2

چشمه آب معدنی خمده استخر طبیعی تهران

  • کد خبر : 378512
  • ۲۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۵

برای سفر به روستای خمده، قبل از ورد به شهر فیروزکوه، درهمان میدان اول باید مسیر خود را به‌سمت راست تغییر دهید. با عبور از کنار امامزاده اسماعیل (ع)، از خیابان جهان پهلوان تختی به‌سمت باغ‌های زیبا و سرسبز منطقه سرخدشت، در ۱۲ کیلومتری روستای مهاباد بروید. بهتر است وسایلی که لازم دارید در این منطقه تهیه کنید؛ چون تامین آن‌ها در روستای خمده مشکل است.

خمده، نام روستایی در بخش مرکزی شهرستان فیروزکوه، از استان تهران است که در منطقه سرسبز حبله رود یا نمرود قرار دارد. این روستا در ۱۲۰ کیلومتری شهر تهران و دهستان شهرآباد واقع شده است و مقصد سفری یک روزه و خاطره‌انگیز برای بسیاری تهرانی‌ها به‌خصوص اهالی شرق تهران به شمار می‌رود. گویش رایج مردم روستای خمده مازندرانی است.مسیر روستا پرپیچ و خم و زیبا است و هر گردشگر خوش‌ذوق و طبیعت‌دوستی را جذب عکاسی و تماشا و تحسین طبیعت می‌کند. این مسیر با خط راه آهن تهران مازندران موازی است و در طول آن قطارهای عبوری نظر مسافران را به خود جلب می‌کنند. در طول مسیر از زیر چند پل قدیمی به نام پل‌های رضاشاهی که متعلق به دوران پهلوی است عبور خواهید کرد.

یکی از ویژگی‌های بارز روستای خمده و اطراف آن، وجود باغ‌های میوه فراوانی همچون سیب، گلابی و هلو است که به‌دلیل شرایط آبی مناسب منطقه و هوای مطبوع آن، زیبایی دوچندانی به این روستا بخشیده‌اند.

عبور رودخانه حبله رود از منطقه خمده، یکی از دلایل سرسبزی و رونق کشاورزی در آن است. رودخانه حبله رود با عبور از روستای خمده و شمال شرق تهران وارد استان سمنان می‌شود.

استخر خمده بعد از تنگ واشی دومین جاذبه گردشگری شهرستان فیروزکوه است

پوشش گیاهی انبوه روستای خمده سبب شده است تا پرندگان کوچک بسیاری در منطقه زندگی کنند. حتی پرندگان شکاری همچون شاهین هم به چشم می‌خورند. در میان بافت کوهستانی و سرسبز خمده، حیواناتی چون جوجه‌تیغی، روباه، گرگ و خرگوش یافت می‌شوند.چشمه آب معدنی خمده از مهم‎‌ترین جاذبه‌های این روستا است که در یک کیلومتری آن قرار دارد؛ همچنین تنگه واشی مرکز گردشگری مهم شهر تهران، در ۳۰ کیلومتری روستای خمده واقع شده است. روستای خمده بعد از تنگه واشی دومین نقطه گردشگری مهم فیروزکوه به شمار می‌رود.

برای رفتن به روستای زیبای خمده و دیدن مناظر چشم‌نواز آن باید از تهران به‌سمت فیروزکوه حرکت کنید. با گذشتن از پردیس، بومهن و رودهن، ۱۰ کیلومتر قبل از رسیدن به فیروزکوه، تابلو زرین شهر دیده می‌شود. وارد این مسیر شده و ۱۰ کیلومتر به‌سمت جنوب رانندگی کنید. در این مسیر به تابلوی قدیمی رنگ و رو رفته‌ روستای خمده می‌رسید. بعد از حدود پنج کیلومتر با گذر از پل روی رودخانه حبله رود، به چشمه آب معدنی خمده می‌رسید. بعد از چشمه حدود یک کیلومتر تا روستای خمده فاصله است. چشمه تا روستا مسیر آسفالته و مناسبی دارد.

  • آدرس: تهران، ۲۰ کیلومتری جنوب فیروزکوه، زرین شهر، روستای خمده
  • جاذبه اصلی روستای زیبای خمده، چشمه آب معدنی و استخر منحصربه‌فرد و کمیاب آن است که در حاشیه روستا قرار دارد. استخری پر از آب خنک و شفابخش که «خموبه» یا «بی خامبو» نیز نامیده می‌شود. آب زلال این استخر بزرگ، از چشمه‌ای که در گوشه آن قرار دارد تامین می‌شود.
  • آب استخر خمده می‌توان آبزیان بسیار ریزی را دید. در ساخت استخر از هیچ‌گونه مواد و مصالح غیرطبیعی استفاده نشده است و همه عناصر تشکیل دهنده آن بومی و طبیعی هستند. آب چشمه و استخر خمده قابل‌شرب نیست. البته اگر حین آب‌تنی مقداری از آب به حلق راه پیدا کند، مشکلی ایجاد نخواهد شد.
    آب استخر زیبای خمده در روزهای گرم تابستان هم خنک است

    درآب استخر خمده حتی در روزهای گرم تابستان نیز خنک است؛ و همین امر سبب شده است تا پناه بسیاری از انسان‌های خسته از گرمای روزهای تابستان باشد. ورود یک دفعه به استخر آب سرد خمده کمی سخت است. اطراف استخر سنگ‌چین شده است و وجود دیواره بلند سبب شده تا خانم‌ها هم بتوانند در ساعات مشخصی، با خیال راحت از آب‌تنی در استخر خمده لذت ببرند. نوبت‌های ۹۰ دقیقه‌ای برای استفاده خانم‌ها و آقایان، به تناوب در نظر گرفته شده است.

  • استخر خمده کفپوش خاصی ندارد و باید با دمپایی در آن قدم زد. هوای منطقه خمده و استخر، پاک و مطبوع است؛ به همین دلیل تابش نور خورشید مستقیم و بی‌واسطه به نظر می‌رسد و نباید با پوست خیس زیر تابش مستقیم آفتاب قرار گرفت. آب معدنی چشمه خمده خواص درمانی زیادی دارد. گفته می‌شود آب‌تنی در چشمه خمده سبب درمان دردهای ستخوانی، بیماری‌های مفاصل، بیماری‌های پوستی نظیر جوش و زخم و زردی می‌شود.
  • بعد از آب‌تنی در استخر خمده، بهتر است برای چادر زدن، ناهار و استراحت به‌سمت روستای خمده حرکت کنید. با گذر از پلی که روی رودخانه حبله رود قرار دارد، به منطقه سرسبز و پستی می‌رسید که برای کمپ بسیار مناسب است. برای سفر به شهرستان فیروزکوه و روستای خمده نیاز است تا ابزارهای سفری چندساعته یا حتی یک‌روزه را همچون چادر مسافرتی، منقل، حوله و لباس اضافی، دمپایی، دوربین چشمی برای تماشای مناظر اطراف و چوب ماهی‌گیری به‌همراه بیاورید. اگر قصد شب‌مانی در منطقه دارید، کیسه خواب و چراغ‌قوه فراموش نشود.
  • بهترین زمان سفر به روستای زیبا و دیدنی خمده و استفاده از مناظر کوهستانی و سرسبز آن، فصل بهار و تابستان است. در پاییز و زمستان منطقه زیبایی‌های خاص خود را دارد؛ ولی به‌دلیل سرمای زیاد، معمولا گردشگران کمتر به آن سر می‌زنند.
  • عکاس: مریم شکری
  • خبرنگار: سید جواد میر بابایی
لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=378512

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر