5

یک چرخش قابل توجه در احیای برجام/ ماجرا چیست؟

  • کد خبر : 374916
  • ۰۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۶

مقامات اسرائیلی مدعی هستند که ایالات متحده تصور می کند که از نظر جمهوری اسلامی، همزمان با اعتراضات اخیر، بهبود وضعیت اقتصادی دشوار شده و بنابراین توافق هسته ای ممکن است به نفع ایران باشد.

یک چرخش قابل توجه در احیای برجام/ ماجرا چیست؟

به گزارش خبرگزاری افق نشریه هاآرتص در گزارشی نوشت: مقامات امنیتی اسرائیل بر این باورند که توافق هسته ای با ایران هنوز محتمل است و از این بابت نگرانند که کابینه آینده تل آویو همکاری آمریکا و اسرائیل در مورد ایران را به خطر بیندازد.

بر اساس ای گزارش، مقامات اسرائیلی مدعی هستند که ایالات متحده همچنان به دنبال دستیابی به توافق هسته ای با ایران است و از حمایت نهادهای دفاعی ایالات متحده برخوردار است. این ادعا علیرغم تصاویری که اخیراً در رسانه های اجتماعی منتشر شده است که در آن جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده تائید می کند که توافق «مرده» است.

مقامات اسرائیلی مدعی هستند که ایالات متحده تصور می کند که برای جمهوری اسلامی، همزمان با اعتراضات اخیر، بهبود وضعیت اقتصادی دشوار شده و بنابراین توافق هسته ای ممکن است به نفع ایران باشد.

توافق هسته ای مجدد با ایران از حمایت قابل توجهی در ایالات متحده برخوردار بود، تا اینکه اتهامات علیه ایران برای ارسال به روسیه برای استفاده در جنگ با اوکراین، این مسئله را از مسیر خارج کرد. علی رغم این که ایران بارها مداخله در جنگ اوکراین را رد کرده، اما این اتهامات ادعایی از سرگیری مذاکرات توافق هسته ای را دشوارتر کرد.

در روزهای گذشته، مقامات اسرائیلی به سرعت اظهارات بایدن مبنی بر پایان یافتن توافق را جشن گرفتند، اما نهادهای امنیتی احتیاط نشان می‌دهند و سخنان رئیس‌جمهور آمریکا را به عنوان یک لغزش زبان تلقی می‌کنند تا یک بیانیه واقعیت.

مقامات دولت ایالات متحده که از این موضوع اطلاع داشتند به هاآرتص گفته اند که با وجود شرایط چالش برانگیز کنونی، طی چند ماه آینده یک چرخش قابل توجه در توافق هسته ای در راه است.

در روزهای اخیر فیلمی از جو بایدن که متعلق به ماه نوامبر است در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود که او در آن ادعا می کرد توافق هسته ای «مرده» است. در این فیلم، بایدن در پاسخ به این سوال که آیا او اعلام خواهد کرد که توافق ایران توسط ایرانیان آمریکایی مرده است یا خیر، پاسخ می دهد: «مرده است اما ما آن را اعلام نمی کنیم».

در دوره کابینه لاپید-بنت، مقامات اسرائیلی گفتگوهای محرمانه ای را برای ارزیابی آمادگی اسرائیل برای درگیری نظامی با ایران آغاز کردند.

یک منبع آگاه در خصوص این موضوع به هاآرتص گفت: «اوضاع به حدی پیش رفته است که وظیفه تهیه طرح های عملیاتی جدید، تهیه بودجه برای خرید تسلیحات و تهیه تجهیزات ویژه مورد نیاز برای چنین عملیاتی به آنها سپرده شده است. کابینه بودجه هنگفت میلیارد دلاری را برای حمله به ایران، خرید تسلیحات پیشرفته، و تشدید روابط نظامی با ایالات متحده، کشورهای حاشیه خلیج فارس و سایر متحدانش تصویب کرد».

با این وجود، یک مقام اسرائیلی دیگر به هاآرتص گفت: «اسرائیل بدون حمایت و همکاری آمریکا، هیچ ظرفیت عملی برای حمله موثر به ایران ندارد و هرکس خلاف این را بگوید عمدا دروغ می‌گوید».

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=374916

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر