5

وزارت صنعت: سهم اینستاگرام از شغل‌های اینترنتی کمتر از ۳ درصد است

  • کد خبر : 373355
  • ۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۸

معاون وزیر صمت گفت: «تجارت الکترونیکی» و کسب‌وکار مجازی در کشور، حداقل ۱۳۰۰ هزار میلیارد تومان در سال فروش دارد و صد‌ها زیرشاخه دارد و کسب‌وکار‌هایی که در اینستاگرام بودند، کمتر از ۳ درصد این عدد بودند.

«علیرضا شاه‌میرزایی» معاون وزیر صمت گفت: متأسفانه عدّه‌­ای آمار‌های غلط از میزان کسب‌وکار‌های تعطیل شده می­‌دهند که هیچ پایه و اساسی ندارد و از سوی دیگر، عده‌­ای نیز ساده‌انگاری می­‌کنند و راه­‌حل­‌های سطحی می‌دهند که هر دو طرف غلط است.

به گزارش تسنیم، او گفت: «تجارت الکترونیکی» و کسب و کار مجازی در کشور، حداقل ۱۳۰۰ هزار میلیارد تومان در سال فروش دارد و صد‌ها زیرشاخه دارد و کسب‌وکار‌هایی که در اینستاگرام بودند، کمتر از ۳ درصد این عدد بودند. از کسانی که براساس برخی از فرضیات، سریعاً آمار بیکاری و تعطیلی کسب‌وکار‌ها را اعلام کردند، سؤال کردیم که با چه مبنایی به این آمار‌ها رسیدید و آن‌ها هیچ پاسخی نداشتند.

شاه­‌میرزایی ضمن انتقاد از ساده‌انگاری و پاک کردن صورت مسأله گفت: در طرف مقابل، عده­‌ای سعی می­‌کنند مسأله را کوچک کنند و بگویند هیچ مشکلی وجود ندارد. درحالی‌که مشکل وجود دارد و مشکل پیچیده‌­ای هم هست و با راه­‌حل­‌های ساده نمی‌توانیم کسب‌وکار‌ها را به سمت پلتفرم‌های داخلی بکشانیم.

معاون تجارت و خدمات وزیر صمت، ضمن برشمردن برخی از کمبود‌ها و مشکلات گفت: اگر می‌خواهیم پلتفرم­‌های داخلی، پذیرای کسب‌وکار باشند، باید کمبود‌های فنی آن‌ها رفع شود و از نظر جذابیت فرهنگی و اجتماعی هم ارتقا یابند.

شاه‌­میرزایی ضمن اشاره به یکپارچگی «صنایع فرهنگی» با «تجارت الکترونیکی» گفت: اینکه برخی فکر می­‌کنند کسب‌وکار‌ها به دلیل موانع تجاری، از پلتفرم­‌های داخلی استقبال نمی­‌کنند غلط است؛ چرا که ابتدا باید چهره‌­ها و تولیدکنندگان محتوای فرهنگی از این پلتفرم­‌ها استقبال کنند و جمعیت جذب شود تا کسب‌وکار‌ها هم به این پلتفرم­‌ها جذب شوند.

معاون وزیرصمت گفت: برخی فکر می‌­کنند کسب‌وکار‌ها پشت در صف کشیده‌­اند و می­‌خواهند سرمایه­‌گذاری کنند و هیچ مشکلی نمانده جز «مجوز». این افراد دچار دو نوع توهم هستند: یک توهم اینکه تمام مشکلات حل شده است و دومین توهم اینکه مشکلی به نام «مجوز» وجود دارد. درحالی‌که اساساً مشکل مجوز ماه‌ها است که حل شده است. وقتی در ده دقیقه و در نیمه‌­های شب شما می­‌توانید «اینماد» بگیرید و به درگاه بانکی برسید، چرا همچنان عده‌­ای آدرس غلط می­‌دهند و فرافکنی می­‌کنند؟

شاه­‌میرزایی ضمن اشاره به اینکه بیش از دوسوم فعالیت‌های تجارت الکترونیکی و کسب‌وکار مجازی، اساساً ثبت­‌محور هستند و نیاز به مجوز ندارند گفت: مجوزدهی مابقی هم کاملاً الکترونیکی و بدون اعمال سلیقه شخصی انجام می‌شود و اگر کسی معطل می­‌شود به خاطر این است که برخی دستگاه‌ها مسئولیت خود را به درستی انجام نمی­‌دهند. مثلاً برای پاسخ به استعلام مالیاتی، مهلت دو هفته‌­ای وجود دارد، ولی گاهی در روز پایانی این مهلت، بدون دلیل فقط اعلام رد می‌­شود.

معاون تجارتو خدمات وزارت صمت با اشاره به آمار حدود ۲۰۰ اینماد در روز در ۶ ماه گذشته گفت: اگر مشکل در شروع فعالیت بود، روزانه ۲۰۰ اینماد صادر نمی‌­شد. اگر مشکل در زنجیره تجارت و خدمات بود، به عدد ۱۳۰۰ همت فروش سالانه در این حوزه نمی­‌رسیدیم که حدود ۱۷% کل فروش خُرد کشور است. اگر این حجم فعالیت را عده‌­ای درست تصور کنند، متوجه می­‌شوند که مسائل تجارت الکترونیکی به سادگی که آن‌ها می‌­فهمند نیست.

شاه‌­میرزایی در پایان ضمن تقدیر از فعالان تجارت الکترونیکی کشور گفت: ده‌ها هزار کسب و کار کوچک و بزرگ در این حوزه در کشور فعالیت می‌­کنند و در شرایط سخت نظیر کرونا و هر زمان که کشور به آن‌ها نیاز داشته به یاری مردم شتافته‌­اند؛ بنابراین نباید فضا را طوری ترسیم کنیم که از اهمیت این بخش غفلت شود و یا مسائل آن‌ها را به چند مسأله جزئی تقلیل دهیم.

معاون وزیرصمت در مراسم روز ملی تجارت الکترونیکی اعلام کرد: متأسفانه شاهد آمار‌های غلط و همچنین آدرس‌­های غلط و حرف‌­های غیرمنطقی در حوزه تجارت الکترونیکی و کسب‌وکار‌های مجازی هستیم.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=373355

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر