13

دره راگه کرمان معروف به دره مرگ + تصاویر

  • کد خبر : 370838
  • ۱۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۸

دره راگه که در نزدیکی رفسنجان کرمان قرار گرفته، شما را تا اعماق هزاران‌سال پیش می‌برد و انگار همان‌جا زمان از حرکت می‌ایستد. وقتی به اطراف خود و ستون‌های سنگی بزرگ نگاه می‌کنیم، یادمان باشد که دره راگه از دوره چهارم زمین‌شناسی (دوره کواترنری) شروع به شکل‌گرفتن کرد؛ یعنی حدود ۲۰ هزار‌سال پیش، زمانی‌که عصر […]

دره راگه که در نزدیکی رفسنجان کرمان قرار گرفته، شما را تا اعماق هزاران‌سال پیش می‌برد و انگار همان‌جا زمان از حرکت می‌ایستد. وقتی به اطراف خود و ستون‌های سنگی بزرگ نگاه می‌کنیم، یادمان باشد که دره راگه از دوره چهارم زمین‌شناسی (دوره کواترنری) شروع به شکل‌گرفتن کرد؛ یعنی حدود ۲۰ هزار‌سال پیش، زمانی‌که عصر یخ‌بندان به پایانش نزدیک می‌شد.اگر در گذشته دور می‌خواستید به دل دره راگه بزنید، حتما به شما می‌گفتند نروید یا خیلی مراقب باشید! چون ممکن بود به‌خاطر رعایت نکردن نکته‌های امنیتی، سنگ‌ها روی سرتان آوار شوند یا دچار سیلاب شوید. به همین دلیل تا مدت‌ها به این دره، دره مرگ هم می‌گفتند.عمق دره راگه در بعضی قسمت‌ها به ۸۰ متر می‌رسد و اگر از بالا به آن نگاه کنید فکر می‌کنید دارید به سمت بهشت سقوط می‌کنید! اما بهتر است مراقب باشید و یادتان باشد که بی‌دلیل به آن دره مرگ نمی‌گفتند. رعایت نکات ایمنی، قطعا تجربه سفر به دره راگه را از هولناک به شگفت‌انگیز تبدیل می‌کند!

زمین‌شناسان می‌گویند دره راگه بر اثر فرسایش‌های آبی و بادی در کویر به وجود آمده و حتی در زمان حال نیز قسمت‌هایی از این دره در‌حال فرسایش و تغییر شکل است. به‌خاطر همین فرآیند فرسایشی، بخش‌هایی از تنگه راگه را صخره‌های نوک‌تیز و بخش‌هایی را صخره‌هایی معمولی‌شکل با تیغه‌های بلند که گاهی ارتفاعشان به ۱۰۰ متر نیز می‌رسد تشکیل داده‌اند؛ صخره‌هایی که شبیه کله‌قند‌هایی بزرگ و موزون هستند.

از دیگر تفریحات لازم دره راگه، صخره‌نوردی و راه‌پیمایی در طول آن است؛ که البته برای چنین کاری لازم است هم به‌لحاظ جسمی و ذهنی و هم امکانات لازم آمادگی داشته باشید. حالا حین این دره‌نوردی و گذر از رودخانه زیبای کم‌عمق آن، چه عکاس حرفه‌ای باشید و چه تازه‌کار، می‌توانید عکس‌های بی‌نظیری هم از طبیعت کویری ایران و هم سفر هیجان‌انگیز خودتان ثبت کنید.

عکاس : مریم خیری

خبرنگار: مهسا سربازی

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=370838

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر