دکتر لطیفی در این نشست با تأکید بر اینکه مجموعه مأموریتهای سازمان در زمانه جدید نیازمند نوعی بازنگری است، اظهار داشت: منظورم از زمانه جدید، عرصه زمانی بعد از تصویب اسناد تحولی و همچنین تحولات رخ داده در سالهای اخیر در سطح جامعه و پرسشهای مطرح در این دوران است.
وی بهطور مختصر منظورش از زمانه جدید و مطالبات مورد انتظار از سازمان پژوهش را تشریح کرد و اختیار دادن به مدرسه را مهم دانست.
وی در ادامه هشت گام مربوط به فرآیند اجرایی سازی برنامه درسی ملی تا سطح مدرسه را بهطور مختصر تشریح و تبیین نمود.
سپس هریک از حاضران در نشست نظرات کارشناسی خود را مطرح کرده و به تبادل افکار پرداختند.
لزوم مشارکت همه بخشها در این فرایند، ارائه طرح حکمرانی خوب برای همراه شدن با مدارس، اعتبار سنجی و اعتبار بخشی، حضور پررنگتر و توجه به حوزه فنیوحرفهای و کاردانش، ضرورت فهم بیشتر برنامه درسی ملی در سطح مدرسه، تأکید روی کلید واژه فهم مسأله، توجه بر اشاعه و ترویج و تشکیل کمیتهای در این خصوص، لزوم همگرایی و مشارکت در اجرای برنامهها، تشکیل دبیرخانه تبیین و اجرای طرحواره، نقدپذیری همه ارکان طرحواره، مشخص نمودن مأموریت این روند نما برای کدام دوره تحصیلی، توجه به آموزشهای نیمه تخصصی از جمله موارد مطرح شده توسط کارشناسان در این نشست بود.