا محسوب می¬شود که آرمان جهانی و مشترک آن، تربیت نسل بههنجار، اجتماعی و خودکنترل است. این راهبرد، به دلیل کارایی و اثربخشی بالا، در دستورکار کشورهای پیشتاز عرصه پیشگیری از جرم و آسیب اجتماعی قرار گرفته است.
پیشگیریهای رشدمدار تا بدان حد واجد اهمیت است که برخی از کشورهای توسعهیافته تا ۱درصد درآمد ناخالص ملی خود را در این زمینه هزینه میکنند؛ ضمناً از منظر اقتصادی ثابت شده، هزینه فایده پیشگیری رشدمدار به ازای هر ۱ واحد هزینه، ۴۰ واحد صرفه¬جویی در آینده است که این نسبت در جوامع پیشرفته محاسبه شده و لذا هزینهفایده پرداختن به این حیطه در کشورهای در حال توسعه بسیار بیشتر خواهد بود.
وی اظهار کرد: مفاهیم پایه رشد شناختی- اجتماعی در سنین زیر ۷ سال به روشهای مناسب و غیرمستقیـم (از طریق بازی، قصه، شعر، سرود، نمایش خلاق، کاردستی و غیره) منتقل می¬شود. مطالعات متعدد نشان داده است عدم انتقال این مهارتها و توجه ناکافی به رشد همهجانبه کودک میتواند منجربه شکل¬گیری طرحواره¬های ناکارآمد شود که هر یک از این طرحواره¬های ناکارآمد با آسیبها و جرائم مشخصی در سنین بالاتر در ارتباط است. رئیس اداره حمایت از اطفال و نوجوانان عنوان کرد: برنامههای آموزش خانواده در وزارت آموزشوپرورش پیش از اجرای این برنامه، فاقد محتوای مناسب بوده و صرفاً براساس سرفصلهای مصوب مراجع ذیربط، توسط مدرسان آموزش خانواده به صورت سلیقهای صورت میپذیرفت؛ لذا این برنامه به منظور آشنایی و توانمندسازی والدین و مربیان، طراحی شده و روش پیادهسازی آن در کشور از طریق تربیت مدرسان ملی، مربیان استانی و کارگاههای نهایی ویژه والدین دارای فرزند ۷ تا ۱۲ سال و همچنین کارکنان و قضات دارای فرزند ۷ تا ۱۲ سال به شکل آبشاری است.
ذوالریاستین نحوه طراحی و اجرای برنامه پیشگیریهای رشدمدار در کشور را تشریح و بیان کرد: معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه از سال۹۵ یک الگوی بومی پیشگیریهای رشدمدار را طراحی و در راهبردهای برنامه توسعه قضائی گنجانده است. ذوالریاستین ادامه داد یکی از راهبردهای ویژه در پیشگیری های رشدمدار، اهتمام به ترویج ادبیات نظری، توسعه تدابیر حاکمیتی و اقدامات مرتبط با حوزه پیشگیریهای رشدمدار بوده که اهم نتایج این تلاشها شرح زیر در سطوح ملی و استانی قابل مشاهده است: الف: اقدامات مطالعاتی با هدف ترویج ادبیات نظری و توسعه تدابیر حاکمیتی • تشکیل کارگروه علمی تخصصی پیشگیری رشدمدار در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (یکی از قطبهای علمی کشور ) در تدوین ابعاد چهارگانه سلامت اجتماعی • تدوین سند تحلیل خرد و کلان حوزه پیشگیری رشدمدار (مرتبط با پیشگیری از جرائم و آسیبهای اجتماعی) • تدوین مفاهیم پایه اجتماعی موثر بر کنترل و کاهش آسیبهای اجتماعی و جرائم • طراحی و تدوین مدل محتوایی پیشگیری رشدمدار در دورههای سنی مهد کودک تا دبیرستان • طراحی و تدوین محتوای پیشگیری رشدمدار ضمن خدمت فرهنگیان برای معلمان و کادر اجرایی • طراحی شیوه اجرا و طراحی و تدوین محتوای بیست و سه مهارت تربیت فرزند، ویژه مدرسان آموزش خانواده ب) برنامههای عملیاتی • برگزاری کارگاههای مهارتهای اجتماعی پایه، ویژه مدرسان استانی و مربیان مهدهای کودک و مراکز پیشدبستانی • برگزاری کارگاههای پیشگیری رشدمدار ضمن خدمت فرهنگیان، برای معلمان و کادر اجرایی مدارس • برگزاری کارگاههای بیست و سه مهارت تربیت فرزند، ویژه والدین دانشآموزان مقطع ابتدائی توسط مدرسان آموزش خانواده
وی افزود: مهارتهای اجتماعی، شناخت و مدیرت هیجانات، پرورش خلاقیت و پرورش هوشهای چندگانه، پرورش تفکر و رشد اخلاقی و تربیت کودکان با تاکید بر مبانی روانشناسی و آموزههای اسلامی سرفصلهای این برنامه است. ذوالریاستین در پایان بیان کرد: قانون حمایت از اطفال و نوجوانان مصوب سال ۹۹ یکی از ظرفیتهای بیبدیل قانونی است که به اجرای برنامههای رشدمدار تاکید دارد.