قضاوت هیجان انگیز فغانی در مسابقه برزیل و ژاپن+ عکس

علیرضا فغانی آنقدر برای ستاره‌های بزرگ دنیا در تورنمنت‌های مهم فوتبال قضاوت کرده که سوت زدن او در یک مسابقه دوستانه‌، حتی اگر یک طرف آن برزیل باشد آنقدر به چشم نیاید.

فغانی که تنها داور ایرانی حاضر در جام جهانی قطر خواهد بود و سومین حضورش در بزرگ‌ترین تورنمنت فوتبالی جهان را تجربه خواهد کرد در روزهای تعطیلی مسابقات باشگاهی با قضاوت در بازی‌های ملی خودش را برای جام جهانی آماده می‌کند.

داور برجسته و باتجربه فوتبال ایران که در جام جهانی روسیه تا مراحل نهایی پیش رفت و به‌همراه تیم داوری ایرانی‌اش قضاوت مسابقه رده‌بندی را هم انجام داد، امروز با کمک اشلی بیکام و آنتون شتینین از استرالیا سوت داوری‌اش را در مصاف ژاپن و برزیل به صدا در آورد. داور چهارم این بازی هم کیمورا هیرویوکی از کشور ژاپن بود.

برزیل و ژاپن در قالب تورنمنت «کایرین چلنج کاپ» شرق آسیا مقابل یکدیگر قرار گرفتند. مسابقه‌ای که در ورزشگاه ملی ژاپن در شهر توکیو برگزار شد و در نهایت با برتری یک بر صفر سلسائو همراه شد.

قضاوت هیجان انگیز فغانی در مسابقه برزیل و ژاپن+ عکس

نکته قابل توجه قضاوت علیرضا فغانی در این بازی پنالتی‌ای بود که او در دقیقه ۷۸ برای برزیل گرفت و همین پنالتی هم عامل برد طلایی‌پوشان شد. برزیل در نیمه نخست علی‌رغم برتری محسوس برابر ژاپن نتوانست به گل برسد و برای رسیدن به این مهم تا دقیقه ۷۸ صبر کرد. در این صحنه روی یک هجوم همه جانبه، ریچارلیسون، ستاره برزیل و باشگاه اورتون با خطا در دورن محوطه جریمه متوقف شد و علیرضا فغانی، داور ایرانی بازی دستور به پنالتی داد. این ضربه پنالتی را نیمار تبدیل به گل کرد و باعث برد برزیل شد.

فغانی در شرایطی امروز یک پنالتی را (به‌درستی) تقدیم به نیمار کرد تا او هفتاد و چهارمین گل ملی‌اش را برای برزیل بزند که در گذشته و در فینال المپیک برای نیمار و یارانش (تیم زیر ۲۳ ساله‌های برزیل) قضاوت کرده بود. برای داور برجسته ایرانی البته قضاوت در میادینی که ستاره‌های بزرگ در آن حضور دارند، دیگر کار هیجان انگیزی نیست اما قطعا برای طرفداران فوتبال در ایران دیدن فغانی در میادین بین‌المللی همچنان جذاب است.

این داور باتجربه و پرجذبه فوتبال ایران که حالا خودش را برای حضوری مقتدرانه در جام جهانی آماده می‌کند، به‌واسطه اینکه یکی از داوران رسمی لیگ استرالیا به شمار می‌رود، همراه با کمک‌های استرالیایی به ژاپن رفت و بازی با برزیل را سوت زد. از سوی دیگر او قصد دارد با آمادگی بالا به قطر برود و به همین خاطر قضاوت در چنین بازی‌هایی به سود خودش خواهد بود.

هواداران فوتبال در ایران امیدوار هستند فغانی با تجربه‌ای که از سال‌های گذشته به‌دست آورده، بتواند همچون جام جهانی قبلی در بازی‌های بزرگ جامِ پیش رو نیز حضور داشته باشد و در این شرایط قضاوت در فینال جام جهانی مهم‌ترین آرزویی است که این داور ایرانی تاکنون به آن نرسیده و اتفاق ویژه‌ای برایش محسوب می‌شود.