3

همه کاربران خدمات گمرکی می توانند ضمانت نامه بانکی ارائه دهند

  • کد خبر : 37358
  • ۲۸ تیر ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۷

همه افراد می توانند (ضمانت نامه) بگیرند و به هیچ وجه ضمانت نامه بانکی مختص واحد تولیدی نیست و واحد تجاری هم می تواند آن را بگیرد.

افق نیوز:(ofoghnews.ir) رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت : دربخشنامه ضمانت نامه بانکی
(بسته حمایتی گمرک از تولید ملی) از همه کسانی که به گمرک مراجعه و کالا وارد کنند ضمانت نامه بانکی پذیرفته می شود اما زمان های آن متفاوت است.
عباس معمارنژاد در مصاحبه با تلویزیون ( سیمای جمهوری اسلامی ایران) افزود : مدت ضمانتنامه ، اگر واحد تولیدی باشد ۶ ماه است و اگر واحد تجاری باشد ۳ ماه زمان دارد.
معمارنژاد گفت : همه افراد می توانند (ضمانت نامه) بگیرند و به هیچ وجه ضمانت نامه بانکی مختص واحد تولیدی نیست و واحد تجاری هم می تواند آن را بگیرد.
وی گفت : به منظور تنظیم حجم عملیات گمرکی در گمرک تهران و شهید رجایی و فقط در این گمرکات بالای ۵۰ میلیون تومان است و اگر ما خواسته باشیم ضمانت نامه زیر ۲۰ میلیون تومان را بپذیریم آن وقت ابزار کنترل آن را نداریم ، بنابر این از کل گمرکات کشور این دو گمرک هستند که ۵۰ درصد گمرکات کشور را انجام می دهند.
وی در مورد طرح شبکه نظارت و بازرسی مردمی (شبنم) اظهار داشت : در گمرک به هیچ وجه نمی توانیم سندی را به اسنادی که برای ترخیص لازم است اضافه کنیم چرا که در فضای کسب و کار خلل ایجاد می کند بنابر این مصوبه این شد که کالاهایی که ثبت سفارش می شوند در موقع ثبت سفارش ، کد رهگیری شبنم را دریافت کنند ،بنابر این اگر کسی به گمرک مراجعه کرد و ثبت سفارش در اختیار داشت می فهمیم که او کد رهگیری را گرفته است و دیگر هیچ مدرکی را کنترل نمی کنیم.
رئیس کل گمرک گفت : در ماه اول خللی ایجاد شده بود که قرار شد در گمرک در مورد کد رهگیری یا طرح شبنم فقط ثبت سفارش را می گیریم و اگر کالایی از ۱-۲-۹۱ به این طرف ثبت سفارش داشت از نظر ما کالایی است که کد رهگیری شبنم را هم گرفته کرده است بنابر این هیچ مدرک دیگری لازم نخواهد داشت.
وی با تاکید بر اعتماد به فعالان بازرگانی گفت : در جهت اعتماد حر کت می کنیم و
در جهت اعتماد به تولید کننده ، وارد کننده و فعال اقتصادی کاملاً پیش قدم هستیم در دنیا براساس مستندات سازمان جهانی گمرک فعال اقتصادی خوشنام و مجاز را تعریف می کنند و همه هم فعال اقتصادی خوشنام نمی شوند.
معمارنژاد گفت : اگر ژاپن تشریف ببرید از این همه شرکتی که دارد حدود ۹۷۰ شرکت فعال اقتصادی مجاز است. به این فعال اقتصادی مجاز که براساس شاخص هایی در این رتبه قرار گرفته است اعتماد می کنند، حداکثر تسهیلات را می دهند ، حتی حقوق و عوارض را بعداً می دهند اما ، در همان کشورها گمرک این حق را برای خودش قائل می شود که بعداً بر مبنای مدیریت ریسک به این شرکت ها مراجعه کند و درباره نکاتی که اظهار کرده اند ، راستی آزمایی کند.
وی تاکید کرد : در قانون امور گمرکی جدید هم بحثی به نام حسابرسی پس از ترخیص داریم ، یعنی اینکه ما به اظهار صاحبان کالایی که از فعالان اقتصادی خوشنام هستند ، اعتماد کنیم و بعد تا دو سال طبق قانون باید این حق را داشته باشیم که به دفاتر آنها مراجعه کنیم و بر مبنای مدیریت ریسک ببینیم آن چیزی که به ما اظهار شده صحت داشته یا نداشته است و کار را بر این مبنا جلو ببریم.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=37358

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]