4

اینترنت خبرنگاران؛ بازی با روان خبرنگاران

  • کد خبر : 371052
  • ۲۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰

نابسامانی در اطلاع رسانی اختصاص اینترنت به خبرنگاران توسط وزارت ارتباطات، موجب سردرگمی خبرنگاران شده است

به گزارش خبرنگار افق ؛ مرداد ماه سال ۹۸بود که وزیر وقت ارتباطات از اختصاص بسته اینترنتی هدیه ویژه خبرنگاران خبر داد.

بی تدبیر وزارت ارتباطات در سامانه ثبت نامی اعلامی ، باعث شد تا هر شخصی می توانست تنها با خود اظهاری و پر نمودن فرم مربوطه از مزایای اینترنت خبرنگاری بهره مند شود.

پس از ثبت نام ۱۷ هزار نفر در این طرح ؛ به یکباره ثبت نام سامانه متوقف شد و پساز ان نیز خبرنگاری به لیست اضافه نشد.

در طول سه سال گذشته همواره این نوع عملکرد مورد انتقاد خبرنگاران و اصحاب رسانه بوده است چرا که بعضی افراد بدون هیچ گونه ممیزی از این هدیه بهره مند شده بود که فعالیت خبری آنها در حاله ای از ابهام بود و برخی از خبرنگاران نیز که در واقع فعالیت خبری داشته اند از این مزایای این طرح بی بهره!

دولت سابق متاسفانه زیر بار این موضوع نرفت تا اینکه در دولت فعلی اختصاص اینترنت صرفا به خبرنگاران دارای سابقه در سامانه جامع رسانه های کشور اعلام شد.

طبق اعلام اولیه مدیر کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اواخر تیرماه، اختصاص اینترنت خبرنگاران صرفا براساس افراد ثبت نام شده در سامانه جامع رسانه های کشور امکان پذیر هست.

موضوعی که به تازگی با اعلام جزئیات دقیق تر از سوی وزیر ارتباطات به عنوان متولی اختصاص این هدیه تایید شد.

بی شک سامانه جامع رسانه های کشور به عنوان تنها مرجع اصولی ممیزی خبرنگاران محسوب می شود اما در این طرح با توجه به تاخیر در اعلام روند اختصاص و همچنین محدودیت وزارت ارشاد در خصوص تایید خبرنگاران اهمیت موضوع را دو چندان می کند.

از سال گذشته استقبال خبرنگاران از این سامانه موجب شد تا روند تایید خبرنگاران و آثار آنها در برخی موارد تا چند ماه به طول انجامد که از دلایل این موضوع فراهم آمدن عضویت خبرنگاران در صندوق هنر پس توقف چندین ساله و لزوم تایید آن از سوی این اداره بود.

باتوجه به کثرت مراجعه خبرنگاران به این سامانه که چند برابر گذشته شده است و باتوجه به محدودیت های وزارت ارشاد؛ تمهیدات لازم مجدد در نظر گرفته شد تا اکثر خبرنگاران بتوانند از این طرح بهره مند شوند.

اما موضوع که قابل تامل و تاسف هست اختلال سامانه اختصاص یافته از سوی وزارت ارتباطات هست.

خبرنگاران می بایست پس از ارسال لیست از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد ، به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به آدرس my.gov.ir مراجعه نموده و ضمن اعلام شماره همراه خود ، خط مورد استفاده اینترنت خود را تایید نمایند.

اگرچه پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به عنوان درگاه ملی خدمات دارای خدمات گسترده ای میباشد اما عدم در نظر گرفتن ساختار مناسب و ضعف عملکردی این سامانه، عملاً دریافت اینترنت را برای آن دسته از خبرنگارانی که معرفی شده اند نیز ناممکن و یا با خطا و اختلال همراه نموده است.

از نکات قابل تامل و جالب این سامانه، ورود و تایید حایز شرایط بودن خبرنگاران می باشد که علیرغم ورود و تایید اولیه مالکیت خط تلفن، مجدد در مرحله نهایی اختصاص خط تلفن با خطای عدم تطابق کد ملی و تلفن ثبت شده مواجه می شویم که البته بعد از چند بار ورود و خروج وسعی مجدد این خطا نیز رفع می شود.

البته هنوز معلوم نیست که حتی در صورت تایید و معرفی خط تلفن همراه به این سامانه، طی چه بازه زمانی این هدیه فعال خواهد شد. لذا از وزارت ارتباطات انتظار می رود با اطلاع رسانی به موقع و تدبیر بیشتر با روان خبرنگاران کمتر بازی کنند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=371052

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر