1

سیگنال جدید آمریکا به ایران بر سر توافق هسته ای

  • کد خبر : 379809
  • ۰۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۳

کاخ سفید به خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس گفت: ما معتقدیم دیپلماسی بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای است اما جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا همچنین به صراحت گفته است که ما هیچ گزینه‌ای را از روی میز حذف نکرده‌ایم.»

سیگنال جدید آمریکا به ایران بر سر توافق هسته ای

سخنگوی منطقه‌ای وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا چهارشنبه شب گفت که بر این باوریم که در مورد پرونده هسته‌ای ایران می‌توان از طریق دیپلماسی به راه حل دست یافت.

️ساموئل وربرگ در گفت وگو با شبکه خبری «الجزیره» در این باره به جزییات بیشتری اشاره نکرد.

وی در بخش دیگری از این گفت وگو به مسأله سرزمین‌های اشغالی اشاره کرد و افزود که به دنبال این هستیم که شاهد امنیت و ثبات در منطقه خاورمیانه باشیم و با طرف اسرائیلی در این باره تماس داریم.

وربرگ در ادامه به شرایط بحرانی سودان پرداخت و گفت که آمریکا از نزدیک وضعیت سودان را زیر نظر دارد و ما درخصوص هرگونه نقض آتش‌بس با کشورهای دیگر سخن خواهیم گفت.

وی افزود که گام نخست، اجرای آتش بس در سودان و گام دوم تمدید آن است.

سخنان وربرگ درباره مسأله هسته‌ای ایران ۲ روز پس از آن روی می‌دهد که “متیو میلر” سخنگوی جدید و اصلی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که دیپلماسی بهترین راه حل در قبال برنامه هسته ای ایران است.

وی دوشنبه شب به وقت تهران در پاسخ به سوالی درباره توافق هسته ای و اظهارات اخیر مقام معظم رهبری مدعی شد که اصل اول دولت کنونی آمریکا، عدم دستیابی ایران به سلاح هسته ای است.

میلر ادعا کرد: ما همیشه معتقد بوده ایم که دیپلماسی بهترین روش برای دستیابی به این راه حل است اما ما هیچ پیشرفتی در خصوص اقدامات ایران در منطقه ندیده ایم.

پیش از این، کاخ سفید در پی تکرار ادعاها و اتهامات علیه برنامه هسته ای ایران مدعی شد: ما معتقدیم دیپلماسی بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای است.

کاخ سفید به خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس گفت: ما معتقدیم دیپلماسی بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای است اما جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا همچنین به صراحت گفته است که ما هیچ گزینه‌ای را از روی میز حذف نکرده‌ایم.»

جمهوری اسلامی ایران پس از امضای برجام در سال ۱۳۹۴ با هدف لغو تحریم های ظالمانه، به عنوان کشوری مسئولیت پذیر، تعهدات خود را بدون عیب و نقص اجرا کرد و این مساله در ۱۶ گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مورد تائید قرار گرفت. اما پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۱۷ (دی ماه ۱۳۹۵) و پس از چند اقدام مقدماتی، نهایتاً با اتخاذ مواضع مغایر با مفاد برجام، با خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از آن در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ (۸ می ۲۰۱۸)، در دو مرحله تحریم‌های ثانویه آن علیه ایران بازگردانده شد.

اجرای نامتوازنِ این توافق از یک طرف و فشارهای ناشی از اعمال و تشدید تحریم‌های یکجانبه آمریکا از طرف دیگر، باعث شد تا یکسال پس از خروج آمریکا از برجام، نهایتاً در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ (۸ می ۲۰۱۹) شورای‌عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تصمیماتی در راستای متوقف کردن گام به گام اجرای اقدامات داوطلبانه تعهدات هسته‌ای با اعطای فرصت‌های ۶۰ روزه به دیپلماسی، اتخاذ کند.

ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند. اما با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند، در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش داد. کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت گرفت.

دولت دموکرات جو بایدن پس از روی کار آمدن در ژانویه ۲۰۲۱، اقدام یکجانبه دولت سابق این کشور را برای خروج از توافق ایران و گروه ۱+۵ محکوم کرد اما همچنان سیاست های فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ را در پیش گرفته و به بهانه حقوق بشری در حمایت از ناآرامی ها در ایران و نیز قدرت پهپادی ایران و ادعای بکارگیری این پهپادها از سوی روسیه در جنگ علیه اوکراین تحریم هایی را وضع کرده است.

دولت بایدن که همواره شعار رویکرد دیپلماسی را سر داده است، همگام با متحدان غربی خود از هیچ اقدامی فروگذار نکرده اما مدعی است در پی تغییر رژیم در ایران نیست. آمریکا این روزها همچنین در پی تعمیق روابط تهران – مسکو، ایران را به ارسال سلاح به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین متهم می کند که مقامات جمهوری اسلامی ایران بشدت این ادعا را رد کرده‌اند.

جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که اگر طرف آمریکایی واقع‌بینانه عمل کند، امکان دستیابی به توافق در وین وجود دارد. توافق مد نظر ایران، سندی است که تحریم‌ها به صورت حداکثری رفع و منطقه‌ هم از اجرای آن بهره‌مند شود.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=379809

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر