4

بندر مقام ،گردنه مقام ،ساحل زیبای مسکر+ تصاویر

  • کد خبر : 370973
  • ۰۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۲

گردنه عشاق یکی از جاذبه‌های طبیعی در مسیر جاده بستانو است. این گردنه در فاصله تقریبی ۲۰ کیلومتری از بندر مقام قرار دارد و از زیباترین سواحل صخره‌ای در نزدیکی این بندر است. صخره‌های بلند این گردنه چشم‌اندازی زیبا از سواحل خلیج فارس و مناظر اطراف دارند. گردشگران زیادی برای بازدید از این گردنه زمان غروب خورشید را انتخاب می‌کنند.

بندر مقام یکی از شهرهای بندری استان هرمزگان در فاصله تقریبی ۱۷۰ کیلومتری غرب بندر لنگه است. این بندر از توابع شهرستان شیبکوه بندر لنگه به شمار می‌رود و به‌دلیل نزدیکی به بکرترین سواحل صخره‌ای خلیج فارس شهرت دارد. تا چند سال پیش پای کمتر گردشگری به این بندر و سواحل صخره‌ای اطراف آن باز شده بود. در طول سال‌های گذشته طبیعت‌گردی جای خود را میان علاقه‌مندان به سیر و سفر باز کرده است و توجه گردشگران به نقاط بکر و دست نخورده جلب شده است.بندرهای نخیلو، جزه و بستانه نزدیک‌ترین شهرها در امتداد خط ساحلی در شرق و غرب بندر مقام هستند. کوه سنجول نیز در جوار این بندر قرار دارد. مردم این خطه و روستاهای اطراف آن عرب زبان هستند و از بومیان اصیل جنوب ایران به شمار می‌روند. شغل اصلی اهالی بندر مقام، ملوانی و ماهیگیری است. یکی از مرغوب‌ترین انواع میگو در سواحل بندر مقام صید می‌شود. بانوان این منطقه نیز به تولید صنایع دستی، پخت نان و نگهداری از دام‌ها مشغول هستند. با استقبال طبیعت‌گردان از بندر مقام در طول سال‌های اخیر، اقتصاد مبتنی بر گردشگری در این بندر و نواحی اطراف آن پیشرفت کرده است.

مردمان بندر مقام بسیار خون‌گرم و مهمان‌نواز هستند. در گوشه و کنار این بندر لنج‌های چوبی خودنمایی می‌کنند. سواحل بندر مقام برای شنا و تفریحات آبی مختلف موقعیت مناسبی دارند. در این بندر اسکله عمومی برای تردد مسافران با کشتی و قایق وجود ندارد؛ هرچند با توجه به افزایش تردد از این بندر به جزایر اطراف، ضرورت احداث آن احساس می‌شود. در حال حاضر، مسافران به‌صورت سنتی و با قایق‌های محلی از بندر مقام به‌سمت جزیره لاوان رفت و آمد می‌کنند.

اگر از مرکز و شرق هرمزگان قصد سفر به بندر مقام را دارید، نخستین مقصد شما بندر لنگه خواهد بود. فاصله بندر لنگه تا بندر مقام در حدود ۱۷۰ کیلومتر است. این جاده نخست در مسیر ساحلی تا بندر چارک پیش می‌رود. پس از عبور از بندر چارک باید در مسیر جاده حمیران تا روستای لشتانی پیش بروید. این روستا بعد از روستای رستاق قرار دارد. سپس از دوربرگردان پس از روستای لشتانی به سوی مخالف جاده بپیچید و وارد جاده بندر مقام شوید. پس از طی مسیری ۴۰ کیلومتری به بندر مقام خواهید رسید.

در حال حاضر، تنها راه سفر به بندر مقام مسیر زمینی است. این بندر فرودگاه ندارد و وسایل حمل و نقل عمومی نیز به تعداد کم در این مسیر تردد می‌کنند. با توجه به فاصله بندر مقام از سواحل و جاذبه‌های دیدنی اطراف آن، بهترین انتخاب برای سفر به این منطقه استفاده از خودروی شخصی است. با دیگر وسایل نقلیه عمومی مانند هواپیما باید نخست به شهرهای بزرگ اطراف این بندر بروید و سپس خود را با تاکسی یا اتوبوس به بندر مقام برسانید.

عروف‌ترین جاذبه طبیعی بندر مقام  ساحل مسگر نام دارد. بکری و زیبایی این ساحل سبب شهرت بالای آن در سال‌های اخیر، به‌خصوص میان طبیعت‌گردان شده است. در سواحل مکسر بندر مقام کوهستان‌های بلند در تلاقی با آب شور خلیج فارس و فرسایش سالیان طولانی، مناظری زیبا خلق کرده‌اند. مکسر معنای شکسته و خردشده می‌دهد و شکل ظاهری صخره‌های این منطقه سبب نامگذاری این ساحل به نام مکسر شده است.از مهم‌ترین تفریحات ساحل مکسر می‌توان به پیاد‌روی ساحلی، عکاسی، کمپ در طبیعت و تماشای غروب و آسمان شب این ساحل اشاره کرد. ساحل مکسر بخشی از شهرت خود را به‌دلیل دست نخوردگی به دست آورده است؛ اما امروزه به‌دلیل ازدحام گردشگران در این منطقه دیگر این ساحل چندان بکر نیست. احترام به حریم ساحلی این نواحی و اکوسیستم این منطقه سبب حفظ ساحل مکسر به‌عنوان یکی از گنجینه‌های ارزشمند در کرانه خلیج فارس می‌شود.متاسفانه در طول سال‌های اخیر اداره شیلات مجوز احداث و فعالیت شرکت پرورش میگو در حریم ساحل مکسر را صادر کرده است. این منطقه از جاذبه‌های برجسته طبیعی جنوب ایران است و به نظر می‌رسد مسئولان اهمیت این مناطق را هم سنگ آثار تاریخی نمی‌دانند. ساخت‌وساز در حریم ساحل مکسر آسیب‌های غیرقابل‌جبرانی به این ساحل وارد کرده است. امیدواریم در آینده نزدیک اهتمام لازم برای حفاظت مناسب از این جاذبه طبیعی کهن صورت بگیرد.

بسیاری از گردشگران در سفر به بندر مقام، تمایل به کمپ در طبیعت و سواحل زیبای اطراف این بندر دارند. سواحل صخره‌ای اطراف بندر مقام از ساحل مکسر گرفته تا سواحل روستاهای جاده بستانو و جزیره لاوان، گزینه‌هایی مناسب برای اتراق در طبیعت هستند. برای انتخاب بهترین نواحی برای برپایی چادر خود می‌توانید از بومیان این مناطق اطلاعات مناسب را دریافت کنید. در سفر به بندر مقام برای کمپ در طبیعت، همه وسایل لازم را همراه ببرید.

از دیگر گزینه‌های اقامت در بندر مقام می‌توان به خانه‌های بومی و اقامتگاه‌های بومگردی اشاره کرد. روستاهای اطراف بندر مقام نیز خانه‌های روستایی و اقامتگاه‌های بومگردی زیبایی دارند. این گزینه‌ها برای علاقه‌مندان به آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم مردمان هرمزگان بسیار مناسب هستند.

چنانچه علاقه‌مند به اقامت در هتل یا مسافرخانه‌ها هستید، می‌توانید اقامتگاه‌های بندر لنگه و  بندر عسلویه را انتخاب کنید. این بندرها بیش از ۱۲۰ کیلومتر با بندر مقام فاصله دارند و در صورت اقامت در آن‌ها باید مسافتی سه تا چهار ساعته را برای رفت و برگشت به بندر مقام طی کنید.

هرمزگان از گرم‌ترین نقاط جنوبی ایران است و شهرها و بندرهای مختلف آن به‌دلیل مجاورت با دریا آب و هوایی شرجی دارند. از نخستین روزهای بهار تا پایان مهر ماه رطوبت و گرمای هوا در این استان به بیشترین میزان خود می‌رسد. در گرم‌ترین روزها در شهرهای مختلف هرمزگان دمای هوا از ۴۰ درجه سانتی‌گراد نیز بالاتر می‌رود. در این بازه زمانی از سال تحمل آب و هوای بندر مقام برای گردشگران بسیار سخت خواهد بود و امکان بازدید از جاهای دیدنی این بندر نیز وجود ندارد.

با شروع فصل پاییز آب و هوا در بندر مقام رو به اعتدال می‌رود. در این بندر و نواحی اطراف آن خبری از سوز و سرمای زمستانی نیست. در ۶ ماه دوم سال بندر مقام هوایی خنک و بهاری را تجربه می‌کند. ماه‌های دی و بهمن بهترین زمان‌ها برای سفر به بندر مقام است؛ اما برای اتراق شبانه در سواحل این منطقه اسفند ماه را انتخاب کنید. نخستین روزهای بهار و هم‌زمان با تعطیلات نوروز نیز گردشگران زیادی به بندر مقام سفر می‌کنند. در این زمان هوا گرچه رو به گرمی می‌رود، آزاردهنده نیست.

عکاس : مریم احمدی

خبرنگار : حسین نعمتی

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=370973

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر