1

تشکیل نشستی درباره افغانستان در قطر

  • کد خبر : 378784
  • ۳۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۰

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نشستی درخصوص افغانستان با حضور نمایندگان ویژه کشورهای مختلف در قطر تشکیل خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری افق «استفان دوجاریک» سخنگوی سازمان ملل روز چهارشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران گفت، آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، نشستی پشت درهای بسته با حضور نمایندگان ویژه کشورهای مختلف در مورد افغانستان را در روزهای اول و دوم ماه می (۱۱ و ۱۲ اردیبهشت ماه) در دوحه تشکیل خواهد داد.

سخنگوی سازمان ملل افزودکه هدف از این نشست «تقویت مجدد تعامل بین‌المللی حول اهداف مشترک جهت دستیابی به مسیر پایدار رو به جلو در مورد وضعیت افغانستان» است.

دوجاریک در خصوص موضوع به رسمیت شناختن طالبان نیز گفت: این موضوع برعهده کشورهای عضو سازمان ملل است. معاون دبیرکل سازمان ملل نیز خواستار موضعی  متحد از سوی همه کشورهای عضو و ارسال  یک پیام روشن و صریح به طالبان در خصوص نیاز به رعایت حقوق زنان در جامعه شده است.

پیش از این، امینه محمد معاون دبیرکل سازمان ملل در دانشکده روابط بین‌الملل دانشگاه پرینستون در آمریکا پیرامون تجربه هایش از ملاقات با مقام‌های طالبان گفت «به رسمیت شناختن طالبان» به مسئولیت‌پذیری حکومت فعلی افغانستان کمک می‌کند.

امینه محمد با ابراز امیدواری افزود: «امیدواریم که در این جلسه براساس اصول و شروط، گام‌های اولیه برای برگشت در مسیر به رسمیت شناختن طالبان، شناسایی شوند.»

وی افزود طالبان آشکارا به‌دنبال به رسمیت شناخته‌شدن هستند و این ابزار اعمال نفوذ ما برحکومت فعلی افغانستان است و  عدم تعامل با طالبان باعث خواهد شد که حکومت فعلی افغانستان «تصمیم‌های بدتری» بگیرد.

وی هممچنین خاطرنشان کرد طالبان به رغم فشارها و تحریم‌ها به کمک کشورهای همسایه «قوی‌تر» شده است. زیرا به گفته او، این کشورها مایل نیستند که افغانستان در اثر ضعف طالبان دوباره به دامن هرج و مرج بیفتد.

اظهارات امینه محمد در حالی بود که آخیم اشتاینر مدیر برنامه توسعه سازمان ملل کرده بود اگر طالبان نسبت به رفع ممنوعیت کار زنان کوتاه نیایند، این سازمان ماه آینده از افغانستان خارج خواهد شد.

اما سخنگوی سازمان ملل روز سه شنبه به وقت محلی با رد گزارش روزنامه گاردین مبنی بر اینکه سازمان ملل ممکن است تا پایان ماه مه به صورت کامل از افغانستان خارج شود گفت: این تعبیر درستی نیست.

وی تصریح کرد: ما در افغانستان حضور داریم و به فعالیت های خود در این کشور ادامه خواهیم داد. ما به تمام تلاش خود برای کمک به مردم افغانستان ادامه خواهیم داد و با اقدامات غیرسازنده در افغانستان مقابله کنیم.

در همین حال، دفتر توسعه سازمان ملل متحد از احتمال کاهش ۳۰ درصدی کمک‌های بشردوستانه به افغانستان خبر داد.

خبرگزاری رویترز گزارش داد که به دلیل توجه کمک کنندگان به سایر بحران‌ها و محدودیت‌های طالبان درباره زنان کارمند در سازمان ملل، کمک به افغانستان کاهش خواهد یافت.
لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=378784

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر