5

عراق بر روی «اروند رود» سد می‌سازد

  • کد خبر : 370274
  • ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۶

منابع عراقی اعلام کردند که این کشور با مشارکت شرکت ایتالیایی بر روی اروند رود سد احداث خواهد کرد.

دبیرخانه هیات دولت عراق از پایان یافتن طراحی ساخت سدی بزرگ بر روی «اروند رود» از سوی شرکت ایتالیایی «تکنیکال» خبر داد و تاکید کرد که  شرکت ایتالیایی تکنیکال طراحی‌های مربوط به ساخت این سد آبی بزرگ بر روی شط العرب (اروند رود)  را به پایان رسانده است، این سد میلیاردها مترمکعب آبی را که به خلیج فارس ریخته می‌شود، جمع کرده و به شکل نهایی به کم آبی در مناطق جنوبی پایان خواهد داد.

طبق گزارش الفرات نیوز عراق، در همین رابطه، «نجم عبد طارش»، مشاور کمیته بهبود کیفیت آب وابسته به دبیرخانه هیات دولت اظهار داشت: سدی که شرکت ایتالیایی تکنیکال طراحی آن را تمام کرده موجب مدیریت حرکت آب و متوقف‌سازی ریخته شدن و هدررفت آن به خلیج فارس خواهد شد و علاوه بر این، سد مذکور مانع از شکل‌گیری «زبانه نمک» و حرکت آب شور به داخل اراضی عراق به خصوص استان بصره خواهد شد و حجم آب زیادی برای استان‌های جنوبی به ویژه بصره و ذی قار تامین کرده و علاوه بر پایان دادن به مشکل کم‌آبی در این منطقه، به تغدیه و آب‌رسانی به اهوار (تالاب‌ها) در صورت کاهش سطح آب کمک خواهد کرد.

طارش افزود: این سد طوری طراحی شده که خروجی ۷۰ متر مکعب آب در ثانیه خواهد داشت و این مقدار برای کشت در اراضی زراعی قابل توجهی در استان‌های جنوبی کافی است و همچنین به احیای بوستان‌هایی که از خشکسالی و شوری آب تاثیر پذیرفته‌اند، کمک خواهد کرد.

دبیرخانه هیات عراق ضمن تاکید بر حمایت کامل از این پروژه و برداشتن گام‌هایی مهم در این زمینه تاکید کرد: این پروژه یک میلیارد دلار هزینه دارد و می‌توان اجرای آن را آغاز کرد به خصوص که به خاطر مازاد درآمدهای نفتی مشکلی از بابت تامین اعتبارات وجود ندارد.

اطمینان عراق از رفع نگرانی‌های ایران

طارش اظهار داشت: این پروژه احتمال دارد با اعتراض طرف ایرانی به خاطر تاثیر پذیرفتن بنادر این کشور در شط العرب(اروند رود) از این سد همراه شود اما این مساله را می‌توان با ساخت سدی در جنوب بصره حل کرد و به طرف ایرانی اطمینان داد که بنادرش تحت تاثیر این سد قرار نخواهند گرفت.

وی در پایان از نمایندگان استان‌های جنوبی در پارلمان خواست تا از این پروژه حیاتی حمایت کنند تا هر چه سریعتر کار ساخت این پروژه آغاز شود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=370274

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر