1

کاشت ۱۸۰۰ نهال حرا در رویداد “سر زور زوما” در قشم

  • کد خبر : 375347
  • ۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۳

مدیر ژئوپارک جهانی قشم از کاشت ۱۸۰۰ نهال حرا در رویداد نهال‌کاری ” سر زور زوما” در قشم خبر داد و گفت: این رویداد با همکاری فعالان محیط و حوزه گردشگری و سازمان منطقه آزاد قشم برگزار شد.

کاشت 1800 نهال حرا در رویداد "سر زور زوما" در قشم

به گزارش  خبرگزاری افق به نقل از تسنیم ، سجاد اشگرف روز یکشنبه با اعلام این خبر اظهار داشت: رویداد نهال‌کاری ” سر زور زوما” با هدف کمک به حفظ و احیای درختان حرا به‌منظور دستیابی به مفاهیم و استانداردهای شبکه ژئوپارک های جهانی یونسکو از طریق آموزش، احیای دانش بومی و مشارکت جامعه محلی در ذخیره‌گاه زیست کره حرا در بندر تاریخی گوران و مشارکت تعاونی روستایی این بندر اجرا شد.

وی خاطرنشان کرد: طرح “سر زور زوما” از دو سال پیش با مشارکت دهیاری، شورا و علاقه‌مندان به محیط زیست در روستای گوران قشم آغاز شده و در نخستین سال اجرای این طرح در روستای گوران ۲۰۰ اصله نهال در جنگل‌های حرای قشم کاشته شد.

این مقام مسوول ضمن تقدیر از همکاری و حضور اعضای کمیسیون ملی یونسکو و ایکوم ایران افزود: مهم‌ترین و تأثیرگذارترین عامل در این برنامه، مشارکت گسترده جامعه محلی و به‌ویژه کودکان روستاها و شهرهای جزیره است.

گفتنی است، جنگل‌های دریایی حرا در جزیره قشم یکی از ۵۳ منطقه حراست شده دنیا است که همه ساله شمار زیادی از دوستداران طبیعت را به سمت خود فرا می‌خواند و کمتر کسی است که در سفر به این جزیره زیبا از این شرایط ویژه غافل بماند، این جنگل‌ها تجلی پیوند و یکی از جلوه‌های ویژه شگفتی طبیعت ایران زمین است.

جنگل‌های دریایی حرا از اول خرداد به مدت یک ماه، گل‌های خوشه‌ای زرد رنگ می‌دهند و از آخر مرداد بذر حرا برای تولید نهال از این درختان برداشت می‌شود که با مشارکت مردم بومی ساحل نشین بذرها برداشت وکاشت نهال در آبان انجام می‌شود.

طرح احیای روش های سنتی پایدار سر زور زوما از چند سال پیش به تلاش اهالی روستای گوران و اعضای شرکت تعاونی توسعه روستایی با مشارکت منطقه آزاد قشم و علاقمندان به محیط زیست در روستای گوران آغاز شد.

این پروژه برای حفاظت و بهره برداری خردمندانه از محیط زیست و منابع طبیعی پی ریزی شده است.

اصطلاح “سر زور زوما” در گویش محلی برای نقطه تلاقی سه جریان آبی که به جزیره‌ای کوچک از جنگل‌های حرا که در فاصله کمی از بندر گوران قرار گرفته، به کار می‌رود. این جزیره در یک رأس خود به دلیل فشارهای ناشی از جریان‌های آبی در طول سالیان اخیر، از حالت نوک‌تیز به حالت نیم‌دایره درآمده و رویداد نهال‌کاری مذکور، باهدف کاشت نهال‌های حرا برای مقاوم‌سازی خاک و گِل این نقطه در مقابل فرسایش‌های آبی، طراحی‌شده و به اجرا درآمده است.

بندر تاریخی گوران یکی از قدیمی‌ترین بندرگاه‌های جزیره برای پهلوگیری و تعمیر شناورها در سالیان گذشته بوده است. وجود جنگل‌های حرا در یک‌سو و حالت خلیجی این منطقه، به‌صورت موج‌شکنی طبیعی عمل کرده و این مکان را برای مبدل شدن به یک بندرگاه، قابل استفاده می کرده است.

صنعت لنج سازی برای سالیان طولانی حرفه مردم گوران بوده، اما هم‌اکنون با ایده پردازی مردم روستا و همکاری منطقه آزاد قشم و جایکا، این مکان به نخستین پارک موزه فضای باز لنج سازی و شناورهای چوبی کشور تبدیل‌شده تا ضمن معرفی این هنر به مردم کشور و دنیا، به حفظ و احیای ساخت بزرگ‌ترین صنعت دستی جهان کمک کند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=375347

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر