1

تفاوت بازاریاب و کارشناس فروش دقیقا در چیست؟

  • کد خبر : 373788
  • ۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۸

فروش و بازاریابی را می‌توان حوزه‌هایی بسیار حیاتی و مهم برای کسب‌وکارهای مختلف دانست. کارشناسان فروش و بازاریابی، همکاری نزدیکی با یکدیگر داشته تا بتوانند به افزایش فروش محصولات و خدمات شرکت کمک نمایند.

شرکت‌های مختلف برای سودآوری و افزایش تعداد مشتریان خود، به استخدام کارشناس فروش دورکار، کارشناس فروش حضوری، تمام‌وقت یا پاره‌وقت نیاز دارند.

این در حالی است که حوزه‌های فروش و بازاریابی محصولات یا خدمات، تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. درحالی‌که مجموعه فعالیت‌های بازاریابی موجب افزایش آگاهی از برند شده و اطلاعات مشتریان بالقوه را درباره شرکت افزایش می‌دهد، فعالیت‌های فروش منجر به فروش مستقیم محصولات و خدمات شده و مشتریان بالقوه را به مشتریان واقعی تبدیل می‌کند. در ادامه این مقاله توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه خواهیم کرد.

منظور از فروش محصولات یا خدمات چیست؟

زمانی که یکی از مشتریان بالقوه محصول یا خدمتی را از یک کارشناس فروش یا فروشنده دریافت می‌کند، فروش محصولات شرکت اتفاق افتاده است. در این صورت مالکیت محصولات و خدمات به مشتری منتقل می‌شود. فروش محصولات و خدمات که عمدتا بر پایه اعتماد مشتریان بالقوه به کارشناسان فروش و بازاریابی است، می‌تواند به شکل خرده‌فروشی یا عمده‌فروشی انجام شود.

در حقیقت شغل کارشناس فروش یکی از پر تقاضاترین فرصت‌های شغلی موجود در بازار کار امروز است. روزانه آگهی‌های استخدامی متعددی در کاریابی‌های آنلاین برای استخدام کارشناس فروش دورکار، تمام‌وقت و پاره‌وقت منتشر می‌شود.

از انواع فروش می‌توان به فروش حضوری و فروش تلفنی اشاره کرد. برای مشاهده آگهی‌های استخدام کارشناس فروش مسلط به زبان انگلیسی به صورت ریموت، روی لینک مورداشاره کلیک کنید. در بخش های بعدی، توضیحات بیشتری درباره وظایف کارشناس فروش آورده شده است.

بازاریابی چیست؟

بر اساس یک تعریف می‌توان بازاریابی (Marketing) را مجموعه اقداماتی دانست که به ارتقای سطح فروش محصولات یا خدمات منجر می‌شوند. اقداماتی مانند تحقیقات بازار و انجام تبلیغات، جزء مهم‌ترین فعالیت‌های موردتوجه در حوزه بازاریابی هستند.

این در حالی است که پدر بازاریابی نوین، فیلیپ کاتلر (Philip Kotler)، بازاریابی را مجموعه فرآیندهای اداری و اجتماعی می‌داند که مشتریان بالقوه کسب‌وکارها از طریق این فعالیت‌ها، می‌توانند به خواسته‌های خود دست‌یافته و نیازهای‌ خود را برطرف سازند.

در حقیقت فروش محصولات و تبلیغات را می‌توان بخشی از فعالیت‌های یک کسب‌وکار دانست که به‌عنوان فعالیت‌های بازاریابی تعریف می‌شوند. واحد بازاریابی شرکت مسئول ارائه اطلاعات صحیح به مشتریان درباره محصولات و خدمات است. همچنین یک کارشناس فروش و بازاریابی، باید از تحویل محصول و کیفیت کالا یا خدمات عرضه‌شده به مشتریان اطمینان یابد.

تفاوت بازاریاب و کارشناس فروش

یک کارشناس فروش موفق باید با استفاده از دانش و مهارت‌های خود، درک صحیحی از نیازهای مشتریان بالقوه داشته باشد تا بتواند اهداف فروش شرکت را محقق سازد. این در حالی است که یک بازاریاب، مسئول ارائه اطلاعات صحیح به مشتریان احتمالی محصولات و خدمات شرکت است.

از دیگر وظایف کارشناس فروش، برقراری ارتباطی سازنده و همراه با نوع‌دوستی با مشتریان بالقوه است. درحالی‌که یک بازاریاب وظیفه دارد ارتباطات کاری خود را به حداکثر میزان ممکن افزایش دهد. در این صورت یک کارشناس فروش و بازاریابی می‌تواند به حداکثر تعداد مشتریان احتمالی دسترسی داشته باشد.

یکی دیگر از وظایف کارشناس فروش، تبدیل مشتریان احتمالی به مشتریان واقعی است. این در حالی است که یک بازاریاب یا مسئول بخش های بازاریابی شرکت، مسئول جلب رضایت مشتریان بالقوه و هدایت آن‌ها به سمت خرید محصولات و خدمات شرکت است. در حقیقت یک بازاریاب همواره به دنبال روش‌هایی برای پیدا کردن بازار محصولات و خدمات، جهت معرفی کالاهای شرکت به مشتریان احتمالی است.

به شکلی که یک بازاریاب از طریق انجام تحقیقات بازار و با استفاده از استراتژی‌های مناسب برای فروش و بازاریابی، به دنبال یافتن مشتریان بالقوه است. درحالی‌که یک کارشناس فروش با برقراری تعامل سازنده با مشتریان بالقوه، گفت‌وگوهای خود را به سمت فروش محصولات و نهایی کردن اهداف فروش پیش می‌برد. در ادامه درباره وظایف یک کارشناس فروش توضیحات بیشتری آورده شده است.

شرح وظایف کارشناس فروش

پیش از بررسی آگهی‌های استخدام کارشناس فروش دورکار، تمام‌وقت یا پاره‌وقت، بهتر است نگاهی به وظایف کارشناس فروش بیندازیم. شرح وظایف کارشناس فروش و بازاریاب می‌تواند به روشن‌تر شدن جایگاه شغلی این دو حرفه، کمک فراوانی نماید. به همین دلیل در این بخش و بخش بعدی، به معرفی وظایف کارشناس فروش و بازاریاب می‌پردازیم. برخی از مهم‌ترین وظایف کارشناس فروش عبارت‌اند از:

  • فروش محصولات و خدمات به مشتریان بالقوه بر اساس نیازهای مشتریان
  • تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان واقعی با استفاده از تکنیک های فروش
  • برنامه‌ریزی روزانه برای برقراری تماس با مشتریان بالقوه
  • ارائه اطلاعات جدید، کامل و به‌روز درباره محصولات و خدمات شرکت به مشتریان بالقوه مطابق با هدف فروش
  • ثبت سفارش مشتریان
  • ثبت شکایات و پیشنهادهای مشتریان
  • ارائه اطلاعات و گزارش‌های فروش به تیم فروش و بازاریابی شرکت در صورت لزوم

وظایف بازاریاب

بازاریاب‌ها را می‌توان جزء مهم‌ترین و ارزشمندترین منابع انسانی در بسیاری از کسب‌وکارها دانست. انجام تحقیقات بازار به‌منظور شناسایی مشتریان احتمالی، یکی از اصلی‌ترین اهداف فروش و بازاریابی شرکت است که انجام آن، بر عهده بازاریاب و بخش های بازاریابی یک کسب‌وکار است.

همچنین بررسی کمپین‌های قبلی که در حوزه بازاریابی و فروش به شکل موفقی عمل کرده‌اند، از دیگر وظایف یک بازاریاب محسوب می‌شود. در ادامه برخی از مهم‌ترین وظایف یک بازاریاب آورده شده است:

  • همکاری با تیم بازاریابی و فروش به‌منظور دستیابی به اهداف فروش و بازاریابی مطابق با برنامه زمان‌بندی اعلام‌شده
  • ایجاد تقویم محتوایی برای شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های مختلف
  • ارائه مشاوره‌های لازم برای طراحی و جانمایی بیلبوردهای تبلیغاتی و نحوه انتشار تبلیغات در تلویزیون، رادیو، شبکه‌های اجتماعی و ایمیل مشتریان احتمالی
  • ملاقات با مشتریان احتمالی به‌منظور معرفی برند، محصولات و خدمات

بررسی آگهی‌های استخدام کارشناس فروش دورکار

معمولا در آگهی‌های استخدام کارشناس فروش دورکار، تمام‌وقت یا پاره‌وقت، از عنوان شغلی کارشناس فروش و بازاریابی برای جذب و استخدام کارجویان استفاده می‌شود. هرچند ممکن است آگهی‌های استخدام بازاریاب و کارشناس فروش شرکت، به شکل جداگانه‌ای منتشر شوند. برخی از شرایط و مهارت‌های مورداشاره برای استخدام کارشناس فروش تلفنی و بازاریاب عبارت‌اند از:

  • آشنایی به زبان انگلیسی
  • آشنایی با روش‌های فروش و توانایی استفاده از تکنیک های فروش و بازاریابی
  • مهارت‌های ارتباطی قوی
  • توانایی درک و شناسایی نیازهای مشتریان
  • بردباری و صبر زیاد
  • توانایی جلب رضایت مشتری
  • قدرت حل مسئله
  • نوع‌دوستی و همدلی

همچنین از کسب‌وکارهایی که روزانه اقدام به انتشار آگهی‌های استخدام کارشناس فروش دورکار، تمام‌وقت یا پاره‌وقت می‌کنند می‌توان به شرکت‌های پخش‌کننده محصولات غذایی، شرکت‌های فعال در صنایع خودروسازی، تجهیزات پزشکی و لوازم‌خانگی اشاره کرد.

جمع‌بندی

حوزه‌های فروش و بازاریابی جزء محبوب‌ترین حوزه‌های کاری در کشور هستند. هرچند بازاریاب‌ها و کارشناسان فروش با فعالیت‌ های خود می‌کوشند تا اهداف فروش شرکت را محقق سازند، اما تفاوت‌هایی بین وظایف کارشناس فروش و وظایف یک بازاریاب وجود دارد. در این مقاله به معرفی مفهوم فروش و بازاریابی پرداخته و برخی از مهم‌ترین وظایف کارشناس فروش و بازاریاب را برشمردیم.

همچنین با ارائه توضیحاتی درباره تفاوت بازاریاب و کارشناس فروش، به بررسی آگهی‌های استخدام کارشناس فروش دورکار، تمام‌وقت و پاره‌وقت پرداختیم. امیدواریم با مطالعه این مقاله بتوانید تصمیم گیری بهتری در رابطه با انتخاب مسیر شغلی موردنظر خود، در حوزه فروش و بازاریابی داشته باشید.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=373788

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر