1

سایه به آفتاب پیوست

  • کد خبر : 372313
  • ۲۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۷

در عصر ارتباطات موظفیم آگاهی خود را از مفاخر ملی مان بالا ببریم .

به گزارش خبرنگار افق  امیر هوشنگ ابتهاج متخلص به سایه متولد سال ۱۳۰۶، از بزرگترین غزل سرایان شعر معاصر ایران در اواخر تیر ماه به دلیل نارسایی کلیوی بیمارستانی در شهر کلن آلمان بستری و تحت درمان قرار گرفت.
وی روز یکشنبه ۶ اسفند سال ۱۳۰۶ شمسی در رشت متولد شد پدرش آقاخان ابتهاج و پدربزرگش ابراهیم ابتهاج گرگانی بود . منزل شخصی سایه در سال ۱۳۸۷ با نام خانه ارغوان به ثبت میراث فرهنگی رسید دلیل این نام‌گذاری وجود درخت ارغوان معروفی در حیاط این خانه است. دوره دبستان را در رشت و دبیرستان را در تهران گذراند اولین دفتر شعر خود را در سال ۱۳۲۵ با نام نغمه ها منتشر کرد از مهمترین آثار امیر هوشنگ ابتهاج حافظ به سعی سایه است که اولین بار در سال ۱۳۷۱ به زیور طبع آراسته شد .سال های زیادی را صرف حافظ‌شناسی کرد در مقدمه این کتاب آن را به همسرش پیشکش کرده است. سراب، سیاه‌مشق، بانک نی، آیینه در آیینه و یادگار خون از دیگر آثار این شاعر برجسته ایرانی است. بسیاری تا به حال یک خط از اشعار سایه نخوانده اند و نمی داند کجا زندگی می کرده و چگونه زندگی کرده است حتی نمی‌دانند ارغوانی که برایش شعر عاشقانه سروده نام‌ یک زن بوده یا یک درخت.
در عصر ارتباطات موظفیم آگاهی خود را از مفاخر ملی مان بالا ببریم .پیکر هوشنگ ابتهاج از کنار درخت ارغوان در خانه فدیمی او تشیح و پیکر این شاعر بلند آوازه در شهر محل نولدش خاک سپرده خواهد شد.

نویسنده: معصومه سادات حسینی

 

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=372313

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر