6

غول های پرنده به مفهوم واقعی

  • کد خبر : 369513
  • ۰۹ تیر ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۹

برخی از هواگردهای ترابری به اندازه ای بزرگ هستند که می توانند صدها سرباز، دسته ای از خودروهای نظامی یا حجم بالایی از تدارکات را حمل کنند.

ترابری نقشی است که انجام آن به انواع مختلف وسایل نقلیه در خشکی، دریا و آسمان محول می شود. به ویژه در نیروهای نظامی، وسایل نقلیه ترابری از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند زیرا تجهیزات نظامی و نیروی انسانی به تامین مداوم منابعی مانند سوخت و غذا نیاز دارند. برخی وسایل نقلیه ترابری به اندازه کافی بزرگ هستند که توانایی حمل واحدهای کامل مانند تانک های جنگی یا هواپیما را دارند.

کانال عصر ایران در تلگرام
در دریا، انواع مختلفی از کشتی ها وجود دارند که می توانند تانک ها و سایر وسایل نقلیه زرهی، بالگردها، پهپادها، و سربازان را حمل کنند. در خشکی، کامیون های نظامی برای حمل و نقل تجهیزات و تداراکات وجود دارند، در شرایطی که نفربرهای زرهی وظیفه حمل و نقل ایمن سربازان در میدان جنگ را بر عهده دارند.

در آسمان، هواپیماها و بالگردهای ترابری این وظیفه را بر عهده دارند. برخی از این هواگردها به اندازه ای بزرگ هستند که می توانند صدها سرباز، دسته ای از خودروهای نظامی یا حجم بالایی از تدارکات را حمل کنند. در ادامه بزرگ‌ترین هواپیماهای ترابری نظامی حال حاضر بر اساس ظرفیت کلی آنها معرفی شده اند.

لاکهید مارتین سی-۱۳۰جی سوپر هرکولس

بزرگترین هواپیماهای ترابری نظامی جهان

این هواپیمای ترابری تاکتیکی می تواند باری تا وزن ۱۹ تن، ۹۲ سرباز، ۶ پالت بار، ۲ تا ۳ خودرو هاموی، یا یک نفربر زرهی ام۱۱۳ را حمل کند. برادر بزرگ‌تر این هواپیما یعنی سی-۱۳۰جی-۳۰ ظرفیت حمل ۱۲۸ سرباز یا ۸ پالت بار را دارد. این هواپیما می تواند باری تا وزن ۲۰ تن را جابجا کند. طول دو سر بال این هواپیما ۱۳۰ فوت (حدود ۴۰ متر) است.

شانکسی وای-۹

بزرگترین هواپیماهای ترابری نظامی جهان

این هواپیمای ترابری تاکتیکی از زمان آغاز خدمت خود در نیروی هوایی چین به تعداد زیاد تولید شده است. شانکسی وای-۹ می تواند باری تا وزن ۲۵ تن را حمل کند و در صورت نیاز این میزان می تواند به ۳۰ تن نیز افزایش یابد.

وای-۹ فضای کافی برای حمل ۱۰۶ مسافر، ۱۳۲ چترباز، یا ۷۲ جعبه را دارد. از آنجایی که چین ناوگان زمینی وسایل نقلیه خود را مدرنیزه کرده است، شانکسی وای-۹ گزینه های بسیاری به عنوان بار برای جابجایی دارد.

ایرباس ای۴۰۰ام

بزرگترین هواپیماهای ترابری نظامی جهان

ایرباس ای۴۰۰ام هواپیمایی چندملیتی است زیرا حداقل ۱۰ کشور آن را سفارش داده اند. این هواپیمای میان برد می تواند باری تا وزن ۳۷ را حمل کند در شرایطی که فضای کافی برای حمل دو خودرو زرهی با پیکربندی ۸در۸ را دارد.

طول دوسر بال ای۴۰۰ام ۱۴۰ فوت (حدود ۴۳ متر) و طول بدنه آن ۱۵۰ فوت (حدود ۴۶ متر) است.

کاواساکی سی-۲

بزرگترین هواپیماهای ترابری نظامی جهان

کاواساکی شاید بیشتر به واسطه تولید موتورسیکلت مشهور باشد، اما این شرکت در زمینه تولید محصولات نظامی نیز فعالیت می کند. هواپیمای ترابری کاواساکی سی-۲ دارای بیشینه ظرفیت بار ۳۷٫۶ تن است. این هواپیما از فضای کافی برای حمل ۱۲۰ سرباز، یا ۸ پالت بار برخوردار است. کاواساکی سی-۲ توانایی حمل یک بالگرد یو‌اچ-۶۰جی را نیز دارد.

طول دو سر بال کاواساکی سی-۲ برابر با ۱۴۵ فوت (۴۴ متر) است و به دو پیشرانه توربوفن مجهز است.

ایلیوشین ایل-۷۶

بزرگترین هواپیماهای ترابری نظامی جهان

این هواپیمای ترابری راهبردی به نوعی ستون فقرات نیروی هوایی روسیه محسوب می شود زیرا بیش از ۸۰۰ فروند از آن تولید شده است. ایلیوشین ایل-۷۶ می تواند باری تا وزن ۵۰ تن را حمل کند. این هواپیما به طور ویژه برای حمل وسایل نقلیه، سامانه ها، و ماشین آلات سنگین طراحی شده است. ایل-۷۶ توانایی پرواز در شرایط آب و هوایی سخت سیبری و منطقه قطب شمال را دارد.

طول دو سر بال ایلیوشین ایل-۷۶ برابر با ۱۶۵ فوت (۵۰ متر) و طول بدنه آن ۱۵۰ فوت (حدود ۴۶ متر) است. وزن هواپیما در حالت خالی ۷۲ تن است و می تواند با بیشینه وزن ۱۹۰ تن از زمین برخیزد.

شیان وای-۲۰

بزرگترین هواپیماهای ترابری نظامی جهان

این هواپیمای ترابری یکی از جدیدترین محصولاتی است که به ناوگان نیروهای مسلح چین افزوده شده و توانایی حمل باری با وزن بین ۶۰ تا ۶۶ تن را دارد. شیان وای-۲۰ از برد پروازی قابل توجهی برخوردار است و توانایی حمل تانک های جنگی بزرگ مانند تایپ ۹۹ را دارد.

شیان وای-۲۰ از سال ۲۰۱۶ خدمت خود را آغاز کرده و طول دو سر بال آن ۱۵۰ فوت فوت (حدود ۴۶ متر) و بیشینه سرعت آن ۴۷۰ تا ۵۰۰ مایل بر ساعت (۷۵۶ تا ۸۰۵ کیلومتر بر ساعت) است.

بوئینگ سی-۱۷ گلوبمستر ۳

بزرگترین هواپیماهای ترابری نظامی جهان

سی-۱۷ گلوبمستر ۳ از سال ۱۹۹۵ برای انجام ماموریت های ترابری راهبردی در ارتش آمریکا به خدمت گرفته شده است. این هواپیما می تواند باری تا وزن ۷۶٫۷ تن را حمل کند. سی-۱۷ گلوبمستر ۳ توانایی حمل یک تانک آبرامز، سه خودرو زرهی استرایکر با پیکربندی ۸در۸، یا سه فروند بالگرد ای‌اچ-۶۴ آپاچی را دارد.

گلوبمستر ۳ مجهز به پیشرانه های توربوفن پرت اند ویتنی اف۱۱۷-پی‌دبلیو-۱۰۰ توانایی دستیابی به بیشینه سرعت ۵۰۷ مایل بر ساعت (۸۱۶ کیلومتر بر ساعت) را دارد.

آنتونوف ایان-۲۲

بزرگترین هواپیماهای ترابری نظامی جهان

ای‌ان-۲۲ بزرگ‌ترین هواپیمای توربوپراپ در جهان است. این هواپیما در سال ۱۹۶۵ معرفی شد و در آن سال به طور کلی بزرگ‌ترین هواپیمای جهان بود. آنتونوف ای‌ان-۲۲ توانایی حمل باری تا وزن ۸۰ تن یا چهار خودرو جنگی بی‌ام‌دی-۲ را دارد. این هواپیما می تواند ۲۹۰ مسافر یا ۱۵۰ چترباز را جابجا کند.

چهار پیشرانه ای‌ان-۲۲ توانایی تولید ۱۵ هزار اسب بخار نیرو را دارند که دستیابی به بیشینه سرعت ۴۶۰ مایل بر ساعت (۷۴۰ کیلومتر بر ساعت) را ممکن می کند.

لاکهید مارتین سی-۵ام سوپر گلکسی

بزرگترین هواپیماهای ترابری نظامی جهان

سی-۵ام بزرگ‌ترین هواپیمای نیروی هوایی آمریکا و یکی از قابل اعتمادترین گزینه ها در زمینه ترابری راهبردی محسوب می شود. سوپر گلکسی می تواند باری تا وزن ۱۳۰ تن را حمل کند و از فضای کافی برای حمل دو تانک ام۱ای۲ آبرامز، هفت تا ده خودرو زرهی با پیکربندی ۸در۸، یا ۱۶ خودرو هاموی برخوردار است.

فاصله دو سر بال سوپر گلکسی ۲۲۳ فوت (۶۸ متر) است. برد پروازی این هواپیما با باری به وزن ۵۴٫۴ تن برابر با ۶۰۴۰ مایل (۹۷۲۰ کیلومتر) است و در صورت حمل بیشینه بار برد پروازی آن به حدود ۳۷۳۰ مایل (۶۰۰۲ کیلومتر) کاهش می یابد.

آنتونوف ایان-۱۲۴

بزرگترین هواپیماهای ترابری نظامی جهان

آنتونوف ای‌ان-۱۲۴ که نیروی های مسلح روسیه از آن استفاده می کنند، بزرگ‌ترین هواپیمای ترابری نظامی جهان است. تنها هواپیمای ای‌ان-۲۲۵ اندازه بزرگ‌تری نسبت به ای‌ان-۱۲۴ داشت، اما این هواپیما طی جنگ روسیه و اوکراین منهدم شد. ای‌ان-۱۲۴ می تواند تا ۱۵۰ تن بار را حمل کند و از فضای کافی برای حمل انواع مختلف خودروهای زرهی و بالگردهای روسیه یا محموله های بیش از حد بزرگ برخوردار است.

آنتونوف ای‌ان-۱۲۴ در روسیه به نام “روسلان” شناخته می شود و نام مستعار آن در ناتو “کندور” است. توسعه این هواپیما در سال ۱۹۷۱ آغاز شد و در سال ۱۹۸۷ وارد خدمت شد.

در مقایسه با سی-۵ام سوپر گلکسی، بزرگ‌ترین هواپیمای ترابری ارتش آمریکا، ظرفیت ای‌ان-۱۲۴ حدود ۲۵ درصد بیشتر است. ابعاد این هواپیما نیز چشمگیر هستند. طول ای‌ان-۱۲۴ برابر با ۲۲۶٫۷ فوت (۶۹ متر)، فاصله دو سر بال آن ۲۴۰ فوت (۷۳ متر) و ارتفاع آن ۶۹ فوت (۲۱ متر) است. وزن خالی این هواپیما تقریبا ۱۷۵ تن است.

بیشینه سرعت ای‌ان-۱۲۴ برابر با ۵۳۷ مایل بر ساعت (۸۶۴ کیلومتر بر ساعت) و برد پروازی آن در حالت حمل بیشینه بار برابر با ۲۸۰۰ مایل (۴۵۰۶ کیلومتر) است. هنگام حمل باری به وزن ۴۰ تن، برد پروازی روسلان تا ۷۴۵۶ مایل (۱۱۹۹۹ کیلومتر) نیز می رسد. این هواپیما به پیشرانه های توربوفن زد‌ام‌کی‌بی پراگرس دی-۱۸تی مجهز است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=369513

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر