1

سید شمس‌الدین حسینی گفت:اختلافی با بانک مرکزی نداریم

  • کد خبر : 38276
  • ۱۳ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۰

یکی از مواردی که اقتصاد ایران از آن رنج می‌برد این است که برخی افراد می‌خواهند بگویند بین وزارت اقتصاد و بانک مرکزی اختلاف نظر وجود دارد در حالیکه هیچ اختلاف نظری وجود ندارد.

افق نیوز:(ofoghnews.ir) وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه در حال حاضر دو نرخ در بازار ارز وجود دارد، از تصویب راه اندازی معاملات گواهی ارز در بورس در کمیته‌ای مشترک خبر داد و گفت: اختلافی با بانک مرکزی نداریم.

سید شمس‌الدین حسینی در حاشیه مراسم افطار به مناسبت میلاد امام حسن مجتبی (ع) و روز خبرنگار اعلام کرد: در کارگروهی مرکب از وزیر اقتصاد، وزیر صنعت، جهاد کشاورزی، رئیس کل بانک مرکزی، معاون برنامه‌ریزی رئیس جمهور، تعدادی از نمایندگان مجلس، رؤسای کمیسیون‌های مجلس و رئیس سازمان بورس برای راه‌اندازی معاملات گواهی ارز در بورس تصمیم‌گیری شد.

وی افزود: شورای عالی بورس قبلا مصوبه‌ای داشت که آن را ارائه کرد ولی مصوبه اخیر در یک جمع‌ وسیع‌تر به بحث گذاشته و تصویب شد و کلیت مورد توافق این بود که در آینده‌ نزدیک معاملات گواهی ارزی در بورس راه‌اندازی شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: همچنین کمیته‌ای مرکب از بانک مرکزی، سازمان توسعه تجارت به نمایندگی از وزارت صنعت و معدن و تجارت، گمرک جمهوری اسلامی به نمایندگی از وزارت اقتصاد و سازمان بورس تشکیل شد که جزئیات کار معاملات گواهی ارزی را پیش برده تا در مرداد ماه سال‌جاری معاملات گواهی ارزی در بورس راه‌اندازی شود.

حسینی تأکید کرد: ویژگی این بازار به این شکل است که آنهایی که عرضه کننده ارز هستند و نیز صادر کنندگان غیرنفتی و حتی سرمایه‌گذاران خارجی دیگر و کسانی که ارز با منشاء خارجی دارند و حتی خود بانک مرکزی که مسئولیت این کمیته را برعهده دارد در یک ساز و کار بورس در این بازار به عنوان عرضه کننده حاضر شوند.

وی افزود: از طرفی آنهایی که برای تجارت نیاز به ارز دارند با ثبت سفارش تقاضا می‌کنند و آنهایی که ارز خدماتی احتیاج دارند مانند ارز مسافرتی می‌توانند در ساز و کار این بازار عمل کنند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: عرضه‌کنندگان و تقاضا کنندگان ارز در این بازار همدیگر را پیدا کرده و بخشی از نیازهای ارزی که امروز در قالب ارز مرجع بی‌پاسخ می‌ماند در این بازار پاسخ داده می‌شود.

حسینی در پاسخ به این پرسش که آیا راه‌اندازی بازار معاملات گواهی ارز به معنای ارز چند نرخی است گفت: نه اصلا چنین چیزی نخواهد بود و امروز دو نرخ در بازار ارز وجود دارد اما شکاف بین دو نرخ زیاد است اما با ایجاد این بازار تلاش بر این است که بازار موازی و غیر رسمی ارز جمع شده و به سمت این بازار هدایت شود.

وی گفت: هر کس بخواهد عرضه و تقاضای واقعی ارز داشته باشد در این بازار حضور پیدا می‌کند و البته راهکارهای لازم برای پیشگیری از سفته‌بازی ارز در نظر گرفته شده است.

* اقتصاد مقاومتی نیاز به رسانه مقاومتی دارد

وزیر امور اقتصادی و دارایی در مورد سؤالی درباره اقتصاد مقاومتی گفت: اینکه گفته می‌شود مثلا ما کشورهایی داشته باشیم که بخواهند در مقابل تحریم مقاومت کنند البته سابقه داشته ولی هیچ کدامشان اندازه اقتصادی به قدر اقتصاد ایران نداشته‌اند.

وی تأکید کرد: تحریم‌ها را قبلا هم تجربه کرده‌ایم و همچنین کشورهایی که مقابل تحریم‌ها ایستادگی کردند هم وجود دارند اما اقتصاد ایران که سرجمع منابع نفت و گاز و انرژی آن در دنیا اول است، دارای یک موقعیت اقتصادی، جغرافیایی خاص و منحصربفردی است.

حسینی تأکید کرد: در مجموع ظرفیت اقتصاد ایران می‌تواند شکوفا شود همانگونه که تحریم تکنولوژیکی علیه ایران وضع شد اما باعث راه‌اندازی جنبش نرم‌افزاری در کشور شد به نظر من اکنون نیز با تحریم اقتصادی می‌تواند اقتصاد کشور را شکوفا کرد.

وی گفت: ایران جزء ده کشور اول در تولید علم در جهان است و این مسئله سبب می‌شود ظرفیت اقتصاد ایران شکوفا شود.

حسینی در مورد سیاست کاهش قیمت مسکن گفت: آنچه که در چند سال گذشته دولت نشان داد که می‌خواهد با آن مقابله کند بحث سفته بازی بر روی دارایی‌هاست که سبب انحراف تخصیص منابع می‌شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تأکید کرد: در حال حاضر دولت می‌خواهد مقابله سفته بازی در بازار ارز بایستد و در دولت اساسا موافقتی وجود ندارد که سفته بازی روی دارایی‌ها انجام شود در بازار مسکن نیز تمام تلاس اینگونه خواهد بود که سفته‌بازی این بازار برداشته شده و حتما بازار مسکن را مدیریت خواهیم کرد.

* زمان فاز دوم هدفمندی به موقع اعلام می‌شود

وزیر امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به پرسشی درباره زمان اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها دوباره تأکید کرد: به موقع در این زمینه جواب می‌دهم.

حسینی در پاسخ به سؤالی از قیمت مرغ گفت: قیمت مرغ پایین آمد اما این نکته قابل توجه است که مرغ از جمله اقلامی شده بود که شاخص کل اقتصاد ایران را با آن می‌سنجیدند در حالیکه اینگونه نیست و افزایش قیمت مرغ به دلایل مختلفی بود که برخی از آن واقعی و ناشی از گرانی مرغ بود و برخی هم ناشی از تمرکز بیش از حد در این باره و تعمیم مرغ به کل اقتصاد بود.

وی تأکید کرد: با اقداماتی که وزارت صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی انجام داد قیمت مرغ در حال تعدیل است.

* مرغ کیلویی ۵ هزار و ۳۹۵ تومان/ خودم مرغ نخریدم

وزیر اقتصاد در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران که آیا خودتان مرغ می‌خرید و از قیمت‌های بالای آن خبر دارید گفت: البته من مرغ نخریده‌ام ولی اطلاعاتی که دریافت کرده و یکی از همکاران من در منطقه یوسف‌آباد تهران دو روز گذشته خریده بود هر کیلو‌گرم ۵ هزار و ۳۹۵ تومان بود.

وی افزود: من آخرین باری که مرغ خریدم زمانی بود که مدیرکل بودم آن موقع خریدهای خانه را خودم انجام می‌دادم بعد که کمی مسئولیت ما بیشتر شد حداکثر کار این بود که در ماشین نشسته و نگاه می‌کردم اما خانمم خریدها را انجام می‌داد چون اگر خودم می‌رفتم ممکن بود به من تخفیف بدهند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در مورد اقتصاد مقاومتی گفت: باید رسانه‌ها نیز به صورت مقاومتی عمل کنند اگر هزار و یک خبر در اقتصاد ایران باشد که هزار خبر خوب و یک خبر بد باشد و رسانه‌ای آن هزارتا را نگوید و فقط خبر بد را منتشر کند آیا این اطلاع‌رسانی صحیح است.

حسینی با بیان اینکه دولت با مجلس هماهنگ است و کلا سران سه قوه تفاهمی امضا کرده‌اند و به این جمع‌بندی رسیده‌اند که کارهای سه قوه به صورت مشترک انجام شود گفت: همین بحث جدید گواهی معاملات ارزی در بورس بر اثر یک رایزنی مشترک با کمیسیون‌های تخصصی و نمایندگان مجلس مطرح شد.

وی گفت: جمع‌بندی بر این اساس بود که همه قوا و بخش‌های مختلف کنار هم نشسته و به جمع‌بندی رسیده‌اند که بازار ارز ساماندهی شود و امیدوارم شما خبرنگاران هم از این جمع‌بندی حمایت کنید.

* اختلافی بین وزارت اقتصاد و بانک مرکزی نیست

وی تأکید کرد: یکی از مواردی که اقتصاد ایران از آن رنج می‌برد این است که برخی افراد می‌خواهند بگویند بین وزارت اقتصاد و بانک مرکزی اختلاف نظر وجود دارد در حالیکه هیچ اختلاف نظری وجود ندارد.

حسینی اضافه کرد: اگر اختلاف نظر تا زمانیکه یک مطلبی تصویب نشده وجود داشته باشد یک امر طبیعی است چون شم کارشناسی و منطق کارشناسان حکم می‌کند همه بحث‌ها مطرح شود و این به معنای اختلاف نظر نیست مهم این است وقتی که یک طرح مشترک به تصویب رسید همه باید از آن حمایت کنند.

وزیر اقتصاد افزود: دامن زدن به مصاحبه و یا بزرگ کردن نظرات شخصی ولو وزیر اقتصاد در زمانیکه ساز و کار تصمیم‌گیری در کشور فراهم شده اثر خوبی برای اقتصاد ندارد جز اینکه یک ابهام را تبدیل به یک سرگردانی می‌کند.

وزیر اقتصاد در مورد پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر قراردادن اسامی ائمه اطهار بر روی مؤسسات مالی و اعتباری و اینکه اگر اختلاس و یا خلافی در آن صورت گیرد به آن اسم نسبت داده می‌شود گفت: اصل فرهنگ اسلامی که ما اعمال، دارایی‌ها و فرزندان خود را به نام ائمه متبرک کنیم چیز خوبی است اما اگر کسی این اسم را انتخاب کرد مسئولیتش بیشتر می‌شود.

وی گفت: مثلا اگر کسی نام دخترش را فاطمه بگذارد مسئولیت او دو چندان شده و باید او را فاطمه خانم صدا بزند حال اگر نام یک مؤسسه مالی از نام ائمه اطهار نسبت داده شود باید مراقبت و مسئولیت آن مؤسسه دو چندان شود نه اینکه آن اسم را انتخاب کرده در حالیکه حتی نسبت به سایر مؤسسات مالی دیگر که از القاب ائمه هم ندارند مراقبت ما کمتر شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تأکید کرد: هرگاه و هر جا از اسم ائمه اطهار استفاده کرده‌ایم یادمان باشد که مسئولیت ما مضاعف و بلکه چندین برابر است.

حسینی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران که در کشتی المپیک چند مدال می‌گیریم گفت: تعدادش را نمی‌گویم چون مسئولیت بچه‌های تیم کشتی زیاد می‌شود.

وی گفت: من خودم در وزن ۱۰۰ کیلوگرم کشتی می‌گرفتم اما در مسابقات دوستانه در وزن به علاوه ۱۰۰ هم کشتی گرفته‌ام اما وزنم هیچ‌گاه بالای ۱۰۰ کیلو نبوده است.

حسینی تأکید کرد: با توجه به اینکه روحیه بسیار خوبی در کاروان کشتی فرنگی و کشتی آزاد جمهوری اسلامی ایران در المپیک حاکم است ایران قوی‌ترین تیم کشتی را با در نظر گرفتن سرجمع کشتی‌گیران آزاد و فرنگی به مسابقات اعزام کرده است.

حسینی افزود: البته در گذشته هم تیم‌های آزاد بسیار درخشانی داشته‌ایم اما سرجمع تیم آزاد و فرنگی با هم شامل ۱۱ کشتی‌گیر است که هر کدام از آنها بوی طلا می‌دهند حال ببینیم در عمل چه می‌شود.

فارس

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=38276

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر