2

خشونت علیه کودکان فلسطینی، حمله وحشیانه و بدرفتاری با کودکان زندانی در بازداشت‌گاه‌های رژیم صهیونیستی

  • کد خبر : 37291
  • ۲۷ تیر ۱۳۹۱ - ۹:۱۶

مقام‌های اسرائیلی سالانه حدود ۷۰۰ کودک فلسطینی را بازداشت می‌کنند. حدود ۲۰۰ کودک فلسطینی نیز به صورت ماهیانه دستگیر می‌شوند.

افق نیوز:(ofoghnews.ir)

مها رزق، مدافع حفاظت از کودکان در مصاحبه با پرس تی‌وی
خب با توجه به این واقعیت که نوار غزه از لحاظ جغرافیایی از کرانه باختری جدا شده است، نحوه برخورد با کودکان در این منطقه نیز متفاوت است. کودکان در زمان تهاجم ارتش رژیم اسرائیل به این منطقه در خطوط مرزی دستگیر می‌شوند اما علاوه بر این از دیدار با خانواده‎ها و حقوق قانونی‌شان نیز محروم می‌شوند و اجازه داشتن نماینده یا وکیل را هم ندارند و مجبور می‌شوند اعترافاتی را امضا کنند که اغلب به زبان عبری تنظیم شده و آن‌ها از آن سر در نمی‌آورند.”

مها رزق، مدافع حفاظت از کودکان

ماموران پلیس رژیم اسرائیل به اعمال خشونت علیه کودکان فلسطینی، حمله وحشیانه و بدرفتاری با کودکان زندانی در بازداشت‌گاه‌های این رژیم ادامه می‌دهند.

مقام‌های اسرائیلی سالانه حدود ۷۰۰ کودک فلسطینی را بازداشت می‌کنند. حدود ۲۰۰ کودک فلسطینی نیز به صورت ماهیانه دستگیر می‌شوند.

پرس تی‌وی در این زمینه با مها رزق، مدافع حفاظت از کودکان مصاحبه‎ای انجام داده است که در ادامه می‌خوانید:

پرس تی‌وی: وضعیت غزه تا حدی با سایر مناطق فلسطین فرق می‌کند. لطفا به اختصار درباره دلیل آن توضیح دهید.

رزق: خب با توجه به این واقعیت که نوار غزه از لحاظ جغرافیایی از کرانه باختری جدا شده است، نحوه برخورد با کودکان در این منطقه نیز متفاوت است. کودکان در زمان تهاجم ارتش رژیم اسرائیل به این منطقه در خطوط مرزی دستگیر می‌شوند اما علاوه بر این از دیدار با خانواده‎ها و حقوق قانونی‌شان نیز محروم می‌شوند و اجازه داشتن نماینده یا وکیل را هم ندارند و مجبور می‌شوند اعترافاتی را امضا کنند که اغلب به زبان عبری تنظیم شده و آن‌ها از آن سر در نمی‌آورند.

خشونت‌های یکسانی از سوی اسرائیلی‌ها بر ضد فلسطینیان در کرانه باختری و نوار غزه اعمال می‌شود اما در نوار غزه این کودکان زندانی از بقیه جدا می‌شوند و این واقعیت که اسرائیل بر خلاف قوانین بین‌المللی اقدام به دستگیری آن‌ها در خارج از اراضی فلسطین می‌کند خودش نوعی تجاوز و تعدی است چرا که خانواده‎های این کودکان برای دسترسی به آن‌ها با دشواری زیادی مواجهند و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ هم قادر نیست ترتیب برگزاری این ملاقات‌ها را بدهد و آن‌ها هم با همین محدودیت‌ها مواجه هستند.

در حالی‌که ساکنان کرانه باختری هر روز شاهد تبعیض بیش‌تر هستند با کودکان اسرائیلی و حتی شهرک‌نشینان طبق قوانین مدنی برخورد می‌شود این در حالی است که کودکان و نوجوانان فلسطینی باید در دادگاه نظامی اسرائیل و طبق قانون این رژیم محاکمه شوند و این مساله‎ای کاملا متفاوت است.

پرس تی‌وی: از لحاظ اثرات شخصی، در مورد افرادی که از خانواده های‌شان جدا می‌شوند این مساله در شرایط کاملا عادی برای‌شان به اندازه کافی ناراحت کننده است حالا تصور کنید وقتی این اتفاق به زور قنداق تفنگ باشد. فکر می‌کنم این قضیه در واقع خیلی مشکل و دشوار است، نظر شما چیست؟

رزق: این قضیه به چند علت یک مساله دشوار است. خانواده های کودکانی که دستگیر می‌شوند بلافاصله از دستگیری فرزندان‌شان مطلع نمی‌شوند.
پرس تی‌وی: بله، پسر من کجاست؟ وی در یک تظاهرات شرکت کرده بود اما به خانه برنگشت، چه اتفاقی برایش افتاده است؟

رزق: بنابراین رویه اساسی این است که این کودکان باید از حقوق قانونی‌شان مطلع شوند و خانواده‌های‌شان نیز باید درباره محل نگهداری کودکان زندانی و دستگیری آن‌ها اطلاع یابند و در جریان بازجویی‌ها نیز خانواده‎های کودکان زندانی باید همراه‌شان باشند، این کودکان باید ضمن اطلاع از حقوق‌شان در حضور یک قاضی به پیگیری وضعیت‌شان بپردازند.

اما کودکان پیش از آن‌که بتوانند با قاضی دیدار کنند باید تا ۸۰ روز صبر کنند البته به غیر از کودکان اسرائیلی که پیش از دیدار با قاضی حداکثر ۴۰ روز در زندان نگهداری می‌شوند.

بنابراین طبق قانون اسرائیل بین کودکان بر اساس نژاد، یک اختلاف و تبعیض کامل وجود دارد.

پرس تی‌وی: آیا هیچ موسسه خیریه یا سازمان مردم نهادی که در این زمینه فعالیت کند وجود ندارد؟ آیا این مساله به صورت بین‌المللی‌تر مورد بررسی قرار نمی‌گیرد؟

رزق: خب سازمان‌های حقوق بشری در این زمینه بسیار فعال و پرتلاش هستند و گزارش‌های زیادی درباره این تبعیض و تفاوت رفتار با این کودکان منتشر شده حتی در زمینه تعریف واژه کودک و معنای آن.

طبق قانون و مقررات رژیم اسرائیل، افراد ۱۸ ساله و کم‌تر از آن کودک محسوب می‌شوند اما این در حالی است که (بر اساس این قانون) فلسطینیان بالای ۱۶ سال، کودک به حساب نمی‌آیند.

بنابراین قوانین بزرگسالان برای این افراد کاربرد دارد و حتی در مراکز بازداشت کودکان نیز نگهداری نمی‌شوند، آن‌ها در بازداشت‌گاه‎ بزرگسالان زندانی می‌شوند و خود این مساله هم نقض کنوانسیون حقوق کودک به شمار می‌رود.

اما مساله اساسی این است که این گزارش‌ها اغلب مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرند چرا که اسرائیل به هیچ‌یک از کنوانسیون‌های ژنو یا قوانین بین‌المللی احترام نمی‌گذارد. آن‌ها در واقع این مساله را به رسمیت نمی‌شناسند که کرانه باختری تحت اشغال قرار دارد.

بنابراین معمولا می‌توانند قوانین بین‌المللی را دستکاری و ادعا کنند که این مساله در این منطقه کاربردی ندارد چرا که قوانین بشردوستانه بین‌المللی فقط برای مردمی که سرزمین‌شان اشغال شده کاربرد دارند.

پرس تی‌وی: یک ایده وجود دارد که یک فرد اسرائیلی به یک کودک فلسطینی به عنوان تهدیدی بالقوه می‌نگرد و بنابراین معتقد است باید با شیوه‎ای کاملا متفاوت با وی برخورد شود.

رزق: در واقع یک دادستان اسرائیلی بود که اساسا ادعا کرد هر کودک فلسطینی به عنوان یک تروریست بالقوه محسوب می‌شود و بنابراین به نظر آن‌ها دستگیری ۷۰۰ کودک فلسطینی در هر سال قانونی است و فکر می‌کنم تا این لحظه حدود ۲۰۰ کودک فلسطینی نیز به صورت ماهیانه دستگیر می‌شوند و همه آن‌ها مراحل احساس حقارت، بازجویی، دستبند خوردن و تمامی انواع شکنجه، سلول انفرادی، انزوا، بد رفتاری، محرومیت از حقوق قانونی و پزشکی را تجربه می‌کنند اما این مساله تنها زمانی تغییر خواهد کرد که جامعه بین‌المللی رژیم اسرائیل را در قبال معاهداتی که امضا کرده، قوانین بین‌المللی و سایر قوانین مسئول بداند.

در غیر این صورت، تمامی این اقدامات تثبیت شده سازمان‌های بین‌المللی از جمله سازمان‌های حقوق بشری بدون اجرای قانون معنایی نخواهد داشت.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=37291

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]