4

فاصله میان مرغ دولتی و مرغ آزاد

  • کد خبر : 380814
  • ۲۲ تیر ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۱

این روزها بازار مرغ دستخوش مشکلات عدیده ای است.

به گزارش خبرنگار افق؛ چند وقتی است که نوسانات شدید مرغ در بازار موجبات رنج مردم را فراهم آورده است.

مشاهدات میدانی خبرنگار افق و گفتگو با مصرف کنندگان حاکی از حال ناخوش بازار مرغ دارد. گرانی مرغ از یک سو و سوی دیگر ابعاد غیر دلخواه مردم در مرغ های تنظیم بازاری با مرغ های آزاد از سوی دیگر باعث شده است تا بسیاری از خانواده این روزها مرغ را از سبد مصرف خود حذف کنند علیرغم اینکه بازارهای مکمل نیز با افزایش قیمت سرسام آور روبرو است.

امروز پنج شنبه ۲۲ تیرماه ؛ مرغ تنظیم بازاری در شهر تهران در میادین میوه و تره بار به قیمت کیلویی ۷۵ هزار تومان به فروش می رسد در حالیکه مرغ در سطح شهر به صورت آزاد با مبالغی نزدیک ۱۰۰ هزار تومان به فروش می رسد.

مشکل دیگر مرغ های تنظیم بازاری عدم تناسب حجم مرغ ها با ذائقه مردم هست در حالیکه وزن مرغ استاندارد بین ۱٫۲ کیلو تا ۱٫۸ کیلوگرم  محسوب می شود که دارای چربی کمتری نیز هست و سالم تر محسوب می شود اما ذائقه مردم بیشتر به مرغ های بالای ۲ کیلو گرم نزدیک تر است.

اما مشکلات صنعت مرغ از کجا نشات می گیرد؟

صنعت پرورش مرغ در ایران با مشکلات و محدودیت‌های زیادی روبروست. برخی از این محدودیت‌ها شامل نبود تسهیلات مناسب بانکی، نقص در زیرساخت‌های لازم برای پرواربندی صحیح، نبود تکنولوژی‌های پرواربندی پیشرفته و نقص در تأمین خوراک مناسب برای جوجه‌ها هستند.

همچنین، قوانین و مقررات مربوط به صنعت پرورش مرغ نیز در برخی موارد باعث کاهش تولید و رشد این صنعت شده است. علاوه بر این، واردات گوشت مرغ از کشورهای دیگر نیز تأثیر زیادی بر بازار داخلی دارد.

واردات گوشت مرغ با قیمت‌های پایین‌تر و کیفیت بهتر، باعث رقابت سخت بین تولیدکنندگان داخلی و خروج بسیاری از کشاورزان از صنعت پرورش مرغ شده است.

به طور کلی، عوامل فوق باعث شده است که صنعت پرورش مرغ در ایران به طور کلی رکود خورده و حجم تولید و فروش آن در بازار نسبتاً کم باقی مانده است.

به نظر می رسد دولت باید نسبت به معیشت مردم و سفره مردم اهتمام بیشتری داشته باشد تا با برنامه ریزی درست هم صنعت پروش مرغ از این نابسامانی در آید و هم مردم با مشکلات اینچنین مواجه نشوند تا با کاهش سرانه مصرف گوشت مردم مواجه نشویم

 

خبرنگار: میرحسین میربابایی

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=380814

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]