4

روستای اروپایی تاریخ ایران در چند کیلومتری تهران +تصاویر

  • کد خبر : 379519
  • ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۹

روستای الیت در بخش مرزن آباد شهرستان چالوس استان مازندران قرار دارد. ییلاق الیت و دلیر با چشم اندازی جنگلی و جلگه‌ای، میزبان گردشگران بسیاری هستند.

روستای الیت مرزن آباد چالوس

اگر از شما سوال شود، آیا جایی در دنیا وجود دارد که هنوز دوره‌ای تاریخی برای آن تخمین زده نشده، پاسخ شما چیست؟ روستای الیت یکی از این روستاهاست. اگر پاسخ شما منفی است، با مجله گردشگری دلتا همراه شوید تا این روستای شمالی ایران را بهتر بشناسید.

موقعیت جغرافیای روستای الیت

الیت در بخش مرزن آباد شهرستان چالوس استان مازندران قرار دارد. ییلاق الیت و دلیر در دهستان کلارستاق در ارتفاع ۲۰۰۰ متر از سطح دریا با چشم اندازی جنگلی و جلگه‌ای میزبان گردشگران بسیاری هستند. روستای الیت با آب و هوایی سرد و کوهستانی در فاصله ۶۷ کیلومتری از چالوس و ۴۲ کیلومتری از مرزن آباد قرار دارد. این روستای توریستی در بین مراتع و روستاهای ناتر، بیجدنو و فشکور، پلادکوه، روستای انگوران، روستای مچر و روستای دلیر قرار گرفته است. مردم این روستا به زبان مازندرانی و لهجه کلارستاقی سخن می‌گویند. آنها به دامداری و کشاورزی مشغول هستند.

روستای الیت مرزن آباد چالوس

روستای الیت مرزن آباد چالوس

حال که پاسخ روستا کجاست را بررسی نموده‌ایم نوبت به معرفی دیدنی‌های این روستا می‌رسد. روستای کوهپایه‌ای الیت در دامنه کوه‌های ضلع جنوبی ارتفاعات علم کوه از شیب تندی به دریا مشرف است. از سوی دیگر نیز به جنگل‌های زیبایی ختم می‌شود که بیشتر در سمت شرقی متمرکز شده‌اند.

روستای الیت مرزن آباد چالوس

الیت طبیعت بکری دارد که چشمه‌های جوشان و یخچال‌های طبیعی بخش دیگر آن است. چشمه‌های طبیعی چتی چشمه، سنگ چشمه، قلقل چشمه، مالا کیل، لان چشمه و اسپه و یخچال‌های طبعی گته نمه چال و نفت چاک از جمله جاذبه‌های طبیعی این روستا است.

روستای الیت مرزن آباد چالوس

در فهرست جاذبه‌های این روستا، جاذبه‌هایی چون گسل تنگا تنگه، تنور دیو، زیارتگاه‌های حضرت احمد رضا و حضرت زینب رضا، درختان تنومند ون و کهنسال، غار گرس جار نیز دیده می‌شود.

روستای الیت مرزن آباد چالوس

دره الیت کجاست؟

دره الیت سخت‌ترین دره ایران است که در بین محلی‌ها به دره «پیل او» شهرت دارد. علت سهمگین بودن این دره جریان‌های آبی است که به راستی همانند نامش چون پیل قدرتمند است.

روستای الیت مرزن آباد چالوس

روستای سرسبز و زیبای دلیر

گذر از این دره فقط و فقط کار دره نوردان حرفه‌ای است که تجهیزات کافی در اختیار دارند. این دره عمیق محل تلاقی رودخانه چالوس با «برا رود» در قسمت ورودی دره و آب آندرس در قسمت خروجی، که تا ۸۰ کیلومتر مربع گسترده شده است می‌باشد.

روستای الیت مرزن آباد چالوس

روستای دلیر کجاست؟

روستای دلیر و الیت توسط رود اسپیرو از هم جدا شده‌اند. روستای دلیر نیز همه‌ زیبایی‌های روستای الیت را دارد.

روستای الیت مرزن آباد چالوس

رشته کوه‌های زیاد، چشمه‌های آب زیرزمینی، جنگل‌های سرسبز و دره‌ی پیل او، در واقع هر آنچه الیت دارد، دلیر نیز دارد. اگرچه امروزه در این روستا ویلاهایی ساخته شده که جدید است، اما حتی بافت معماری سنتی خانه‌های دو روستا نیز به هم شباهت دارد.

روستای الیت مرزن آباد چالوس

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=379519

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر