1

انتقاد سازمان ملل از تحریم‌های آمریکا علیه ایران

  • کد خبر : 376043
  • ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۵

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، تحریم‌های واشنگتن علیه ایران و اجرای آن در کشورهای ثالث را مغایر با قوانین بین المللی اعلام کرد.

خبرگزاری افق ، بر اساس گزارش شورای حقوق بشر، کارشناسان این نهاد بین‌المللی طی تحقیقاتی که درباره بیماران تالاسمی در ایران صورت داده به این نکته پی برده‌اند که تحریم های ایالات متحده، دسترسی این افراد به داروهای حیاتی خارج از کشور را کاهش داده و به این ترتیب آن‌ها مجازات می‌شوند.

در این گزارش آمده است؛ «از زمان اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران توسط آمریکا در سال ۲۰۱۸، رعایت بیش از حد تحریم‌ها تشدید شده و این مساله بر واردات داروهای تنظیم‌کننده آهن برای بیماران تالاسمی ایرانی تأثیر گذاشته است. این وضع نه تنها حق سلامتی آنها را نقض می کند، بلکه منجر به افزایش عوارض و میزان مرگ و میر می شود.»

کارشناسان در این گزارش اعلام کردند که ارسال این گونه داروها از سوی گروه دارویی نوارتیس سوئیس و ترکیبات اصلی آن هم توسط شرکت فرانسوی Roquette Frères  به ایران ممنوع شده است. گزارش یادشده می‌افزاید: «معافیت های بشردوستانه برای کالاهای پزشکی در مقررات تحریمی ایالات متحده پیچیده و نامشخص است. علاوه بر این، رویه‌های اخیر ایالات متحده جریمه‌های بالایی را برای شرکت‌های دارویی که دارو به ایران می‌فروشند، اعمال می‌کند که باعث ترس در بخش‌های پزشکی، تحویل و بیمه می‌شود.»

کارشناسان سازمان ملل تصریح کردند شرکت‌های خارجی – اعم از تولیدکننده، حمل‌کننده، بیمه‌گر یا بانک – به دلیل ترس از اجرای تحریم‌ها و مجازات‌های تهاجمی آمریکا، حتی زمانی که عرضه مجاز باشد، تمایلی به تجارت با ایران ندارند. آن‌ها در این گزارش تصریح کرده‌اند: «قانونی بودن تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران بر اساس قوانین بین المللی و همچنین قانونی بودن اجرای فراسرزمینی آنها مشکوک است. این درحالیست که شرکت‌های خارج از ایالات متحده برای اجتناب از مواجهه با عواقب قانونی یا تجاری تحریم‌ها، خود را موظف به رعایت آن می‌دانند.»

کارشناسان سازمان ملل از دولت آمریکا خواسته‌اند تا هرگونه مانع و محدودیت در مسیر انجام تراکنش‌های مالی برای مقاصد پزشکی را رفع، معافیت‌های بشردوستانه را وضع و برای صادرات پزشکی به ایران، تحریم ثانویه اعمال نکند. در این گزارش می‌خوانیم: ما از دولت ایالات متحده می‌خواهیم که اطمینان حاصل کند معافیت‌های بشردوستانه برای داروها به طور مؤثر اجرا می‌شود، هرگونه مانع در معاملات مالی برای مقاصد پزشکی برداشته می‌شود، و هیچ تحریم ثانویه‌ای علیه افراد یا نهادهایی که با ایران و کسب‌وکارهای ایرانی در این زمینه تعامل دارند اعمال نمی‌شود.

به گزارش روز چهارشنبه ، ایالات متحده آمریکا پس از خروج یکجانبه از برجام در سال ۲۰۱۸، نه تنها تحریم‌هایی را که به واسطه این توافق علیه ایران رفع شده بود دوباره به اجرا گذاشت بلکه در چارچوب سیاست فشار حداکثری تحریم‌های جدیدی را وضع کرد و برخلاف قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد سایر کشورها را تهدید به نقض توافق سال ۲۰۱۵ و وادار به تبعیت از سیاست‌های خصمانه واشنگتن کرد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=376043

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر