1

واگذاری زمین رایگان به جوانان قشمی برای ساخت مسکن/ عملیات اجرایی پل خلیج فارس پس از سال‌ها وقفه آغاز می‌شود

  • کد خبر : 374381
  • ۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۹

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، حاکمیت متمرکز در مناطق آزاد و اجرای دقیق قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی ایران را به عنوان راهکاری برای برون‌رفت این مناطق از بحران برشمرد.

به گزارش فرینا به نقل از خبرگزاری افق، افشار فتح‌الهی در نشست با سردبیران و دبیران رسانه‌های کشور، گفت: بسیاری از قوانین مالیاتی و گمرکی که در سال‌های گذشته وضع شده با ماهیت و روح مناطق آزاد تطابق ندارد و منجر به تضعیف این مناطق و فشار مضاعف بر سرمایه‌گذاران شده است.
فتح الهی ادامه داد: در سفر سیدابراهیم رییسی، رییس جمهوری اسلامی ایران به جزیره قشم دوگانگی مدیریت و وضع قوانین متضاد با اهداف مناطق آسیب‌شناسی و بررسی شد و پس از سفر رییس جمهور به اروند نیز دستور تفویض اختیار مدیریت مناطق به مدیرعامل هر منطقه به مدت یک سال و به صورت آزمایشی صادر شد.
وی تاکید کرد: در آستانه تنظیم برنامه هفتم توسعه کشور قرار داریم و در سیاست‌گذاری‌های کلان باید ساز و کار مناسب برای توسعه مناطق و افزایش سرمایه‌گذاری مدنظر قرار گرفته شود چرا که در صورت تضعیف بیش از پیش مناطق اساساً وجود منطقه آزاد در کشور تهی از معنا می‌شود.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم یادآور شد: نباید فراموش کنیم که تنها قوانین متضاد و دست‌ و پاگیر نبوده که موجب شده امروز و بعد از گذشت ۳۰ سال از تاسیس، مناطق آزاد متهم شوند که دروازه واردات هستند بلکه ضعف نگاه کارشناسی و نبود عملکرد مناسب مدیران در دولت‌های مختلف نیز به این موضوع دامن زده است.
فتح الهی با بیان اینکه در دولت سیزدهم برای نخستین بار تراز تجاری منطقه آزاد قشم از زمان تاسیس مثبت شده، تصریح کرد: در یک سال گذشته تلاش بر این بود که منطقه آزاد قشم به جایگاه اصلی خود در حوزه صادرات بازگردد و خوشبختانه در این موضوع موفق شدیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ضعف زیرساخت‌های جزیره قشم، افزود: باید قبل از تاسیس منطقه آزاد زیرساخت‌ها تکمیل می‌شد و در اختیار سرمایه‌گذاران و مردم قرار می گرفت اما این اتفاق نیفتاده و همچنان نیز این معضل ادامه دارد، از همین روی تکمیل زیرساخت‌های اساسی از جمله راه مناسب، آب و مسکن از جمله مهترین موضوعاتی هستند که در یک سال گذشته مدنظر قرار گرفته است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در تشریح اقدامات انجام شده برای تکمیل رینگ بزرگراهی شرق جزیره، بیان کرد: آغاز عملیات اجرایی پروژه ۶۰ کیلومتری ساحل جنوبی حدفاصل شهر قشم تا فرودگاه بین‌المللی با اعتبار ۱۵۰۰ میلیارد تومان یکی از پروژه‌های محوری است که در ۳ سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.
فتح الهی ادامه داد: همچنین با بهره‌برداری از محور لافت به درگهان به طول ۴۰ کیلومتر و با اعتبار ۹۰۰ میلیارد تومان تا سه سال آینده، محورهای ارتباطی شرق جزیره تکمیل می‌شود.
وی، تکمیل شبکه جامع ارتباطی خلیج فارس معروف به پل خلیج فارس را از دیگر پروژه های کلان بر شمرد که خواسته دیرینه مردم جزیره است و عملیات اجرایی آن پس از سال‌ها وقفه به زودی آغاز خواهد شد.
به گفته رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد قشم، با توجه به اهمیت استراتژیک طرح شبکه جامع ارتباطی خلیج‌فارس به جهت اتصال جزیره استراتژیک قشم به سرزمین اصلی و نقشی که در توسعه کریدور شمال ـ جنوب کشور دارد، عملیات اجرایی‌ پل با حضور معاون اول رییس جمهور و با سرمایه‌ای بالغ‌بر ۴۰۰ میلیون یورو اعتبار، به عنوان یکی از ارکان اصلی طرح شبکه جامع، آغاز می‌شود.
فتح الهی اظهار کرد: این پروژه به طول ۳۴۳۰ متر دارای عرض عرشه ۳۲ متری و پایه‌هایی با دهانه ۳۶۰ متری بر روی دریا است که با استفاده از سیستم کابلی، ۴ لاین مسیر تردد خودرو، یک لاین مسیر تردد راه‌آهن به همراه خطوط اضطراری و پیاده راه را شامل می‌شود و برای ساخت آن با قرارگاه خاتم‌الانبیاء قرارداد منعقد و پیش پرداخت‌های لازم انجام شده است.
وی ادامه داد: این پل علاوه بر نقش مهمی که در توسعه اقتصادی و صنعتی جزیره بازی می‌کند موجب رونق گردشگری نیز خواهد شد چراکه تنها در نوروز امسال ۱۳۴ هزار خودرو از مسیر دریایی به جزیره سفر کردند.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، تلاش برای تامین آب شرب پایدار قشموندان را از دیگر برنامه‌های سازمان برای تکمیل زیرساخت‌ها برشمرد و افزود: پروژه آب شیرین‌کن ۱۵۰۰ مترمکعبی شهر قشم در یک سال گذشته به بهره‌برداری رسید و ۴ پروژه نیز در نقاط مختلف در مرحله اجرایی قرار دارند.
فتح الهی ادامه داد: انعقاد قرارداد سرمایه گذاری به روش BOT جهت تامین آب شهر به ظرفیت ۱۰ هزار مترمکعب در روز با سرمایه‌گذاری معادل ۲۵۵ میلیارد تومان توسط شرکت فرآب یکی از اقدامات مهم انجام شده توسط سازمان منطقه آزاد قشم برای رفع چالش تامین آب جزیره اجرایی و کلنگ آغاز احداث آن به زمین زده شد.
وی تصریح کرد: آب‌شیرین کن ۴ هزار مترمکعبی باسعیدو در غرب جزیره نیز هم اکنون ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا خرداد ۱۴۰۲ وارد مدار می‌شود و دو واحد ۴ هزار مترمکعبی دیگر مجموعا ۸ هزار متر مکعب در روستاهای سلخ و تورگان هم تا پایان سال ۱۴۰۲ به بهره‌برداری می‌رسد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با اشاره به وضعیت نامناسب مالکیت مسکن در جزیره به دلیل سیاست‌های غلط واگذاری زمین در سال‌های گذشته افزود: با وجود زمین‌فروشی‌های گسترده و نامتعارف در جزیره بسیاری از جوانان بدون مسکن مانده بودند و بعد از ازدواج نیز در خانه‌های پدری ساکن بودند اما در دولت سیزدهم حل چالش مسکن به عنوان یکی از عوامل کلیدی در ترویج ازدواج جوانان در دستور کار قرار گرفته است.
فتح الهی ادامه داد: هدف ما در این طرح پایان بورس بازی زمین و خانه دار کردن مردم به صورت واقعی است، از همین روی زمین به صورت رایگان در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد و تنها هزینه آماده‌سازی به صورت اقساط و در زمان تحویل مسکن از آنها دریافت می‌شود.
وی تصریح کرد: از زمان ارائه طرح مسکن جوانان جزیره قشم در سال ۱۴۰۰، تاکنون در ۴ مرحله، کلنگ زنی‌هایی در روستاهای غربی جزیره به انجام رسیده که یک هزار و ۸۷۰ جوان بومی را از نعمت داشتن زمین و خانه بهره‌مند خواهد کرد، این درحالی است که از ابتدای تأسیس منطقه آزاد قشم، هیچ برنامه‌ای برای حل مشکل مسکن در جزیره اجرایی نشده بود.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در ادامه تولید آبزیان را از ظرفیت‌های بی‌نظیر جزیره برشمرد و گفت: نخستین پرورش میگو به روش متراکم در جزیره قشم در دولت مردمی راه‌اندزای شد و مزرعه پرورش فوق متراکم نیز به زودی راه‌اندازی می شود و الگوی این نوع کشت برای نوار ساحلی جنوبی در حال آماده‌سازی است چرا که دانش فنی آن تا پیش از این در کشور وجود نداشت.
به گفته فتح‌الهی، کشت متراکم میگوی نسبت به کشت سنتی میزان بهره‌برداری به ازای هرهکتار را به‌طرز چشمگیری افزایش می‌دهد و تا ۱۰۰ تن نیز می‌رسد و مشکلات محیط زیستی کشت سنتی را نیز در پی ندارد.
وی همچنین توسعه پرورش ماهی در قفس را یکی دیگر از ظرفیت‌های جزیره برشمرد و افزود: با توجه به موقعیت مناسب جزیره در این زمینه تاکنون ۸ مجوز پرورش ماهی در قفس صادر شده است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در تشریح وضعیت پروژه بانکرینگ سلخ، بیان کرد: این پروژه در ساحل جنوبی جزیره قشم و منطقه سلخ و در دهانه تنگه هرمز واقع شده و ۵ مایل دریایی با آبراه بین المللی خلیج فارس فاصله دارد و به صورت ویژه برای سوخت رسانی به کشتی‌ها در نظر گرفته شده است.
به گفته فتح‌الهی هم اکنون بخشی از سهام این شرکت در اختیار سازمان منطقه آزاد قشم قرار ندارد و پس از سفر رییس جمهور به جزیره مقرر شد این سهام به سازمان واگذار شود و رایزنی‌های در این خصوص انجام شده و در صورت واگذاری سهام این شرکت به منطقه آزاد مشکلات پیش روی آن سریعتر برطرف می‌گردد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=374381

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر