2

مذاکرات هسته‌ای وارد فاز عملیاتی شده است/ بایدن برای انتخابات نیاز به کار برنده توافق با ایران دارد

  • کد خبر : 380107
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۹

یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: غربی‌ها برای توافق آماده شده‌اند.

مذاکرات هسته‌ای وارد فاز عملیاتی شده است/ بایدن برای انتخابات نیاز به کار برنده توافق با ایران دارد

خبرهایی که از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منتشر می‌شود حکایت از آن دارد که به تدریج مشکلات میان ایران و آژانس در حال رفع‌شدن است اما آیا همه اینها را می‌توان به معنای آماده‌شدن زمینه‌های احیای برجام دانست؟

حسین کنعانی‌مقدم، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع گفت: «باتوجه به اخباری که منتشر می‌شود می‌توان دریافت که مذاکرات هسته‌ای وارد فاز عملیاتی شده است و گزارش آژانس و سخنان آقای بورل نشان می‌دهد آنها برای توافق آماده شده‌اند. البته این را باید گفت که آژانس مسائلی فنی را مطرح کرده است و می‌دانیم که برجام مشتمل بر چند بخش است که تنها یک بخشش مربوط به مسائل فنی است اما به هر روی رفع موانع فنی می‌تواند زمینه‌ساز مذاکرات باشد و همین‌قدر اطمینان می‌دهد که شورای حکام پرونده را به شورای امنیت نمی‌فرستد و متعاقبش مکانیزم ماشه فعال نمی‌شود».

او ادامه داد: «اکنون مذاکرات سیاسی در جریان است و به نظر می‌رسد آقای بایدن برای انتخابات آینده نیاز به کارت برنده دارد و شاید بخواهد این امتیاز را از طریق برجام به دست آورد».

این تحلیلگر مسائل سیاسی همچنین بیان کرد: «به نظر می‌رسد توافق موقتی در راه باشد به این معنی که در یک جدول زمان‌بندی هم آمریکا ایران را راستی‌آزمایی کند و ایران راستی‌آزمایی کند که تحریم‌ها برداشته می‌شود. توقع آمریکایی‌ها این است که ایران فعالیت‌های خود را متوقف کند و ایران هم این موضوع را مشروط به توقف تحریم‌ها می‌پذیرد».

کنعانی‌مقدم در پایان گفت: «من به طور کلی به آمریکایی‌ها خوش‌بین نیسیتم اما به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها چاره‌ای نخواهند داشت جز توافق با ایران زیرا اگر با ایران به توافق نرسند باید پای میز مذاکره ائتلافی متشکل از ایران، چین، روسیه، هند و کشورهای منطقه بنشینند که چنین شرایطی برای آنها اصلا مطلوب نیست».

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=380107

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر