4

حکم معنادار رهبر معظم انقلاب برای روزنامه اطلاعات /تکریم تنوع سلایق در چارچوب انقلاب و مساله آزادی

  • کد خبر : 368698
  • ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۵

رهبر معظم انقلاب امروز در حکمی سید عباس صالحی را به عنوان مدیرمسول موسسه اطلاعات منصوب کردند. انتصابی که در پی رحلت حجت‌الاسلام دعایی مدیر پیشین این موسسه صورت گرفت و البته معانی مهمی دارد.

 

حکم معنادار رهبر معظم انقلاب برای روزنامه اطلاعات /تکریم تنوع سلایق در چارچوب انقلاب و مساله آزادی

به گزارش خبرگزاری تسنیم، کیهان و اطلاعات روزنامه‌هایی هستند که مدیران آنها در کشور توسط ولی فقیه انتخاب می‌شوند. مرحوم آقای دعایی حدود ۴۲ سال پیش با حکم امام خمینی(ره) به این سمت منصوب شده بود و همچون تمام احکام امام(ره)، آیت‌الله خامنه‌ای نیز بعد از رهبری، آن حکم را تغییر ندادند.

عنایت به تفاوتهای بسیار میان کیهان و اطلاعات، بعضاً این تحلیل را‌ برای عده‌ای پیش می‌آورد که با توجه به تحلیلشان در نزدیکتر بودن موضع کیهان به مواضع رهبر معظم انقلاب، احتمالاً عدم جابجایی آقای دعایی صرفاً به دلیل ملاحظه‌ای ابقای حکم امام(ره) صورت میگیرد وگرنه رهبر انقلاب حتماً فردی نزدیک به سلیقه کیهان را بعنوان مدیر اطلاعات منصوب میکردند.

اما اصل انتصاب آقای سید عباس صالحی به عنوان جایگزین مرحوم دعایی و محتوای این حکم بسیار پرمعنا بود. اولاً اقای صالحی از چهره‌های سیاسی هستند که به عنوان اصلاح‌طلب یا چپ سنتی شناخته‌ می‌شود و اگرچه فرد مقید و خوشامی است اما سلایق سیاسی او با اصولگرایان متفاوت است و از این جهت با آقای حسین شریعتمداری کیهان اختلاف نظرهای محسوس دارد.

اما غیر از سابقه و کاراکتر آقای صالحی، متن حکم نیز تصریح میکند که آیت الله خامنه‌ای ترجیح میدهد روزنامه های زیر نظر ایشان با سلایق متعدد اداره شوند؛ با این حال یک قاعده و مبنای بسیار مهم وجود دارد و آن تنوع سلایق در چارچوب اعتقاد راسخ به انقلاب اسلامی است.

درواقع اعتقاد به تنوع سلایق نه حالت رادیکال غیراصولی به خود میگیرد که ظلم و اقدام علیه انقلاب را به نام تجویز اختلاف سلیقه توجیه کنیم و نه آنکه در ذیل اصول نیز سلایق را به رسمیت نشناسیم.

ممکن است سلیقه و بعضی اقدامات سیاسی آقای دعایی برای برخی دیگر در درون جبهه انقلاب مصداق خط مقدم و بهترین نوع عملکرد محسوب نشود، اما آنگاه که از دریچه حکمرانی و رشد جامعه به موضوع نگریسته شود، نگهداشتن این سلایق در کنار یکدیگر، اقدامی اصولی و هنرمندانه است.

رهبر معظم انقلاب در تیرماه سال ۸۸ نیز فرموده بودند: «یک وقتی به خود آقای خاتمی هم گفتم که اگر امروز یک جریان چپی در کشور وجود نداشت، من لازم میدانستم یک جریان چپ به‌وجود بیاورم تا برآیند این دوتا حرکت -حرکت آقای هاشمی و او- یک برآیند معتدل شود. ۸۸/۰۴/۲۰»

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=368698

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر